بررسی عملکرد بازار سرمایه در ۱۷ آبان ۱۴۰۰؛
کد خبر: ۳۶۳۸۲۱
۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
در پایان معاملات امروز شاخص کل با رشد ۳ هزار واحدی به رقم یک میلیون و ۴۳۴ هزار واحدی رسید.
بورس با چراغ سبز به کار خود پایان داد
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بورس با رشد ۳ هزار و ۴۹۹ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۳۴ هزار و ۳۹۲ واحد به کار خود پایان داد و بیش از ۹ میلیارد و ۹۴۲ میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۵ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان در بیش از ۶۳۲ هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های کمک فنر ایندامین، داروسازی زهراوی و نیروکلر بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های سیمان خزر، پارس الکتریک و ایران دارو بیشترین افت را تجربه کردند.

این گزارش می‌افزاید: در بازار‌های فرابورس ایران با معامله ۲ میلیارد و ۵۲۹ میلیون ورقه به‌ارزش ۶۷ هزار و ۲۶ میلیارد تومان در ۲۶۶ هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۱۱۷ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۲۰ هزار و ۳۴۹ واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، مبین وان کیش و سرمایه‌گذاری اعتلاء البرز امروز بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های ریل سیر کوثر، آ. س. پ و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
 

در همین رابطه رضا اعجازی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: اکنون که بحث حمایت از بازار سرمایه مطرح است، دو راه بیشتر وجود ندارد، راه اول آن است که با تداوم تورم بالا به بهبود قیمت سهام و جبران ضرر سرمایه گذاران پرداخت که در آن صورت نگهداری نخود هم سرمایه گذاری خوبی خواهد بود. راه دوم آن است که از طریق افزایش حجم تولید و فروش و سود عملیاتی شرکت‌ها نگهداری سهام را جذاب کرد که به طور خودکار به تدریج بهبود قیمت سهام هم رخ خواهد داد.
 
وی افزود: از نظر علم اقتصاد کلان برای آنکه جبران ضرر سرمایه گذاران با بهبود رفاه اجتماعی همراه باشد باید بر روی راه دوم متمرکز شد.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: به شرط برداشته شدن تدریجی تحریم ها، از طریق تلاش برای گسترده شدن روابط اقتصادی و مالی با کشور‌های مختلف دنیا، سودآوری کسب و کار‌ها و شرکت‌ها بهبود پیدا کند، از طرفی دولت سرکوب نرخ ارز را کنار بگذارد و اجازه دهد نرخ ارز طبق دلایل بنیادی که دارد افزایش خود را داشته باشد که شرکت‌های صادرات محور ما همچنان سودآوری خود را داشته باشند.

اعجازی خاطر نشان کرد: پرهیز از سرکوب و قیمت گذاری دستوری کالا‌ها و خدمات باید در دستور کار دولت قرار گیرد، و در آخر هم دولت تا جایی که امکان دارد باید از مداخله در بازار سرمایه بکاهد و اجازه دهد مانند همه جای دنیا بازار مسیر خود را برود و در آن دخالت نکند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: