برقراری تعادل میان قیمت، استاندارد و کیفیت
به گزارش پول نیوز،به نقل از روابط عمومی منطقه ازاد کیش ، حال به خبری که 24 تیرماه 1391 منتشر شده بود میپردازیم. در این روز مدیرعامل بهمنموتور از عرضه خودرو شاسیبلند (SUV) جدید با قیمت 35 میلیون تومان خبر داده بود. حمیدرضا داوودزاده آن زمان گفته بود در حال حاضر برنامهریزی برای تولید یک خودرو شاسیبلند جدید در حال انجام است.
خودروی مذکور قرار بود روی پلتفرم وانت کاپرا تولید شود. 9 سال قبل مدیرعامل گروه بهمن همچنین اعلام کرده بود: پلتفرم مورد بحث توسط شرکتهای آلمانی طراحی ساخته شده. در آن دوران مراحل اخذ استانداردهای شاسیبلند 35 میلیونی گروه بهمن در حال انجام بود و خبرهایی از عرضه آن در سال 92 به گوش میرسید.
آن زمان خط تولید وانت کاپرا در بهمنموتور فعال بود و شاسیبلند موصوف میتوانست پس از اخذ استانداردهای نهایی به سرعت وارد فاز تولید در تیراژ بالا شود. مدیرعامل بهمنموتور در همان مصاحبه اعلام کرده بود با شرایط فعلی این خودرو با سطح قیمت 33 تا 35 میلیون تومان وارد بازار خواهد شد! اما چه شد که نشد؟ یعنی شد اما خودرویی که در قالب یک شاسیبلند 35 میلیونی با نام لندمارک وی 7 عرضه شد موفقیتی کسب نکرد.
نشد زیرا تحریمها جان گرفت و عملا شیرازه سرمایهگذاریها از هم پاشید. نشد زیرا زیرساختهای صنعت قطعهسازی کشور برای تولید کیفی بسیاری از قطعات داخل کشور مهیا نبود. نشد زیرا نگاه صحیح بازاریابی و انتخاب صحیح شریک تجاری در صنعت خودروی ایران جاری نبود. نشد زیرا عزم کشور برای تبدیل شدن به یک خودروساز سودآور جزم نبود. اما حالا دیگر برای همه روشن است که باید بتوانیم با تولید قطعات ارزبر خودرو، قیمت نهایی را مدیریت کنیم و در عین حال بر کیفیت تمرکز داشته باشیم.
اقدامات فعلی برای تبدیل ایران به یک صادرکننده خودرو و مدیریت قیمت آن قطعا کافی نیست اما راه درست است. اکنون دیگنیتی و فیدلیتی گروه بهمن را باید یکی از بهترین نمونههای مدیریت قیمت با داخلیسازی بالا و حفظ کیفیت قلمداد کرد. خودروسازی که 9 سال پیش آن گونه شکست را تجربه کرده بود، امروز با انتخاب مسیر صحیح و علمی، بازار کراساوورهای پریمیوم خوشقیمت را در کشور متحول کرده. شاید بگویید این پیشرفت صنعت چین است نه ایران. بله! صنعت چین طی این 9 سال از این رو به آن رو شده، اما برنامهریزان صنعت خودروی ایران نیز انتخابهای هوشمندانهتری انجام میدهند. همین امروز هم چین پر است از خودروسازان رده چندم. علاوه بر دیگنیتی و فیدلیتی، آریا و شاهین سایپا همچنین تارا و دنا پلاس توربو اتوماتیک ایرانخودرو با وجود همه انتقادها گامی رو به جلو در راستای مدیریت قیمت، کیفیت و استانداردها هستند. حتی همین گروه بهمن توانسته به نیازهای سایر خودروسازان از جمله سایپا جهت تولید پیشرانه روزآمد پاسخ بدهد.
امیدواریم صنعت خودروی ایران در آینده نزدیک با رفع تحریمها بتواند همکاری گسترده با خودروسازان توانمند اروپایی و آسیایی را اینبار با نگاه به توسعه زیرساختها، استفاده از مگاپلتفرمها و خرید امتیاز آنها همچنین تبادل دانش با استودیوهای طراحی نامی جهان آغاز کند. از امروز باید به فکر آینده بود، آیندهای که در آن کاهش قیمت و مدیریت کیفیت حرف نخست را میزند و برندها تعیینکننده نیستند.
مانند آنچه در آمریکای شمالی شاهدش هستیم. در آن سرزمین این برندها نیستند که حکمرانی میکنند، بلکه کیفیت، استاندارد و قیمت برای موفقیت یک محصول تعیینکننده است. حال تفاوتی ندارد خودرو تولید چین و هند باشد یا آلمان. شکست خودروسازان فرانسوی در بازار آمریکای شمالی را درست میتوان به ناکامی مدیران سرزمین خروسها در برقراری تعادل میان 3 آیتم مذکور نسبت داد.
جادهها و خیابانهای خاور و آسیای میانه، قفقاز و حتی اروپای شرقی خودروهای ایرانی یا مونتاژ ایران را میخوانند، تنها کافی است کمی هوشمندتر باشیم.