May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۴۹۸۹
۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
0
شاسی‌بلند 35 میلیون تومانی قرار بود در راه باشد. قرار بود روی پلتفرم کاپرا یک آفرودر نسبتا توانمند با قیمت رقابتی راهی بازار شود. می‌دانیم تیترمان گمراه‌کننده است. می‌دانیم در حال حاضر دیگر سخن از خودروی 35 میلیون تومانی بیشتر به یک لطیفه گریه‌دار می‌ماند تا خبری هیجان‌انگیز. می‌دانیم امروز با این پول به زور می‌توان یک موتورسیکلت خرید. می‌دانیم... اما دلمان می‌خواهد فریاد بزنیم و بپرسیم: «چه بر سر اقتصاد و بازار خودروی ایران آمد؟» اما گذشته‌ها گذشته. از حالا باید به فکر آینده بود. باور کنید هنوز هم می‌توان بسیاری از چاله چوله‌های صنعت خودرو را با توان داخلی پر کرد. هنوز هم می‌توان به یک خودروساز واقعی که سودآوری دارد و مثل ساعت دخل و خرج می‌کند تبدیل شد. باز هم می‌توان صادرات موفق را پی گرفت و به یک قدرت در بازارهای منطقه‌ای تبدیل شد.

شاسی‌بلند 35 میلیون تومانی در راه است

 

برقراری تعادل میان قیمت، استاندارد و کیفیت

به گزارش پول نیوز،به نقل از روابط عمومی منطقه ازاد کیش ، حال به خبری که 24 تیرماه 1391 منتشر شده بود می‌پردازیم. در این روز مدیرعامل بهمن‌موتور از عرضه خودرو شاسی‌بلند (SUV) جدید با قیمت 35 میلیون تومان خبر داده بود. حمیدرضا داوودزاده آن زمان گفته بود در حال حاضر برنامه‌ریزی برای تولید یک خودرو شاسی‌بلند جدید در حال انجام است.

 

خودروی مذکور قرار بود روی پلت‌فرم وانت کاپرا تولید شود. 9 سال قبل مدیرعامل گروه بهمن همچنین اعلام کرده بود: پلتفرم مورد بحث توسط شرکت‌های آلمانی طراحی ساخته شده. در آن دوران مراحل اخذ استانداردهای شاسی‌بلند 35 میلیونی گروه بهمن در حال انجام بود و خبرهایی از عرضه آن در سال 92 به گوش می‌رسید.

 

آن زمان خط تولید وانت کاپرا در بهمن‌موتور فعال بود و شاسی‌بلند موصوف می‌توانست پس از اخذ استانداردهای نهایی به سرعت وارد فاز تولید در تیراژ بالا شود. مدیرعامل بهمن‌موتور در همان مصاحبه اعلام کرده بود با شرایط فعلی این خودرو با سطح قیمت 33 تا 35 میلیون تومان وارد بازار خواهد شد! اما چه شد که نشد؟ یعنی شد اما خودرویی که در قالب یک شاسی‌بلند 35 میلیونی با نام لندمارک وی 7 عرضه شد موفقیتی کسب نکرد.

 

نشد زیرا تحریم‌ها جان گرفت و عملا شیرازه سرمایه‌گذاری‌ها از هم پاشید. نشد زیرا زیرساخت‌های صنعت قطعه‌سازی کشور برای تولید کیفی بسیاری از قطعات داخل کشور مهیا نبود. نشد زیرا نگاه صحیح بازاریابی و انتخاب صحیح شریک تجاری در صنعت خودروی ایران جاری نبود. نشد زیرا عزم کشور برای تبدیل شدن به یک خودروساز سودآور جزم نبود. اما حالا دیگر برای همه روشن است که باید بتوانیم با تولید قطعات ارزبر خودرو، قیمت نهایی را مدیریت کنیم و در عین حال بر کیفیت تمرکز داشته باشیم.

 

شاسی‌بلند 35 میلیون تومانی در راه است

 

اقدامات فعلی برای تبدیل ایران به یک صادرکننده خودرو و مدیریت قیمت آن قطعا کافی نیست اما راه درست است. اکنون دیگنیتی و فیدلیتی گروه بهمن را باید یکی از بهترین نمونه‌های مدیریت قیمت با داخلی‌سازی بالا و حفظ کیفیت قلمداد کرد. خودروسازی که 9 سال پیش آن گونه شکست را تجربه کرده بود، امروز با انتخاب مسیر صحیح و علمی، بازار کراس‌اوورهای پریمیوم خوش‌قیمت را در کشور متحول کرده. شاید بگویید این پیشرفت صنعت چین است نه ایران. بله! صنعت چین طی این 9 سال از این رو به آن رو شده، اما برنامه‌ریزان صنعت خودروی ایران نیز انتخاب‌های هوشمندانه‌تری انجام می‌دهند. همین امروز هم چین پر است از خودروسازان رده چندم. علاوه بر دیگنیتی و فیدلیتی، آریا و شاهین سایپا همچنین تارا و دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران‌خودرو با وجود همه انتقادها گامی رو به جلو در راستای مدیریت قیمت، کیفیت و استانداردها هستند. حتی همین گروه بهمن توانسته به نیازهای سایر خودروسازان از جمله سایپا جهت تولید پیشرانه روزآمد پاسخ بدهد.

 

امیدواریم صنعت خودروی ایران در آینده نزدیک با رفع تحریم‌ها بتواند همکاری گسترده با خودروسازان توانمند اروپایی و آسیایی را این‌بار با نگاه به توسعه زیرساخت‌ها، استفاده از مگاپلتفرم‌ها و خرید امتیاز آنها همچنین تبادل دانش با استودیوهای طراحی نامی جهان آغاز کند. از امروز باید به فکر آینده بود، آینده‌ای که در آن کاهش قیمت و مدیریت کیفیت حرف نخست را می‌زند و برندها تعیین‌کننده نیستند.

 

مانند آنچه در آمریکای شمالی شاهدش هستیم. در آن سرزمین این برندها نیستند که حکمرانی می‌کنند، بلکه کیفیت، استاندارد و قیمت برای موفقیت یک محصول تعیین‌کننده است. حال تفاوتی ندارد خودرو تولید چین و هند باشد یا آلمان. شکست خودروسازان فرانسوی در بازار آمریکای شمالی را درست می‌توان به ناکامی مدیران سرزمین خروس‌ها در برقراری تعادل میان 3 آیتم مذکور نسبت داد.

 

جاده‌ها و خیابان‌های خاور و آسیای میانه، قفقاز و حتی اروپای شرقی خودروهای ایرانی یا مونتاژ ایران را می‌خوانند، تنها کافی است کمی هوشمندتر باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: