May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۱۶۷۴
۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
0
محققان نیوزیلندی از یک ضربان ساز قلبی جدید سخن می‌گویند که می‌تواند انقلابی در زمینه نارسایی قلبی محسوب شود.
ضربان سازی که می‌تواند انقلابی در زمینه نارسایی قلبی ایجاد کند
محققان نیوزیلندی قرار است یک ضربان ساز قلبی جدید را برای بیماران نیوزیلندی استفاده کنند که می‌تواند نارسایی قلبی را معکوس کند.

ضربان ساز قلب، دستگاه کوچکی است که در داخل قفسه سینه بیماران جایگذاری می‌شود تا به کنترل ضربان قلب کمک کند. قبلا از این دستگاه برای جلوگیری از کُندی ضربان قلب استفاده می‌شد؛ اما حال یک پژوهشی که به تازگی به انجام رسیده است، در خصوص یک ضربان ساز جدید توضیح می‌دهد که می‌تواند ضربان نامنظم قلب را به شکل طبیعی بازگرداند.

مرکز «مناکی ماناوا» (Manaaki Manawa) که مرکز پژوهش‌های قلب «دانشگاه اوکلند» در نیوزیلند است، سرپرستی این تحقیقات را بر عهده دارد و نتایج این تحقیقات در مجله «Basic Research in Cardiology» (مجله تحقیقات پایه در قلب شناسی) منتشر شده است.

بر پایه این گزارش، این ضربان ساز جدید قلب پس از آزمایش‌های موفق بر روی حیوانات، قرار است بر روی بیماران نیوزیلندی آزمایش شود.

پروفسور جولیان پاتون، محقق ارشد و مدیر مرکز «مناکی مناوا» در نیوزیلند گفت: در حال حاضر، تمامی ضربان ساز‌های قلب، ضربان قلب (بیمار) را به صورت مترونومیک برقرار می‌کنند که به معنای سرعت ثابتی و یکنواخت است. این در حالی است که وقتی شما ضربان قلب یک فرد سالم را بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید (ضربان قلب فرد سالم) پیوسته در حال تغییر است.

در صورتی که فرکانس ضربان قلب خود را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که این ضربان، وابسته به تنفس شما است؛ یعنی که ضربان قلب شما با استنشاق و یا دم بالا می‌رود و با بازدم پایین می‌آید. این، مسئله‌ای طبیعی در تمامی حیوانات و انسان‌ها است.

دکتر جولیا شنکس (Julia Shanks) و دکتر «روهیت راماچاندرا» (Rohit Ramchandra) در همین راستا تحقیقاتی را در مدل حیوانی با نارسایی قلبی به انجام رساندند که با دستاورد‌های مثبتی همراه بود. دکتر راماچاندرا گفت: خبر بسیار خوب این است که ما راهی را برای معکوس کردن نارسایی قلبی پیدا کردیم.

دکتر جولیا شنکس نیز در این باره گفت: به واقع چیزی در بازار وجود ندارد که نارسایی قلبی را درمان کند. تمامی دارو‌های موجود، کاری که انجام می‌دهند، آن است که شما احساس بهتری داشته باشید؛ اما آن‌ها به درمان مشکلی که شما دارید، نمی‌پردازند. ضربان ساز ما این تغییر پذیری را به وجود می‌آورد که البته طبیعی است؛ به صورتی که می‌توان آن را ضربان ساز طبیعی قلب نامید.

دکتر مارتین استایلز (Martin Stiles) متخصص قلب از «بیمارستان وایکاتو» در شهر هامیلتون در نیوزیلند نیز در این باره گفت: ما معمولا شاهد بهبود عملکرد قلب با ضربان ساز‌های فعلی هستیم؛ اما این ضربان ساز بیونیک بسیار فراتر از انتظارات ما بوده است. این کشف ممکن است انقلابی در چگونگی ضربان بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در آینده ایجاد کند.

منبع: scitechdaily

انتهای پیام/
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: