May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۰۵۲۱
۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱
0
صفر شدن تعداد خودرو‌های کف پارکینگ سایپا، ضمن ارتقای کیفیت محصولات، نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان از هزینه‌های سایپا این گروه کم خواهد کرد.
ارتقای کیفیت محصولات سایپا با صفر شدن خودرو‌های ناقص
ارتقای کیفی و ایمنی خودرو‌های تولید داخل یکی از بند‌های فرمان هشت‌ماده‌ای رییس‌جمهور در حوزه خودرو است که در یازدهم بهمن‌ماه پارسال اعلام شد. در همین راستا برنامه‌هایی از سوی خودروسازان طراحی شده و در حال اجراست.

پس از گلایه‌های مطرح شده از سو رهبر معظم انقلاب، ارتقای کیفی و ایمنی خودرو‌های تولید داخل به یکی از بند‌های فرمان هشت‌ماده‌ای رییس‌جمهور در حوزه خودرو تبدیل شد که در یازدهم بهمن‌ماه پارسال اعلام شد.

در بند هفتم این فرامین آمده است: به‌منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودرو‌های تولید داخل.

الف) هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقاً ممنوع است و دستگاه‌های مسوول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به‌ویژه قطعات پرمصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.

ب) خودرو‌های عرضه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، باید حداقل با سه سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.

برپایه این گزارش، گروه خودروسازی سایپا از بهمن‌ماه سال گذشته روند جدیدی را در این مجموعه آغاز کرد و آن حرکت بر اساس برنامه و چشم انداز تعریف شده بود؛ از همین رو مذاکره‌های زیادی با قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان قطعه انجام شد تا در راستای آن بتوان تولید خودرو بدون نقص قطعه را دنبال کرد.

حال گروه خودروسازی سایپا موفق شد برای نخستین بار در صنعت خودرو، تعداد خودرو‌های ناقص این مجموعه را صفر کند.

صفر شدن تعداد خودرو‌های کف پارکینگ می‌تواند منجر به بهینه‌سازی قیمت خودرو‌ها در بازار شود. از آنجایی که بخشی از خودرو‌ها به علت کمبود قطعه در کف پارکینگ بود، متقاضیان نمی‌توانستند خودرو‌های خود را تحویل بگیرند و همین امر عاملی شده بود تا برخی‌ها از کمبود خودرو در بازار سوء استفاده کنند.

با تکمیل خودرو‌های ناقص و تولید خودرو بدون نقص قطعه، دیگر عاملی برای سودجویی وجود ندارد و این امر به صورت مستقیم منجر به کاهش التهاب بازار خودرو می‌شود.

البته با افزایش تولید و تکمیل خودرو‌های ناقص که از بهمن‌ماه سال گذشته شروع شد، بازار محصولات گروه خودروسازی سایپا آرام شد و دیگر مانند سال‌های گذشته نوسان و جهش قیمت در این حوزه اتفاق نیفتاد.

تلاش سایپا این است که روز به روز فاصله قیمت کارخانه و بازار را کاهش دهد تا ضمن گرفتن فرصت سودجویی از دلالان، شرایطی را فراهم کند که مردم بدون دغدغه نسبت به خرید محصولات این مجموعه اقدام کنند.

ویژگی دیگری که صفر شدن خودرو‌های کف پارکینگ سایپا دارد، مربوط به کاهش هزینه‌های سربار است. آن‌طور که مسوولان این گروه صنعتی عنوان می‌کنند این مجموعه سالیانه ۱۵۰ میلیارد تومان بابت هزینه پارکینگ پرداخت می‌کرد، اما اکنون این هزینه حذف شده است و می‌توان پول یاد شده را در بخش تحقیق و توسعه صرف کرد.

با حل این چالش بزرگ و صفر شدن خودرو‌های ناقص و کف پارکینگ، ضمن آنکه کیفیت محصولات ارتقاء پیدا می‌کند، رفت و آمد خریداران محصولات سایپا به نمایندگی‌ها هم کاهش خواهد یافت.

در روز‌های گذشته نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) به استناد نظرسنجی‌های انجام شده اعلام‌کرد که مراجعه به نمایندگی‌های سایپا یدک به دلیل تولید خودرو بدون نقص قطعه و افزایش کیفیت، کاهش پیدا کرده است.

مطابق برنامه‌های وزارت صمت، تیراژ تولید بیش از ۶۵۰ هزار دستگاه در سال جاری برای سایپا پیش‌بینی شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: