April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۰۷۰۴
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
0

دوچرخه از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای تشکیل دهنده دوچرخه

سوالی کلی اما مهم که می تواند پاسخگوی نیاز افراد زیادی باشد. معمولاً قسمت های زیادی در دوچرخه وجود دارد. قسمتهای اصلی دوچرخه عبارتند از:
چرخها

بلبرینگ ها
 یاتاقان ها
 قاب
 صندلی 
میله های دسته 
و اجزاء زنجیر
 و صفحه تسمه دوچرخه و غیره
 همچنین کلاه ایمنی را به عنوان یک موضوع ایمنی و کلیدی می توان در نظر گرفت.
 چرخها هدف اساسی را به دوچرخه می دهند. به همین دلیل است که آن را به "۲" (به معنای دو) و "چرخه" (به معنای چرخش) می نامیم. وقتی به دوچرخه نگاه می کنید به راحتی متوجه می شوید که مهمترین قسمتهای این وسیله کدام می باشد. چرا که این امکان را به شما می دهد که روی آن بنشینید و آن را هدایت کنید. و بتوانید کیفیت مواد استفاده شده را نیز تایید کنید.

کلیه قسمت های دوچرخه

اجزای تشکیل دهنده دوچرخه شامل:

بلبرینگ ها
 زنجیر و تسمه چرخ
 چرخ
 توپی
 ترمز دیسکی
 دسته ترمز
 گیریپ دسته
 فرمان 
دسته دنده 
کرپی
 فرمان
 زین
 پایه زین
 دوشاخ
 تایر 
رکاب
 طبق قامه
 طبق عوض کن
 زنجیر
 ژانژمان
 خودرو
 فریم

بلبرینگ دوچرخه

اجزای تشکیل دهنده دوچرخه

بلبرینگ دوچرخه یا همان یاتاقانهای دوچرخه قطعاتی هستند که باعث کاهش اصطکاک بین قطعات دوچرخه می‌شوند. و میزان اصطکاک بین قطعات را به حداقل می‌رسانند. بلبرینگ داخل دوچرخه باعث جلوگیری از لرزش سایرقسمتهای بدنه دوچرخه می‌شود. همچنین مانع سروصدای ناشی از انتقال نیرو قطعات به یکدیگر می شود. ضمن اینکه بلبرینگهای دوچرخه می‌توانند بقیه قطعات را به خوبی در کنار یکدیگر قرار دهند. یاتاقانهای دوچرخه برای اینکه حرکتی رو روان و راحت داشته باشند ،باید در آنها از روان کننده ها استفاده کنیم. روان کننده ها به خوبی به یاتاقان ها می چسبند و خاصیت چکه کردن (مانند روغن) را ندارند. از جمله روان کننده ها به گریس ها می توان اشاره داشت .استفاده از گریس ها موجب کاهش اصطکاک بین قطعات به کار رفته در دوچرخه خواهد شد. ضمن اینکه دمای سیستم مکانیکی دوچرخه افزایش پیدا نمی کند. البته قبل از استفاده از روان کننده ها برای یاتاقانهای دوچرخه باید آنها را از نظر درجه سفتی و سطوح مختلف ویسکوزیته و موارد بسیار دیگری که از نظر کیفیت اهمیت دارد مورد بررسی قرار داد .تا بتوانیم بهترین متریال و کیفیت از روان کننده ها را برای کاربری مورد نظر استفاده کنیم. اگر توجه کرده باشید می دانید که در دوچرخه ها تایر و رینگ دوچرخه به سهولت به دور خود چرخش دارد و دارای حرکت دورانی است و برای اینکه این حرکت دورانی دارای اصطکاک پایین باشد از بلبرینگ ها در آن استفاده می‌کنند .در کلیه قسمتهای دوچرخه که نیاز به چرخش دارد از یاتاقان ها استفاده می کنند. یاتاقان ها در قسمت مرکزی رینگ که عملیات چرخش در آن انجام می‌شود قرار دارند. از جمله قسمت هایی که از بلبرینگ ها و یاتاقان ها در دوچرخه ها استفاده می شود ،شامل: یاتاقانهای دوچرخه ها، یاتاقان قسمت پایر کابل و یاتاقان در قسمت ۱۶ رمان یاتاقان قسمت اتصال قاب برای دوچرخه، یاتاقان فرمان ،بلبرینگ، یاتاقان براکت پایین و یاتاقان توپی 
  کلیه قسمت های یاتاقان دوچرخه از ساچمه های استفاده می‌شود. که این ساچمه ها با یکدیگر برخورد دارند. و دچار سائیدگی می شوند. برای اینکه ساچمه ها از نظم و ترتیب بهتری بهره مند باشند، آنها را داخل کیج و قفس قرار می دهند. استفاده از کیج با قفس منجر به قرار گیری منظم ساچمه ها و همچنین کاهش تعداد ساچمه های به کار رفته در بلبرینگ دوچرخه خواهد شد.

چگونه یاتاقان دوچرخه اصطکاک را کم میکند؟

همانگونه که واقفید یاتاقانهای دوچرخه به میزان قابل توجهی در این صنعت مورد استفاده قرار دارند. و از سطوح برای تماس استفاده می کنند. ضمن اینکه همانطور که در بخش قبلی اشاره شد با استفاده از روان کننده هایی مانند گریس های مناسب برای این یاتاقان ها می توان طول عمر بالایی را برای یاتاقانها در نظر گرفت. یاتاقانهای با اصطکاک کم باعث فرسایش کمتر و استفاده بیشتر در قطعات می‌شوند. که موضوع بسیار حائز اهمیت است. یاتاقان ها در قسمت‌های مختلف حرکات متنوعی دارد .از جمله:
 چرخش محوری، خطی ،کروی و مفصلی

عمر یاتاقانهای دوچرخه

از آنجایی که یاتاقانهای دوچرخه یکی از قسمتهای مهم دوچرخه محسوب می شود، طول عمر آن نیز بسیار مهم می باشد. طول عمر یاتاقان بر اساس نحوه نگهداری روانکاری میزان بار دما ارتعاشات وارد شده و سایر فاکتورها تعیین می‌شود. همچنین جنس مواد به کار رفته در ساختار یاتاقان می تواند طول عمر محصول را مشخص کند. برای اینکه یاتاقانها دچار فرسودگی پیش از موعد نشود بنابراین باید از نظر روانکاری و تمیزکاری مورد بررسی قرار بگیرند. معمولاً طول عمر یاتاقان های دوچرخه متوسط می باشد. ضمن اینکه روانکاری ها تاثیر مستقیم درمیزان کارکرد آنها دارند. ضمن اینکه این بلبرینگ ها را می‌توان تقریباً از نوع ساده یاتاقان‌ها محسوب کرد. و ضمن این که کاربرد وسیعی از آنها می توان داشت .البته اصطکاک بالایی هم دارند. میزان سختی یاتاقان ها در دوچرخه نسبتاً خوب می باشد.. 


جنس بلبرینگ دوچرخه

معمولاً تولیدکنندگان برای دوچرخه ها بلبرینگ هایی از جنسهای مختلف فولادی-استیل و غیره را تولید می کنند. اما به جرأت می توان گفت بهترین بلبرینگ ها را بلبرینگ استیل می‌دانند. چراکه این بلبرینگ ها زنگ نمی زنند و مقاومت بالایی در شرایط مختلف دارند. همچنین اولین فاکتور مهم بلبرینگهای استیل دوچرخه مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی می باشد. که در نتیجه طول عمر قطعه را بالا می برد. در نتیجه نیاز کمتری به تعمیر  یا تعویض پیدا می‌کند. بلبرینگ استیل دوچرخه در ساختار ترکیبی آنها از آلیاژهای کروم و فولاد استفاده شده است. که کروم موجود در بلبرینگ استیل دوچرخه مانع از خوردگی و زنگ زدگی قطعه می‌شود .ولی می‌توان گفت خوردگی بلبلرینگ را تحت شرایط مختلف به صفر می رساند.
 به همین جهت تولید کنندگان صنایع بلبرینگ استیل برای تولید این بلبرینگ ها را با فلز کروم می پوشانند. این پوشش بلبرینگ ها را در برابر اکسیداسیون بسیار مقاوم نگه می‌دارد. برخی تولید کنندگان بلبرینگ به جز کروم ،نیکل را هم در ساخت بلبرینگ دوچرخه اضافه می کنند. استفاده از فلز نیکل موجب انعطاف پذیری بیشتر بلبرینگ خواهد شد. ضمن اینکه موجب عدم خشک شدگی بلبرینگ می‌شود. البته ممکن است استفاده و تغییر در کیفیت آلیاژ بلبرینگ منجر به تغییر قیمت‌های بلبرینگ شود. البته مزیت آن این است که قدرت تحمل بلبرینگ را در برابر آسیب‌های احتمالی افزایش می دهد.. 

ابعاد بلبرینگ ها در دوچرخه

همانطور که گفتیم مهمترین قسمت در دوچرخه‌ها بلبرینگهای آنها می باشد. هنوز در برخی از دوچرخه ها از سیستم فنجان و مخلوط استفاده می شود. بلبرینگ های دوچرخه های دارای ابعاد و اندازه های مختلف اما استاندارد می باشند. استانداردها بر اساس اصول کیفی از نظر دقت ساخت، زبری، سطح موج دار بودن بلبرینگ مورد بررسی قرار می‌گیرد. قطر ،ارتفاع، ابعاد ،اندازه بلبرینگ نیز اهمیت دارد. میزان سختی بلبرینگ ها نیز از روش راکولHRC اندازه گیری می شود.
 مقادیر برای فولاد سخت شده معمولاً در محدوده ۴۰ تا ۷۰ است.
 اگر توپ یاتاقان خیلی نرم باشد، نسبتاً سریع سایش می شود. سپس به دلیل افزایش بازدهی و ترازناقص شروع به آسیب رساندن به فنجان و یاتاقان مخروطی می‌کنند 
اگر گوی یاتاقان خیلی سفت باشد به جای فرسوده شدن شروع به پوسیدن فنجان ها و مخروط های (نرم تر) بلبرینگ می کند.. 
که تعویض آنها گران تر و پیچیده تر است. به همین دلیل مهم است که توپ ها از سختی مطلوب برخوردار باشند .
و سختی بهینه برای بلبرینگ های دوچرخه بین ۵۵ تا ۶۵HRCراکول است. 

برای اندازه گیری ابعاد استاندارد توپهای بلبرینگ دوچرخه ابعاد استانداردی وجود دارد. البته ابعاد متفاوت دیگری هم دیده شده که بسیار نادر هستند.
 برای اندازه گیری ابعاد توپ های قدیمی بهتر است از کولیس یا ورنیه استفاده کنید. از جمله ابعاد استاندارد بلبرینگ دوچرخه می توان و ابعاد زیر اشاره کرد.. 

:3.969 میلی متر (5.32)اینچ
مناسب برای یاتاقان های فرمان (چنگال) و بسیاری از پدال ها


40.762 میلی متر(3.16)اینچ

بسیار مناسب برای توپی چرخ های جلو( دو برابر ۱۰ توپ یعنی ده توپ در هر طرف


6.35 میلی متر(1.4)اینچ

توپی چرخ های عقب( معمولاً دو برابر نه توپ) 
و براکت های پایین فنجان و مخروط( دو برابر ۱۱) 

5.556 میلی متر(7.32) اینچ compaolo
 
هاب های جلویی و برخی هاب های عجیب و غریب سایر سازندگان (دو برابر نه توپ) 
2.381 میلی متر(3.32)اینچ

بیشتر پدال ها دارای توپ هستند. رعایت این استانداردها و استفاده درست از بلبرینگ ها منجر به طی کردن مسافت های کوتاه و بلند توسط دوچرخه ها با اطمینان خاطر می باشد.

اندازه ها و ابعاد رایج در استفاده از بلبرینگ دوچرخه:

هدست و پدال ها 5. 32 اینچ
هاب های جلو 16. 3 اینچ
توپی های عقب و براکت های پایین معمولاً 1.4 هستند. 


چگونه بهترین ابعاد یاتاقان را برای دوچرخه انتخاب کنیم؟ 

گاهی اوقات لازم است برای تعیین نوع صحیح بلبرینگ اندازه گیری شود.   می‌توانید با استفاده از کولیس ورنیه مانند اندازه گیری دقیق با خط کش ابعاد یک بلبرینگ را اندازه گیری کنید.
 تمام بلبرینگ ها دارای عرض قطر داخلی و قطر خارجی خواهند بود.. 

چگونه بفهمیم که برای دوچرخه خود به چه بلبرینگی نیاز داریم؟

برای کاهش اصطکاک بین دو سطح از یاتاقان ها استفاده می شود. که می توانید بلبرینگ ها را در هاب جلو یا عقب دوچرخه های خود و داخل براکت پایینی که میل لنگ متصل است و در چارچوبی که هست شما قرار دارد پیدا کنید. همه اینها برای دوچرخه های کوهستان یا دوچرخه های جاده قابل اجرا هستند.. 

آیا بلبرینگ دوچرخه جهانی است؟ 

دوچرخه ها معمولاً از بلبرینگ استفاده می‌کنند. با این حال بسیاری از دوچرخه ها هنوز از سیستم  قدیمی طرح فنجانی و مخروطی استفاده می کنند 
جایی که می‌توان و باید توپ ها را با دوچرخه های جدید جایگزین کرد.

چگونه بفهمیم بلبرینگ دوچرخه خراب است؟

یاتاقان های فرسوده یا خشک احساس خشن فلزی و خشک می کنند. گاهی اوقات آنها به قدری خشک هستند که اگر انگشت خود را به سرعت روی محور بکشید می توانید کاری کنید که محور به چرخش خود ادامه دهد. زیرا در داخل یاتاقانها چربی وجود ندارد. که سرعت آن را کاهش دهد.

علت خراب شدن بلبرینگ دوچرخه

شرایط رانندگی
رانندگی در آب‌های عمیق یا گل و لای می تواند باعث از کار افتادن یاتاقانهای چرخ شما شود. آب، گل یا سایر آلاینده ها مانند گرد و غبار یا نمک ها می توانند از آب بندها عبور کرده و وارد بلبرینگ شوند. گریس را آلوده کرده و یاتاقان ها را فرسوده کنند..

زمان تعویض بلبرینگ دوچرخه

معمولاً هر ۱۲ تا ۱۸ ماه برای استفاده های معمولی بهترین زمان تعویض میباشد. البته برخی از بلبرینگ ها در طی مدت کوتاه تر مثلاً ۶ ماه از بین می‌روند. و حتی گاهی تا ۳ سال نیز عمر می‌کنند. و این بر اساس نوع استفاده و میزان بار و سایر عوامل ذکر شده می باشد..


زنجیر چرخ و تسمه چرخ

یکی دیگر از قطعات پرکاربرد در چرخ ها که دارای ابعاد اندازه و کیفیت های متفاوت میباشد تسمه های چرخ ها و زنجیر چرخ ها از جمله قطعات انتقال قدرت و نیرو در دوچرخه می باشد. که معمولاً آنها را بین دو یا چند شفت چرخان استفاده می کنند.

ترمز دوچرخه

اجزای تشکیل دهنده دوچرخه

دوچرخه ها دارای ترمز جلو هستند. که توسط اهرم در سمت چپ فرمان و ترمز عقب توسط دست راست کنترل می شود. روش صحیح ترمزگیری مخصوصاً زمانی که تازه وارد هستید و دوچرخه سواری می کنید، ابتدا ترمز عقب و به دنبال آن ترمز جلو را فشار می‌دهید. در ترمزهای دیسکی مقدار باورنکردنی قدرت توقف تولید می‌کنند.
 معمولاً بسیار بیشتر از آنچه برای توقف کافی دوچرخه جاده‌ای لازم است این دوچرخه سوار اجازه می دهد تا قبل از توقف دوچرخه نیروی بسیار کمتری در اهرم وارد کنند.
 قدرت کمتر دست منجر به کاهش خستگی عضلانی در فرود های طولانی تر می شود. ترمز های دیسکی جایگزین کالیپر های سنتی در پلوتون حرفه ای دوچرخه سواری خواهند شد. از جمله مزایای دوچرخه های با ترمز دیسکی می توان به افزایش قدرت توقف اشاره کرد. مهمتر از همه ترمز های دیسکی در مقایسه با ترمزهای رینگ کنترل ترمز بهتری به شما می دهند. ترمزهای دیسکی تمیز تر می مانند. ترمز دیسکی از چند جهت نسبت به ترمز های رینگی برتری دارند. برای برخی از موتورسواران مزایا از معایب آن بیشتر است. علی‌رغم تمام مزایا عملکرد، راه اندازی و سرویس ترمزهای دیسکی سخت‌تر است و ترمز های رینگ سنگین تر هستند. 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: