May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۰۴۰۴
۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
0
مدیر بخش آموزش جشنواره مد و لباس گفت: عفت و حیا در طول تاریخ همواره همراه جامعه ایرانی بوده است و به همین دلیل در نمایشگاه لباس به حجاب توجه شده است.
ارتباط تنگاتنگ عفاف و حجاب با جامعه ایرانی اسلامی
طیبه عزت‌اللهی، مدیر بخش آموزش یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، درباره توجه به موضوع عفاف و حجاب در این دوره از جشنواره گفت: عفت و حیا، موضوع مهمی است که در طول تاریخ، همواره همراه جامعه ایرانی بوده است و به همین دلیل، در حوزه آموزش یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، مستقیم به موضوع عفاف و حجاب پرداخته شده است و علاوه بر این، حوزه‌های دیگر هم بی ارتباط با این مهم نیستند و موازی با یکدیگر پیش رفته اند.

به گفته مدیر بخش آموزش یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، مثلا وقتی از حوزه طب به موضوع پوشاک نگاه می‌کنیم، متوجه بخش مهمی در دین می‌شویم که با آن ارتباط دارد و آن هم مسئله مستحب، واجب و مکروه بودن برخی از رنگ هاست که با این توصیه‌ها به سلامت روح و روان افراد کمک کرده است و این نشان می‌دهد که در دین اسلام، صرفاً به رنگ‌های تیره تأکید نشده و در مقابل، توصیه به رنگ‌های روشن هم شده است. از اینرو، بنده فکر می‌کنم به دلیل این که چنین گفتمان‌هایی شکل نگرفته اند و هرکسی از زاویه دید خود به آن نگاه کرده، بستر لازم برای چگونگی این موضوع مهم فراهم نشده است و امیدوارم در آینده این فضا فراهم شود.

عزت‌اللهی گفت: در این دوره، یک گستره مطالعاتی به وجود آمده و سعی شده است که از تک صدایی حوزه طراحی لباس و پارچه صِرف، خارج شده و حوزه میان رشته‌ای مطرح شود. به طور مثال؛ انسان شناسی، جامعه شناسی، طب، مستند و تاریخ نگاری مطرح هستند تا بتوان به غنایی در حوزه پوشاک دست پیدا کرد. زیرا اگر بخواهیم فقط پوشانندگی پوشاک را درنظر بگیریم و به این موارد توجهی نکنیم و جدای از آن‌ها به طراحی لباس اهمیت دهیم، این موضوع امکان پذیر نیست و نمی‌توان شاهد رشد و شکوفایی پوشاک دوران معاصر باشیم.

ارتباط تنگاتنگ عفاف و حجاب با جامعه ایرانی اسلامی

به مد پایدار توجه شود

مدیر بخش آموزش یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر می‌گوید: تا زمانی که گفتمان شکل نگیرد، تحولی هم صورت نخواهد گرفت چراکه وقتی گفتمان به وجود آید افراد فعال در حوزه پوشاک متوجه خواهند شد که از طریق کارشان، ارتباط مستقیمی با سلامت روح و جسم افراد دارند و این موضوع می‌تواند مطالبه گری و احساس نیاز را به وجود آورد. به طور مثال؛ اگر ما به این موضوع توجه کنیم که صنعت پوشاک، دومین آلاینده‌ی محیط زیست است و آن طور که باید به این موضوع مهم توجه نشده است و بدنبال آن، درصدد گفتمان و راهکار برآییم، آن زمان است که افراد دغدغه این مسئله را پیدا خواهند کرد و حساس می‌شوند که با خریدن هر لباس اضافه‌ای به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کنند. بنابراین، تا گفتمان شکل نگیرد و دغدغه‌ای در این رابطه به وجود نیاید، نمی‌توانیم شاهد تحول باشیم.

به گفته عزت‌اللهی، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که ما در این دوره از جشنواره به آن توجه کرده ایم و به همین منظور، با سازمان محیط زیست هم ارتباط گرفته ایم موضوع مد پایدار است و همان طور که می‌دانیم بیش از دو دهه نیست که فرهنگ «من چه بپوشم؟» در کشور جا افتاده است. در حالی که در گذشته، افراد هر آن چه که داشتند را استفاده می‌کردند و در فرهنگ ما هم به طور مداوم توصیه می‌شد که اسراف نکنید. چون به محیط زیست و تمرین مناعت طبع کمک می‌کرد و به همین دلیل، ما همه این‌ها را در فرهنگ ایدئولوژیک و سنتی خود داشته ایم. اما متأسفانه، این موضوع در این سال‌ها ازبین رفته است و رسانه‌هایی که روی مصرف گرایی کار کرده اند جامعه را به همین سمت پیش برده اند به طوری که امروز، تمام جریان‌ها تحت الشعاع حوزه لباس قرار گرفته اند و جشنواره جهانی برگزار می‌شود و لباس چهره‌های مشهور و شرکت کنندگان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند که همه این‌ها نشان می‌دهد حوزه لباس از اهمیت زیادی برخوردار شده است و ما از آن غفلت کرده ایم.

او گفت: در این میان، آموزش بسیار مهم است که ما باید از سیستم آموزشی مان در مدارس شروع کنیم. بنابراین، در این دوره، کارگاهی داریم که کودکان در آن شرکت می‌کنند و قرار است این تمرین را داشته باشند که آن چه از کودکی می‌پوشند به چه صورت سلامت آن‌ها را تأمین می‌کند و چطور می‌توانند با استفاده از صحیح از لباس، به پاکی محیط زیست کمک کنند و همین نگرش‌ها باعث شدند که برای برخی از کارگاه‌ها برنامه ریزی کردیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: