عملکرد بازار سرمایه در ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ بررسی شد؛
کد خبر: ۳۷۵۶۴۱
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد یک هزار واحدی به عدد یک میلیون و ۵۲۲ هزار واحدی رسید.
رشد شاخص بورس در قله‌ای جدید
در جریان معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته طی ۵ روز معاملاتی تعداد ۴۵ میلیارد و ۴۵۸ میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۲۵۴ هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال در بیش از ۴ میلیون و ۵۰ هزار و ۵۹۹ دفعه مورد معامله قرار گرفت که حجم، ارزش و نوبت‌های معاملات به ترتیب ۱۲.۷۷ و ۲۲.۸۴ درصد کاهش و ۳۸.۵۸ درصد رشد را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد ۴۶۱۸ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۶۷ هزار و ۶۱۷ میلیارد ریال نیز در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با ۱۰.۷۱ و ۲۱.۰۹ درصد افت همراه شدند.

این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس در پایان معاملات هفته گذشته با ۹ هزار و ۲۰۴ واحد افزایش، معادل ۰.۶۱ درصد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۵۲۱ هزارو ۴۲۳ واحد رسید و شاخص کل هموزن نیز با ۱۰ هزار و ۱۹۶ واحد افزیش، معادل ۲.۵۴ درصد رشد کرد و رقم ۴۱۱ هزار و ۶۲۷ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول هم در این مدت با ۲۰۸۵ واحد افت به رقم ۱۱۶۹ هزار و ۳۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۴۵ هزار و ۸۲۵ واحد افزایش، به عدد ۲ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۵۸۱ واحد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با ۰.۱۸ درصد افت و شاخص بازار دوم با ۱.۶۱ درصد رشد همراه شدند.
 
بیشتر بخوانید: شاخص سبزپوش شد
 
در همین رابطه میثم ابوالقاسمی، کارشناس بازارسرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه روز‌های متعادلی را پشت‌سر می‌گذارد. این در حالی است که فعالان بورسی سال‌گذشته روز‌های منفی بسیاری را به خود دیدند، به‌طوری که در اکثر هفته‌های معاملاتی، تابلو‌های دادوستد‌ها قرمزپوش بودند.
 
وی افزود: در این میان بازار سرمایه نشان داد نسبت به سایر بازار‌ها بیشترین تاثیرپذیری را از تحولات سیاسی و اقتصادی پذیراست، اما از اسفند ۱۴۰۰ این بازار در مسیر متفاوتی گام برداشت به گونه‌ای که شاخص‌کل بازار از محدوده ناامیدکننده یک‌میلیون و ۲۰۰هزار واحدی ابتدای اسفند در اولین‌ماه بهار وارد ابرکانال یک و نیم‌میلیون واحدی شد.
 
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: عددی که بورس بازان آخرین‌بار در شهریور ۱۴۰۰ آن را از دست داده بودند، اما اکنون این سوال مطرح است؛ حالا که بازار توانسته مجددا خود را با رقم مقاومت‌های بی‌شمار روانی احیا کند، تا چه زمانی می‌تواند به این روند ادامه دهد؟ اولین گام‌های سیاستگذار در جهت حذف سد‌های معاملاتی به درستی نشان داد که این بازار در مقابل اتفاقات مثبت خیز متفاوتی برمی دارد.
 
ابوالقاسمی مطرح کرد: حدود ۱۰ روز قبل خبری مبنی‌بر افزایش یک‌درصدی دامنه‌نوسان بر بازار اول بورس و فرابورس و اعمال دامنه‌نوسان مثبت و منفی ۶ اعلام شد. در ابتدای امر اهالی بازار جنبه احتیاط را در نظر گرفتند و بازار کمی با تامل بیشتر پیش‌رفت.

وی در ادامه گفت: اما وقتی به اعمال دامنه‌نوسان رسیدیم همان‌طور که محتمل بود افزایش دامنه، آن دسته از سهامدارانی که دید کوتاه مدت به سرمایه گذاری بورسی دارند را وارد تالار‌های شیشه‌ای کرد، در واقع این مهم که بسیار دیر اتفاق افتاد، برای کوتاه مدتی‌ها و فعالان روزانه بازار جذاب‌تر به‌نظر می‌رسید، از این‌رو این گروه از سرمایه گذاران بازار را ترغیب به نوسان گیری و معاملات کوتاه روزانه کرد؛ به‌طوری که با صف‌شدن نماد‌های ۶‌درصدی جذابیت خرید و فروش از صفوف فروش و خرید بیشتر شد، اما در هفته جاری این روند چگونه دنبال خواهد شد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت به‌نظر می‌رسد برخی دیگر از فعالان میان مدت و بلندمدت بازار سرمایه نظر مثبتی نسبت به افزایش دامنه‌نوسان در هفته‌های پیش رو خواهند داشت.
 
این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد این رویه به فنی‌تر و پویاتر شدن بازار می‌انجامد و از ایجاد هیجان‌های صف خرید و فروش جلو‌گیری خواهد کرد. در ماه‌های قبل که بازار روند نزولی به خود گرفته بود، عوامل اثرگذار منفی منجر به هیجانات خارج از کنترلی می‌شد که صف‌های طولانی فروش را رقم می‌زد، اتفاقی منفی که سرمایه‌های بسیاری را از گردونه معاملات بورسی خارج کرد. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد در هفته جاری فعالان بازار همچنان که در خط احتیاط گام برمی دارند با تکیه بر تحولات سیاسی و اقتصادی اثرگذار بر بازار نیم نگاه جدی تری به معاملات داشته باشند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: