April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۵۹۵۸۵
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
0
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار کرد: در حالی که پیش از این وسایل نقلیه تجاری دو کشور بدون هیچ مشکلی در رفت و آمد بوده و کالای مورد نظر را جابجا می کردند، از روز یکشنبه گذشته دولت باکو شرایط خاصی را به خودروهای سنگین حامل کالای ایرانی تحمیل کرده است.
باکو در روابط تهران - ایروان سنگ‌اندازی می‌کند | تحمیل شرایط خاص برای خودروهای ایرانی از سوی آذربایجان
هرویک یاری‌جانیان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان، اظهار کرد: برخی کشور‌های منطقه تلاش می‌کنند تا با دور کردن ایران از اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از تقویت روابط اقتصادی کشور‌های عضو به نفع خود جلوگیری کنند.

وی با بیان این مطلب افزود: برخی کشور‌های منطقه که تلاش می‌کنند اقتصاد خود را بر دیگر کشور‌ها تحمیل کنند، ایجاد اتحادیه‌های اقتصادی منطقه‌ای را برخلاف اهداف خود می‌دانند و برای تضعیف آن هر اقدامی می‌کنند.

وی با اشاره به طی شدن زمان عضویت ناظر ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تصریح کرد: با نزدیک شدن به زمان عضویت دائمی کشورمان در این اتحادیه، دیگر کشور‌هایی که با ایران مراودات اقتصادی دارند، نگران کاهش حجم معاملات و مبادلات تجاری هستند.

یاری‌جانیان افزود: متاسفانه یکی از کشور‌هایی که با جدیت در تلاش است تا با سنگ‌اندازی روابط اقتصادی ایران و ارمنستان را به حاشیه ببرد، کشور آذربایجان است.

وی با تاکید براینکه داشتن مرز زمینی مزیت بزرگی برای همکاری اقتصادی ایران و ارمنستان است، توضیح داد: علاوه بر این ارمنستان به عنوان دعوت کننده ایران به اتحادیه اوراسیا نقش پررنگی در پیوستن ایران دارد که قطعا با عضویت دائم کشورمان در این اتحادیه روابط اقتصادی دو کشور عمیق‌تر می‌شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان ادامه داد: متاسفانه در جریان مناقشات اخیر میان دو کشور ارمنستان و آذربایجان، بخشی از اراضی مرزی میان دو کشور با ایران به تصرف دولت باکو درآمد.

وی با اشاره به اینکه از هفته گذشته کشور آذربایجان با اعمال برخی محدودیت‌ها در تلاش است تا به نحوی به مناسبات تجاری ایران و ارمنستان آسیب بزند، گفت: در حالی که پیش از این وسایل نقلیه تجاری دو کشور بدون هیچ مشکلی در رفت و آمد بوده و کالای مورد نظر را جابجا می‌کردند، از روز یکشنبه گذشته دولت باکو شرایط خاصی را به خودرو‌های سنگین حامل کالای ایرانی تحمیل کرده است.

یاری‌جانیان ادامه داد: براین اساس هر خودروی حامل کالای ایرانی برای گذر از محدوده مرزی که پس از جنگ ۴۴ روزه در اختیار باکو است، باید ۱۳۰ دلار عوارض پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام جز سنگ اندازی در مسیر تجارت میان دو کشور هدف دیگری را دنبال نمی‌کند، اظهار داشت: در شرایطی که با افزایش تعاملات ایران و ارمنستان، کالا‌های ایرانی در حال توسعه بازار و گرفتن سهم از بازار این کشور هستند، به نظر می‌رسد دولت باکو نگاه مثبتی به این اتفاق ندارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان تصریح‌کرد: ایجاد وقفه در صادرات محصولات ایرانی و خالی شدن بازار از آنها، محصولات دیگر جایگزین آن‌ها خواهد شد و این یعنی از دست رفتن سال‌ها زحمات تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی که برای حضور، ماندگاری و به دست آوردن مشتریان وفادار تلاش کرده‌اند.

وی گفت: در چنین شرایطی از دولت جمهوری اسلامی می‌خواهیم به موضوع ورود کرده و با ابزار دیپلماسی مشکل را رفع و شرایط را برای تداوم و حفظ روابط اقتصادی و تجاری دو کشور فراهم آورد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: