April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس بازار مسکن:
کد خبر: ۳۵۱۹۲۸
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
0
زمانی که قیمت مسکن در تهران روز به روز در حال افزایش است و روند افزایشی ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصدی به خود می‌گیرد با کاهش ۳۰ الی ۴۰ درصدی قیمت، نمیتوان گفت که قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است بنابراین می‌توان اینطور عنوان کرد که حباب قیمت مسکن شکسته شده است.
تولیدی//// حباب قیمت مسکن شکسته شد
 
میثم مهرپور کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در خصوص نوسانات قیمت مسکن در بازار اظهار کرد: وام ودیعه‌ای که دولت به مردم پرداخت کرد نتوانست نرخ اجاره بها در کشور را کنترل کند یعنی این وام تاثیری بر کنترل قیمت مسکن در بازار را نداشت.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت مسکن و به طبع آن افزایش هزینه‌های اجاره بها، رقم پرداختی وام ودیعه در شهر‌های بزرگ، درصد کمی از هزینه‌های تامین مسکن را شامل می‌شد ضمن آنکه این وام کمک بلاعوض نبود و باید اقساط آن را مستاجران پرداخت می‌کردند.

مهرپور در ادامه بیان کرد: وامی که دولت پرداخت و مستاجران باید اقساط آن را پرداخت می‌کردند، به نوعی هزینه دیگری را به آن‌ها اضافه کرده بود.
 

بیشتر بخوانید: ناامید از بهبود اوضاع ساخت‌وساز مسکن در آینده

وی ابراز کرد: میزان پرداختی این وام با توجه به افزایش هزینه‌های اجاره بها در کشور، رقم کمی بود و با توجه به جمعیت بالای مستاجران در کشور، که حدود ۳۵ درصد از خانوار‌های ایرانی صاحب مسکن نبوده و مستاجر هستند، منابعی که برای آن‌ها درنظر گرفته شده بود چیزی حدود ۵ الی ۷ درصد از متقاضیان را پوشش می‌داد.

این کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: کاهش قیمت مسکن در کشور طی چند هفته گذشته بر اساس عملکرد دولت و اقدامات آن‌ها مانند تسهیل صدور مجوز برای ساخت و ساز و افزایش عرضه مسکن نبوده است و ممکن است حباب و رشد قیمتی که وجود داشته و بسیار افزایشی بوده، تا حدودی آن حباب روند کاهشی به خود گرفته است.

وی در ادامه گفت: زمانی که قیمت مسکن در تهران روز به روز در حال افزایش است و روند افزایشی ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصدی به خود می‌گیرد با کاهش ۳۰ الی ۴۰ درصدی قیمت، نمیتوان گفت که قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است بنابراین می‌توان اینطور عنوان کرد که حباب قیمت مسکن شکسته شده است.
 

بیشتر بخوانید: وام ودیعه مسکنی که به فراموشی سپرده شد

مهرپور اظهار کرد: انتخابات به طور کلی تاثیری بر بازار مسکن ندارد، اما دولتی که کار خود را آغاز می‌کند و سیاستی که به کار گرفته می‌شود، می‌توانند در میان مدت و بلند مدت تاثیر گذار باشند.

این کارشناس بازار مسکن ابراز کرد: دولتی که به نقش و حضور خود در تامین مسکن به شهروندان معتقد و آشنا باشد، در قوانین ساخت و ساز، تسهیل صدور مجوز برای ساخت و سازها، افزایش تسهیلات بانکی و تقویت طرف تقاضا کار‌هایی انجام می‌دهد تا در آینده شاهد افزایش قیمت مسکن در کشور نباشیم.

مهرپور خاطر نشان کرد: افزایش قیمت مسکن که طی یک الی دو سال گذشته شاهد آن بودیم، افزایش جهشی بی سابقه بود و متوسط قیمت مسکن ۵ الی ۶ برابر شد. کاهش قیمت مسکن در کشور همان حباب ۲۰ الی ۳۰ درصدی است که وجود دارد بنابراین شاهد کاهش ملموس و قابل ملاحظه قیمت مسکن نخواهیم بود و نهایتا شاهد افزایش قیمت مسکن نخواهیم بود و افزایش قیمت مسکن در حد نرخ تورم وجود داشته باشد و متوقف شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: