April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۶۰۸۱
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
0
مهمترین بازار‌های هدف خودرو‌های ایرانی عراق و سوریه است. هر چند اخیرا سوریه واردات خودرو‌های ایرانی را ممنوع کرد، اما به نظر می‌رسد خط تولید پراید و پژو همچنان در عراق فعال است.
تولید پراید و پژو در عراق
دولت سیزدهم وعده داد بود تولید خودرو را به سه میلیون دستگاه برساند و بهای تمام شده خودرو را ۲۰ درصد کاهش دهد.

در یک ماه گذشته خودروسازان ایرانی در گام نخست برای صادرات با طرف عراقی وارد مذاکره شدند، اما به نظر می‌رسد که جواب مثبتی نگرفته‌اند و عراق استاندارد‌های تولید خودروی ایران را رد کرده است.

حالا، اما خبر آمده ایران همچنان در عراق پراید و پژو تولید می‌کند. مدیر کل دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت گفت: سال‌ها قبل در اسکندریه عراق یک سایت مشترک تولید خودر تاسیس شد. این سایت متوقف نشده و در حال فعالیت است.

به گفته فرزاد پیلتن، ایران در عراق پراید و پژو تولید می‌کند. این مقام مسئول می‌گوید جز این دو خودرو، سمند و وانت هم در عراق تولید می‌شود.

اما آمار تولید خودرو‌های ایرانی در عراق چقدر است و این خودرو‌ها با چه قیمتی به فروش می‌رود؟ این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت نسبت به میزان تیراژ خودرو و قیمت آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید ما در جریان تیراژ خط تولید خودروی ایرانی در عراق نیستیم و این آمار را باید از خود خودروسازان بگیرید.

با این شرایط عراق متقاضی چه خودرو‌هایی از ایران است؟ براساس این گزارش به نظر می‌رسد عراق متقاضی پر و پا قرص پراید است. پیش‌تر دیاکو افخم، فعال اقتصادی بازار عراق گفته بود: «در بازار عراق هر چه خودرو کم مصرف‌تر باشد، پر طرفدار می‌شود. مثلا عراقی‌ها به پراید خودرو روزه‌دار می‌گویند، چرا که مصرف سوخت این خودرو‌ها بسیار پایین است، اما از سال گذشته عراق تصمیم گرفته است که کالا‌ها را بر اساس استاندارد روز جهانی وارد کند، به همین دلیل است که ما در حوزه صادرات خودرو دچار مشکل شده‌ایم.»
قیمت خودرو‌های ایرانی در عراق

قیمت خودرو‌های ایرانی، اما در عراق چند است؟ بررسی اینترنتی نشان می‌دهد که قیمتِ خودرو‌های ایرانی در کشور‌هایی همچون عراق و جمهوری‌آذربایجان، نه فقط از قیمت همین خودرو‌ها در داخلِ ایران بالاتر است، که از قیمت خودرو‌های مشابهی که شهروندان عراقی یا آذربایجانی می‌توانند با همین مبالغ خریداری کنند هم بالاتر است! (البته در مورد خودرو‌های دستِ دوم، ظاهرا ماجرا برعکس است.)

تبلیغات فروش برخی خودرو‌های ایرانی در عراق، نشان می‌دهد که قیمت این خودرو‌ها در بازار عراق، گران‌تر از بازارِ ایران است. به عنوان نمونه، قیمت «تیبا صندوق‌دار» (که در عراق به نام «سایپا طیبه» یا حتی «طیبه» شناخته می‌شود)، حدود ۶ هزار و ۷۰۰ دلار است.

قیمت «ساینا» نو هم در بازار عراق حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دلار است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: