April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۳۲۶۹
۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۵
0
نیروهای پلیس سودان امروز، چهارشنبه تظاهرات خارطوم در محکومیت اوضاع نامناسب معیشتی همزمان با دومین سالگرد خیزش ۳۰ ژوئن را سرکوب کردند. کمیته "برچیدن اختیارات در سودان" هم از بازداشت ۷۹ تن از بقایای نظام عمر البشیر که قصد ایجاد اغتشاش داشتند، خبر داد.
پلیس سودان تظاهرات اعتراضی به وضعیت بد اقتصادی را سرکوب کرد
به گزارش پول نیوز، صد‌ها معترض برای بیان خشم خود در قبال وضعیت بد اقتصادی و معیشتی به خیابان‌های خارطوم رفته و به سمت کاخ ریاست‌جمهوری حرکت کردند.

این خبرنگار افزود: پلیس از گاز اشک آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده کرد و مانع شد به کاخ ریاست‌جمهوری برسند. در این حین اخباری نیز از زخمی شدن معترضان منتشر شد.

در این راستا معترضان دیگر نیز جاده استراتژیک بین خارطوم و شهر پورتسودان در شرق را بستند. این اعتراضات در پاسخ به فراخوان تظاهرات احزاب سودانی در روز سه‌شنبه است که اعلام کردند در محکومیت سیاست‌های دولت و اوضاع بد اقتصادی همزمان با سالگرد خیزش ۳۰ ژوئن تظاهرات می‌کنند.

حزب کمونیست، تجمع شاغلین، جریان‌های اسلامی، کمپین "ارحلوا" و "هماهنگی عالی اخراج‌شدگان" خواستار این تظاهرات شده بودند.

پیشتر طی امروز ارتش مسیر‌های منتهی به مقر فرماندهی در خارطوم را از بیم درگیری‌ها بست.

در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ تظاهرات گسترده‌ای با مطالبه از شورای نظامی وقت برای واگذاری قدرت به غیرنظامیان در پی سرکوب تحصنی در خارطوم در سوم همان ماه برگزار شد. این تظاهرات منجر به مذاکره بین شورای نظامی منحل شده و گروه‌های "اعلام آزادی و تغییر" (مدنی) شد که نهایتا به توافق درباره اداره مرحله انتقالی در ماه اوت آن سال انجامید.

همچنین مقامات سودان ۷۹ فرد از بقایای نظام سابق را در جریان اعتراضات خارطوم بازداشت کردند.

کمیته برچیدن اختیارات اعلام کرد، ۷۹ عضو نظام سابق را که قصد داشتند امروز آشوب به پا کنند، بازداشت کرده است. کمیته درحال حاضر در حال رصد تعداد زیادی از بقایا و گروه‌های گمراهی است که می‌خواهند دست به اقدام خرابکارانه بزنند.

این کمیته افزود: گروه زیادی از بقایای نظام سابق می‌خواهند از امروز برای ایجاد آشوب در کشور استفاده کنند و گروه‌هایی از کنگره ملی منحل شده نیز قصد خرابکاری و ایجاد آشوب در تظاهرات مسالمت‌آمیز داشتند.

انتظار می‌رود کمیته انهدام نظام سابق سودان به زودی تدابیری برای خلع اعضای نظام سابق به رهبری عمر البشیر اعلام کند.

پیشتر نیز دولت سودان اعلام کرده بود قصد دارد اعضای نظام سابق را به اتهام ارتکاب جرائم جنگی به دادگاه لاهه تحویل دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: