April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۶۱۰۳
۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، اعتمادسازی و رسـمیت‌دهـی بـه فعالیـت کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیت، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.
اینماد یک بر چسب دیجیتالی است که دارای اصول و ضوابطی است
دریافت ای نماد برای وب سایت های فروشگاه اینترنتی که نیاز به راه ­اندازی سیستم پرداخت آنلاین دارند الزامی است. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی هویت صاحب و محل فعالیت کسب و کارهای اینترنتی را احراز می‌نماید. دارنده نماد اعتماد الکترونیکی، تحت نظارت دستگاه­های مسئول، ملزم به رعایت قوانین و مقررات مندرج درتعهدنامه نماد است. سازمان حمایت از مصرف گنندگان، مرجع رسیدگی به تخلفات خرید اینترنتی از فروشگاه‌هایی که لوگوی ای­نماد دارند؛ است.

کاربران فضای مجازی برای خرید از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی که کالا یا خدمتی عرضه می‌کنند نگران‌اند و هنوز به فرآیند خرید اینترنتی اعتماد کافی ندارند. مهم ترین عاملی که در این مورد مؤثر است اعتبار این فروشگاه‌ها است. به عبارتی کاربران، هم از وصول کالای خود اطمینان ندارند هم نسبت به کیفیت کالای اینترنتی مشکوک هستند.

اینماد چه مزایایی دارد؟
مهم‌ترین مزیت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی اعتمادسازی برای مردم است و کاربران با اطمینان از اینکه نهاد ناظری فعالیت کسب‌وکار را رصد می‌کند با اطمینان خاطر بیشتری خرید کرده و می‌دانند در صورت بروز مشکل، می‌توانند مساله را از طریق مرکز تجارت الکترونیکی پیگیری و از کسب‌وکار مربوطه شکایت کنند. در ادامه به سایر مزایای دریافت اینماد برای کسب‌وکار اینترنتی می‌پردازیم.

دریافت درگاه بانکی: اعتمادسازی تنها مزیت مهم دریافت ای‌نماد نیست. دریافت درگاه پرداختی برای یک کسب‌وکار منوط به دریافت اینماد است و درصورتی که یک کسب‌وکار نماد اعتماد الکترونیکی دریافت نکرده باشد احتمالا در روش‌های درآمدزایی خود به مشکل خواهد خورد یا با چالش مواجه می‌شود.

گارانتی‌ محصولات: با وجود این‌که خرید اینترنتی به مراتب کاری راحت‌تر از خرید حضوری است اما مشکلات خاص خود را هم دارد. یکی از مشکلاتی که اغلب کاربران را از خرید اینترنتی می‌ترساند، تطابق نداشتن ویژگی‌های محصول سفارش داده شده در سایت با محصولی است که به دستشان رسیده است؛ مشکلی که ای‌نماد تلاش کرده آن را برطرف کند. اگر بعد از رسیدن محصول به دست مشتری، او از کیفیت رضایت نداشته باشد یا دلایل منطقی دیگری داشته باشد، می‌تواند محصول را مرجوع کرده و پول خود را پس بگیرد.

همکاری با سایر شرکت‌ها: اگر صاحب یک سایت به دنبال توسعه کسب‌وکار خود و همکاری با سایر شرکت‌ها باشد، دریافت اینماد تنها گزینه پیش‌پای اوست. چرا که شرکت‌های بزرگ تنها با سایت‌هایی همکاری می‌کنند که ای‌ نماد داشته باشند. پست یکی از مهم‌ترین شرکت‌های لجستیکی ایران است که فقط مرسولات کسب‌وکارهایی را جابه‌جا می‌کند که اینماد دریافت کرده باشند.

حفظ اطلاعات شخصی کاربران: مساله حفظ اطلاعات شخصی همیشه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های استفاده از اینترنت بوده است. اما مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به مردم این اطمینان را می‌دهد، در صورتی که از سایت‌های دارای اینماد خرید کنند، اطلاعات آنها محفوظ مانده و به دست کسی نمی‌افتد.

مهران محرمیان با اشاره به الزام قانونی اخذ اینماد تصریح کرد: موضوع الزام اخذ اینماد برای پذیرندگان شرکت های پرداخت یار به استناد ماده ١٠٣ آیین نامه اجرایی ماده ١٤ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی اجرایی شده است. این آیین نامه مصوب آبان ماه سال ۱۳۹۸ هیئت دولت بوده و طی بیش از دو سال گذشته تلاش شده به صورت تدریجی اجرای تکالیف به گونه ای که اختلالی در کسب و کارها ایجاد نشود پیگیری شود.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی افزود: الزام اخذ اینماد برای فروشگاه های مجازی که درگاه پرداخت خود را از شرکت های psp دریافت کرده اند از زمستان سال ۹۸ اجرایی شده و پذیرندگان جدید فعال در فضای مجازی علاوه بر اخذ شماره پیگیری مالیاتی ملزم به دریافت اینماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بوده اند.

محرمیان همچنین تاکید کرد: در راستای حمایت از کسب و کارهای خرد، مرکز توسعه تجارت اقدام به طراحی نماد بی ستاره کرده و اخذ این نوع اینماد در کمترین زمان و با حداقل اطلاعات امکان پذیر است. کسب و کارهای خرد می توانند به صورت کاملا سیستمی و برخط و صرفا با ارایه اطلاعات هویتی و دامنه خود نسبت به اخذ این نوع اینماد اقدام کنند. وجود این نشان در سایت‌های پذیرندگان فضای مجازی موجبات اعتماد بیشتر مشتریان را فراهم می کند.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی همواره اهتمام ویژه ای در اجرای قوانین مجلس و مصوبات هیئت دولت دارد؛ در این خصوص نیز پیش از اجرا تلاش کرده با انجام هماهنگی های لازم با مرکز توسعه تجارت موجب کاهش دغدغه‌های کسب و کارها شود و هر گونه پیشنهادی که باعث تسهیل شروع کسب و کارها شود را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در نتیجه؛ هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، اعتمادسازی و رسـمیت‌دهـی بـه فعالیـت کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیت، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. به همین علت است که پلیس فتا به متقاضیان خرید اینترنتی توصیه می‌کند هنگام خرید به‌وجود این نماد در وب سایت فروشگاه توجه کرده و با کلیک روی نماد از جعلی نبودن آن اطمینان حاصل کنند. یکی از تهدیدهای ای­ نماد اطلاع­ رسانی نکردن در باره اعتماد و اطمینان مردم در باره کسب و کار در فضای مجازی است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: