April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۵۱۶۹
۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
0
یک سند درزیافته فاش می‌کند، بروکسل در حال تکمیل طرحی مبنی بر اعزام نیروهای نظامی به لیبی است که به نظر می‌خواهد سد راه ترکیه در این کشور آفریقایی شود.

ماموریت نظامی اروپا در لیبی برای مهار نفوذ ترکیه

 

به گزارش پول نیوز،طبق این سند داخلی صادر شده از سوی وزارت خارجه اتحادیه اروپا به تاریخ یک ژوئیه جاری، عملیات صلح در لیبی مستلزم "خلع سلاح، برچیدن آن و ادغام مجدد گسترده جنگجویان به اضافه اصلاح اساسی بخش امنیتی است.

 

این سند نشان می‌دهد: در این راستا باید در مشارکت نظامی اتحادیه اروپا (کمیته امنیت و دفاع مشترک) به منظور واگذار نکردن کامل زمینه فعال نظامی به "کشور سوم" در اشاره به ترکیه بازنگری شود.

 

این سند اشاره می‌کند: در طولانی مدت، زمانی که شرایط فراهم شود باید در مشارکت ارتش با واگذاری اختیارات برای حمایت از روند اصلاح بخش امنیتی لیبی بازنگری شود.

 

با اشاره به "وضعیت رقابتی با ترکیه" این سند اشاره می‌کند، کشور سوم به مخالفت با عملیات تفتیش محموله‌های مشکوک سلاح در مسیر لیبی در نقض ممنوعیت انتقال سلاح به این کشور که سازمان ملل وضع کرده، ادامه داده است.

 

این سند در ادامه بیان می‌کند: این کشور حضور قوی نظامی در لیبی را حفظ کرده و آموزش نیروهای مسلح انتخاب شده در غرب لیبی به خصوص گارد سواحل و دریایی لیبی را دنبال می‌کند.

 

این سند اتحادیه اروپا تصویری نگران کننده از لیبی ترسیم کرده و می‌آورد:‌ همچنان جنگجویان خارجی در این کشور هستند و تجارت نفت، انسان و سلاح، بی‌امان ادامه دارند.

 

در حالی‌که هیئت دریایی اتحادیه اروپا "ایرنی" تلاش می‌کند قاچاق را مهار کرده و داده‌های اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند اتحادیه اروپا در تلاش است نفوذ ترکیه بین مقامات دریایی را از طریق ارائه کمک‌هایی با شروطی مرتبط مهار کند.

 

لیبی از ساحلی طولانی در امتداد دریای سفید برخوردار است به طوریکه هزاران مهاجر هر ساله از این کشور به سمت اروپا رهسپار می‌شوند. همچنین مرزهای صحرایی گسترده‌ای در جنوب دارد و مردان قبایل و شبه نظامیان و قاچاقچیان مرتبط با گروه‌های تروریستی بر آن مسلط هستند و همین مساله موجب خطرات امنیتی علیه اروپا شده‌اند.

 

سایت ای یو آبزرور اعلام کرد: مقامات لیبی نیاز به حمایت اروپا از امنیت در مرزهایش از جمله مرزهای جنوب را مطرح کرده‌اند.

 

این سایت ادامه داد: در صورت موافقت مقامات لیبی امکان دستیابی به حقوق پرواز به نظارت هوایی اتحادیه اروپا بر فراز لیبی در صحرای جنوبی داده می‌شود.

 

قرار بود سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا این سند را دو هفته پیش بررسی کنند. اما اتحادیه اروپا هنوز توضیح نداده آیا به بررسی این پیشنهاد ادامه خواهند داد یا نه؟

 

منبع : ایسنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: