May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت و گو با عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع :
کد خبر: ۳۵۳۸۶۶
۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
0
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع گفت: طبق آخرین تحقیقات، در یک فضای بسته حتی اگر همه افراد ماسک زده باشند، پس از چهار ساعت تقریبا همه آلوده به ویروس کرونا می شوند و برای جلوگیری از این امر هوای محیط های بسته باید به طور دائم تصفیه شود.

تهویه هوا در فضاهای بسته شرط جلوگیری از ابتلا به کرونا است/ انتقال ناقص دانش تهویه‌ مطبوع به کشور

 

به گزارش پول نیوز، مهدی بستانچی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه بعد از شیوع بیماری کرونا اثرات سیستم‌های تهویه در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، از نبود ضوابط مدون در بخش تهویه ساختمان ها انتقاد کرد و افزود: در دستورالعمل ها و ضوابط ساخت و ساز ما هم تهویه ساختمان جایگاه خاصی ندارد.

این فعال صنعتی ادامه داد: در مقررات ملی به صورت کلی به بحث های تهویه و تهویه مطبوع در ساختمان ها توجه شده و تنها بخش‌هایی از آن مورد توجه قرار گرفته و متاسفانه به خاطر کاهش قیمت تمام شده ساخت، کمتر به بحث تهویه مطبوع توجه می شود. در صورتی که سیستم تهویه ساختمان ها باید منطبق بر استانداردهای مدون اجرایی شود. همانطور که در سراسر دنیا دستورالعمل هایی را در این زمینه تدوین و روش هایی را ایجاد کرده اند که در کاهش انتقال کرونا نقش بسیار موثری دارند.

وی با بیان اینکه بحث تهویه باید در کنار تهویه مطبوع باید مورد توجه قرار بگیرد تاکید کرد: در ساختمان ها یک سیستم کلی به نام تهویه مطبوع وجود دارد که با استفاده از دستگاه هایی نظیر چیلر و کولر، ساختمان را به دمای مطلوب یا دمای آسایش می رسانیم. اما این جدا از بحث تهویه هوا است؛ یعنی ما چقدر هوای تازه وارد محیط هایی می‌کنیم که در آنها زندگی و کار می کنیم.

بستانچی افزود: حتی زدن ماسک در یک محیط بسته و به مدت بیشتر از چهار ساعت کارایی کافی را نخواهد داشت. اما در همین شرایط اگر سیستم تهویه ساختمان به درستی اجرایی شود، درجهت جلوگیری از ابتلا به کرونا کمک کننده و موثر خواهد بود.

وی با انتقاد از اینکه اغلب سیستم های تهویه وارداتی، تهویه هوای ساختمان را انجام نمی‌دهند، تشریح کرد: در بخش زیادی از سیستم های تولیدی داخل، این موضوع مورد توجه تولیدکنندگان قرار گرفته است؛ اما طراحی بخش عمده ای از سیستم هایی نظیر چیلرها و کولرهای گازی وارداتی براساس سیکل هوای بسته است و در این سیستم‌ها به تهویه و گردش هوا توجه نشده است. یعنی شرط استفاده بهینه از آنها بسته بودن محیط است تا بتوانید با استفاده از آن به دمای مطلوبتری در فضا برسید.

این کارشناس تاکید کرد: سیستم های داخلی قدیمی مثل کولر آبی به عنوان سیستم باز تهویه ای که در صورت استفاده از آنها هوا به مقدار قابل توجهی وارد محیط شده و به همان مقدار از آن خارج می شود، در این شرایط بیشتر جوابگو هستند و عملکرد بهتری در زمینه جابجایی هوا از خود نشان می دهند.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی به لحاظ شیوع کرونا، تهویه هوا بسیار مهم است، افزود: طبق دستورالعمل هایی که در این حوزه صادر شده، سیستم تهویه باید به صورت شبانه روزی فعال باشد و ظرفیت آن را باید روی ماکزیمم قرار دهیم، اما در یکسری از ساختمان ها سیستم تهویه به نحوی طراحی شده که ورود هوای تازه در آنها دیده نشده و جابجایی هوا در آنها صورت نمی گیرد. بنابراین افراد مجبورند که پنجره ها را باز بگذارند. یعنی علیرغم اینکه هزینه سنگینی را برای تامین سیستم تهویه مطبوع ساختمان صرف می کنند، اما ورود هوای تازه به ساختمان اصلاً مورد توجه قرار نگرفته است.

به گفته بستانچی، ما هرچه به سمت استفاده از دستگاه های روز رفتیم، اما متاسفانه به دلیل اینکه این انتقال دانش به صورت کامل انجام نشده و تنها بخش از آن یعنی تهویه‌ مطبوع انجام گرفته، ولی تهویه هوا انجام نشده، به همین دلیل به جای اینکه در این حوزه ها پیشرفت داشته باشیم، حتی عقب‌گرد داشته ایم.

وی تاکید کرد: صرف نظر از اینکه در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها از چه تکنولوژی استفاده و چه زمانی راه اندازی شده است، در شرایط فعلی کرونایی مردم با یک بررسی و بازبینی ببیند که میزان گردش هوای آزاد در سیستم های آنها چند بار در ساعت طراحی شده و اصولاً این کار انجام می شود یا نمی شود.

بستانچی ادامه داد: اگر تهویه هوا انجام نمی شود، در صورت امکان سیستم تهویه موضعی را از بازار داخلی خریداری کنند و اگر امکان خرید آن را ندارند، تهویه طبیعی هوای داخل ساختمان را با روش های سنتی یعنی باز گذاشتن پنجره ها انجام دهند. چون در شرایط کنونی برای حفظ سلامتی عموم چاره‌ای به جز این نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: