April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۵۷۸۱
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۹
0
با افزایش بدهی خارجی، اقتصاد این کشور به سوی فرسایش و ورشکستگی حرکت می کند و نهادهای مالی جهانی زمام امور آن را به دست گرفته اند.
بدهی 134 میلیارد دلاری کشور قدرتمند عربی را به زانو درآورد
 
به گزارش پول نیوز، روزنامه «العربی الجدید» در گزارش خود آورد، بانک مرکزی مصر اعلام کرد بدهی خارجی مصر طی ۴ ماه نخست سال جاری افزایش یافته و به ۱۳۴.۸ میلیار دلار رسیده است که این رقم بیش از ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی مصر را تشکیل می‌دهد. سال گذشته در چهار ماه نخست، بدهی خارجی مصر ۱۱۲ میلیارد دلار بود. شرایط نشان می‌دهد بدهی خارجی مصر به مقدار ۲۲.۸ میلیار دلار و بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میانگین رشد سالانه اقتصاد مصر در ۴ ماه اخیر حدود ۲.۹ درصد ثبت شده است.

به نوشته العربی الجدید، «هالة حلمی السعید» وزیر برنامه ریزی مصر گفت که متوسط نرخ رشد اقتصادی مصر در سه ماه نخست سال مالی که از اول ژوئیه سال ۲۰۲۰ آغاز شد ۱.۹ بوده است. برآورد‌های وزیر برنامه ریزی مصر نشان می‌دهد که میانگین نرخ رشد سال مالی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ از رقم ۲.۸  فراتر نخواهد رفت و این رقم در شرایطی که بدهی خارجی مصر افزایش یافته، بسیار پایین است. اگر به بخش‌هایی که برای کشور ارز آوری دارند، نگاهی انداخته شود دیده می‌شود نرخ رشد آن‌ها در سال مالی بسیار کمتر از نرخ رشد عمومی بوده است. این موضوع با توجه به افزایش سریع بدهی خارجی نگرانی‌هایی را به دنبال داشته است. سرمایه گذاری خارجی هم در مصر تغییری نکرده است. کسری تراز پرداخت‌ها هنوز از طریق افزایش وام و گسترش ابزار‌های جدید بدهی یا تمدید تاریخ سررسید وام‌ها صورت می‌گیرد.

روزنامه العربی الجدید در بخش پایانی گزارش خود آورد: اقتصاد دانان وابسته به نظام مصر ادعا می‌کنند که قدرت مصر در نتیجه رشد اقتصاد برای گرفتن وام افزایش یافته است. آن‌ها از افزایش میانگین رشد اقتصاد سخن به میان می‌آورند و ادعا دارند که افزایش بدهی خارجی به معنای افزایش اعتماد جهانی به اقتصاد مصر است. آن‌ها به هشدار‌های اقتصاددانان مخالف نظام مصر توجهی نمی‌کنند.

این در حالی است که افزایش بدهی خارجی، اقتصاد مصر را به سوی فرسایش و ورشکستگی پیش می‌برد و سبب می‌شود که نهاد‌های مالی جهان زمام امور اقتصاد مصر را در دست داشته باشند و به مرور زمان شفافیت در بخش‌های مختلف اقتصادی از بین برود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: