عملکرد بازار سرمایه در ۲۱ آذر ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۶۶۴۰۹
۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
0
در معاملات روز یکشنبه، ۲۱ آذر ۱۴۰۰، شاخص کل بورس پایتخت با نزول ۲۳ هزار و ۷۳۰ واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد رسید.
سیگنال مهم دولت برای بازار سرمایه چیست؟
در معاملات روز یکشنبه، ۲۱ آذر ۱۴۰۰، شاخص کل بورس پایتخت با نزول ۲۳ هزار و ۷۳۰ واحدی نسبت به دیروز به رقم یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد رسید. کاهش ۲۳ هزار واحدی، دومین سقوط بزرگ شاخص کل بورس تهران در آذر ماه است.

شاخص هم وزن نیز افت کرد و با کاهش ۵ هزار و ۸۸۲ واحدی در سطح ۳۵۵ هزار و ۶۱۲ واحدی ایستاد.  همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۱۹۰ واحد پائین آمد و در سطح ۱۸ هزار و ۹۳۰ واحد قرار گرفت.
افت ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت ۳.۷ درصدی به رقم ۴ هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان بود که ۳۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش ۲۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان رسید که ۴۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در روز یکشنبه شامل می‌شود.
 
امروز نماد‌های «فملی»، «فارس» و «فولاد» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و «غکورش»، «پرداخت» و «وخاور» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های «آریا»، «مارون» و «فرابورس» بیشترین تاثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «سغدیر»، «بمپنا» و «افرا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورسخودرو صدرنشین است و شستا و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نماد‌های فرابورس، فجهان و کرمان پرتراکنش‌ترین نماد‌ها هستند.
 

در همین رابطه علی حیدری کارشناس بازار سرمایه به پول نیوز گفت: بیش از یک سال است که بازار سرمایه، شرایط بسیار ناخوشایندی را سپری می‌کند. از مرداد ماه سال گذشته و همگام با سقوط شاخص کل از سقف تاریخی دو میلیون واحدی، بسیاری از سهامداران خرد که با دعوت دولت وقت به بورس کوچ کرده بودند، بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: در این مدت، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، بار‌ها از حمایت از سهامداران خرد صحبت کرده‌اند، اما نه تنها این حمایت عملی نشده، بلکه حتی منابع و شیوه‌های آن نیز مشخص نیست.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: به همین بهانه اقتصاد آنلاین سراغ ۴۳نماینده مجلس (اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه) رفته تا تکلیف موضع‌گیری اهالی بهارستان در این زمینه را روشن کند.

وی مطرح کرد: صعود افسار گسیخته بازار سهام، در اواخر سال ۹۸ و نیمه نخست سال ۹۹ از یک طرف و دعوت‌های مکرر دولت مردان از مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس از سوی دیگر، سبب شده است تا تعداد کد‌های معاملاتی فعال در بورس به بیش از ۵۰میلیون کد برسد.

حیدری خاطر نشان کرد: گسترش تعداد ذی‌نفعان بازار سرمایه، باعث شده تا بهبود وضعیت بورس، به نقل مجالس اقتصادی تبدیل شود. مجلس شورای اسلامی نیز از این ماجرا مستثنا نبوده و نمایندگان مجلس بار‌ها وعده‌ی حمایت از سهامداران بورسی را داده‌اند. با این وجود، هیچ‌یک از نمایندگان، توضیح مشخص و روشنی از منابع موجود برای حمایت از بورسی‌ها ارائه نداده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: