April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۶۱۰۷
۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۷
0
ارزش صادرات غیر نفتی در 9 ماهه نخست سال 99 نسبت به 9 ماهه نخست سال 98 بالغ بر 6.5 میلیارد دلار کمتر شده است.
ارزش صادرات غیر نفتی ایران در کف چند سال گذشته
 
 
به گزارش پول نیوز، بنا به گزارش مرکز آمار ایران ارزش صادرات در سه فصل ابتدایی سال گذشته بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار بوده است. درحالی که همین مقدار در بازه زمانی مشابه در سال ۹۸ نزدیک به ۳۲ میلیارد تومان به ثبت رسیده است. همچنین خالص صادرات در ۹ ماه نخست سال ۹۹ منفی برآورد شده، که به بیان دیگر در این بازه زمانی واردات اقتصاد ایران بیشتر از صادرات آن بوده است. بررسی آمار‌ها نشان میدهد که از سال ۹۶ تا کنون ارزش صادرات غیر نفتی ایران کاملا در مسیر کاهش قرار گرفته است. منظور از صادرات غیر نفتی تنها به استثنا نفت بوده و محصولات پتروشیمی و گاز را شامل می‌شود.

کاهش ۶ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی
در ۹ ماه نخست سال ۹۹ حدود ۲۵ میلیارد و ۱۵۸ میلیون دلار ارزش صادرات غیر نفتی کشور بوده است. این در حالیست که صادرات غیر نفتی کشور در ۹ ماه نخست سال ۹۸ حدود ۳۱ میلیارد و ۸۲۱ میلیون میلیارد دلار برآورد شده است. به بیان دیگر میزان صادرات غیر نفتی ایران در سه فصل ابتدایی سال ۹۹ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۸، ۲۱ درصد کاهش داشته که این مورد به ارزش بالغ بر ۶.۵ میلیارد دلار است. این میزان ارزش صادرات، پایین‌ترین مقدار در میان چند سال گذشته است.

رشد بالای صادرات در پاییز ۹۹
در بهار و تابستان ۹۹ به ترتیب میزان فصلی صادرات غیر نفتی اقتصاد ایران ۶.۳ و ۷.۲ میلیارد دلار به ثبت رسیده است. در پاییز این رقم با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به فصل تابستان به رقم ۱۱ میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار رسید. به بیان دیگر تنها در فصل پاییز سال گذشته بالغ بر ۱۱.۵ میلیارد دلار، اقتصاد ایران صادرات غیر نفتی داشته است. این مقدار صادرات فصلی از ابتدای سال ۹۸ تا پاییز ۹۹ بی سابقه است.

بررسی رشد نقطه به نقطه ارزش صادرات غیر نفتی نیز نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال ۹۹ به شدت صادرات برای کشور دشوار بوده است. به طوریکه رشد نقطه‌ای ارزش صادرات در بهار و تابستان ۹۹ به ترتیب منفی ۴۴.۷ و منفی ۲۴.۴ بوده است. بدین معنی است که ارزش کالا‌های صادراتی در بهار ۹۹ نسبت به ارزش کالا‌های صادراتی در بهار ۹۸، حدود ۴۵ درصد کم‌تر بوده است. رشد نقطه این شاخص نیز در پاییز سال گذشته مثبت ۳.۵ درصد به ثبت رسیده است. پس در نتیجه علی رغم اینکه وضعیت ارزش صادرات ایران به طور کلی در ۹ ماهه سال گذشته مناسب نبوده است، اما این شاخص در پاییز بهبود مناسبی پیدا کرده است.

ارزش صادرات غیر نفتی در ۹۹ به سال ۹۸ می‌رسد؟
ارزش صادرات غیر نفتی ایران در سال ۹۶ حدود ۴۷ میلیارد دلار برآورد شده است. این رقم در سال ۹۷ و ۹۸ به ترتیب ۴۴.۶ و ۴۱.۳ میلیارد دلار به ثبت رسیده است. ارزش صادرات در ۹ ماهه نخست سال ۹۹ همانگونه که در سطور بالاتر گفته شد حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است. چنانچه بنا باشد ارزش صادرات غیر نفتی در پایان سال ۹۹ به میزان سال ۹۸ برسد، بایستی صادراتی به ارزش بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار در فصل زمستان رخ داده باشد. هنوز آماری در این رابطه در مورد فصل زمستان منتشر نشده است، اما به توجه به ارقام به ثبت رسیده در ۳ فصل ابتدایی ۹۹، رقم خوردن چنین میزان صادراتی در زمستان بعید به نظر می‌رسد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: