کد خبر: ۳۶۵۷۵۲
۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
امروز (شنبه ۱۳ آذرماه) شاخص کل در بازار سرمایه با اُفت ۵۳۳۷ واحدی مواجه شد و به رقم یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۷۳۴ واحد رسید.
آیا دولت از بورس حمایت می‌کند؟
در معاملات روز شنبه شاخص کل بورس پایتخت برای چهارمین روز متوالی ریزش کرد. شاخص کل نسبت به روز کاری قبل ۵ هزار و ۳۳۷ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش ۴ هزار و ۶۵۲ واحدی در سطح ۳۶۲ هزار و ۹۰۸ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۰۰ واحد پائین آمد و در سطح ۱۹ هزار و ۱۳۵ واحد قرار گرفت.

امروز برای ششمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۳۷۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در مجموع ۶ روز اخیر ۲ هزار و ۴۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۳۳ میلیارد تومان بود. پس از بپاس، فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بازار سهام در ابتدا به کمک رشد شستا و فولادی‌ها مثبت آغاز به کار کرد. اما در ادامه با افت قابل توجه بانکی‌ها قرمز شد. وبملت، وتجارت، اخابر و وبصادر بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل امروز را داشتند. شستا، فسبزوار و پترول نیز امروز از سایر نماد‌ها پرتراکنش‌تر بودند.

برترین گروه‌های صنعتی در بازار امروز شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی بودند. همچنین بیشترین ارزش معاملات نیز برای پالایش، کمند و کیان ثبت شد. خبهمن، پترول و خگستر نیز بیشترین حجم معاملات را در بازار امروز داشتند.

شاخص کل فرابورس نیز امروز بیش از ۱۰۰ واحد ریخت و شاخص کل وارد کانال ۱۹ هزار و ۱۳۵ واحد شد. زاگرس بیشترین اثر مثبت و فرابورس و فجهان بیشترین تاثیر منفی در بازار فرابورس امروز را داشتند.
 

در همین رابطه علی عصاری، کارشناس بازار سهام گفت: امروز در ابتدا بازار نسبتا سبز بود و امید می‌توانست به بازار برگردد. اما اعلام پذیره‌نویسی اتکا تهران در ساعت ۳۰: ۹باعث جذب نقدینگی موجود در بازار شد و در نتیجه سهم‌ها را به صف فروش کشاند.

وی ادامه داد: من به بازار این هفته امیدوارم و معتقدم اگر در بازار کم‌عمق با ارزش معاملات پایین حال حاضر این پذیره‌نویسی صورت نمی‌گرفت روند مثبت بازار حفظ می‌شد. احتمالا فردا وضعیت بازار بهتر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اکنون شرکت‌ها و صنایع تولیدی زیادی اعلام آمادگی برای عرضه سهام خود در بازار سهام کردند، اما عرضه‌های اولیه در صورتی انجام خواهند شد که بازار سرمایه کشش لازم را داشته باشد، زیرا ما نباید فشار‌هایی را به بازار وارد کنیم که خارج از ظرفیت آن است پس تا زمانی که به طور کامل ابهامات رفع نشود و بازار به یک ثبات نرسد به طور قطع عرضه‌ای انجام نخواهد شد.

عصاری در پایان در خصوص شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های سهامی، گفت: اکنون در خصوص شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها کمیته مشترکی را با بانک مرکزی شکل دادیم تا این مسئله به جد بررسی شود، زیرا بخش زیادی از نوسانات بازار سرمایه تحت تاثیر اتفاقاتی است که در بانک مرکزی رخ می‌دهد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: