April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۴۱۱۱
۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
0
مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در حال حاضر از کل رویه‌های مرزی، بین ۴ تا ۵میلیارد دلار قاچاق کالا صورت می‌گیرد.
قاچاق ۵میلیارد دلاری از مرز‌های کشور
پرهام‌فر مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص طرح حمایت از معیشت مرزنشینان برای مبارزه با قاچاق کالا گفت: ۳۰ درصد منافع حاصل از اجرای این طرح، برای پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی مناطق مرزی و ۳۰ درصد برای تقویت اشتغال مناطق و ۴۰ درصد هم برای تجهیز بنادر هزینه خواهد شد.

پرهام فر در خصوص برآورد حجم قاچاق از طریق مرز‌ها گفت:حدود ۵ میلیارد کالای قاچاق از طریق کل رویه‌های مرزی وارد کشور می‌شود که بخشی از این مقدار از طریق رویه‌های موسوم به ته لنجی و کولبری انجام می‌شود.

مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: نگاه ما به مرز تا کنون تهدید پایه بوده درحالی که باید فرصت محور باشد و تجارت در مرز‌ها باید ساماندهی شود تا به اقتصاد کشور کمک کند.

پرهام فر با اشاره به محور‌های ده‌گانه طرح حمایت از معیشت مرزنشینان تصریح کرد: این طرح در حال تصویب است و بخشی از آن مربوط به ایجاد زیرساخت‌های لازم است.

او ادامه داد: در این طرح جنبه واردات به تنهایی دیده نشده بلکه باید کاری کنیم که تجارت مرزی در قالب صادرات هم خودش را نشان بدهد. همچنین واردات به نفع تولید باشد یعنی مواد اولیه تولید از مرز‌ها وارد شود.

مدیر کل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا بیان کرد: در این طرح بهداشت و سلامت کالایی که وارد می‌شود هم مورد تاکید قرار دارد و با ساماندهی واردات کالا‌ها نظارت بر بهداشت بیشتر خواهد شد.

او افزود: اولین بار است که نگاه جامع در خصوص تجارت در مرز‌ها انجام گرفته است و این تجارت باید پیوند به اقتصاد کشور بخورد و به دنبال آن اشتغال پایدار برای مرزنشین ایجاد می‌شود.

مدیر کل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: در این طرح هم به منفعت و معیشت مرزنشین توجه شده و هم منافع دولت در اجرای سیاست‌های تجاری دیده شده است.

این مقام مسئول در خصوص اینکه اهداف پیش بینی شده در این طرح چطور محقق می‌شود گفت: یک کارگروهی برای نظارت بر اجرای دقیق این طرح تشکیل شده که نمایندگانی از ستاد وزارت کشور، وزارت صمت، سازمان بنادر، بانک مرکزی و گمرک در آن حضور دارند و این طرح را همراهی می‌کنند تا طرح از چارچوب خود خارج نشود.

در ادامه محمدی‌فر کارشناس تجارت و مسائل اقتصادی هم در این خصوص گفت: در حوزه مبادلات مرزی برای موفقیت هر طرح باید همزمان به دو چالش اقتصاد ملی و محلی توجه کرد و برای هردوی این‌ها برنامه داشت.

او ادامه داد: حتما مردم مناطق مرزی باید آثار مبارزه با قاچاق را ببینند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در رویه فعلی سوخت یارانه‌ای برای قاچاق استفاده می‌شود که این نمونه باید اصلاح شود تا قاچاق کالا صرفه اقتصادی نداشته باشد.

محمدی فر گفت: معافیت تجاری باید در ازای شفافیت باشد الان معافیت‌های در نظر گرفته در مرز‌ها به معنای رها بودن است و زمینه سوء استفاده سودجویان را فراهم کرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: