May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
در این گزارش با مقایسه دو تلسکوپ هابل و جیمزوب میزان قدرتنمدی تلسکوپ فضایی جمیز وب را بررسی می‌کنیم.
تلسکوپ فضایی جیمز وب تا چه حد قدرتمند است؟
حدود یک هفته پیش، ناسا اولین تصاویر شگفت انگیزی که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده بود را منتشر کرد. تلسکوپ فضایی جیمز وب که در دسامبر ۲۰۲۱ در مدار قرار گرفت، بزرگترین و قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته شده توسط انسان است. آینه اولیه در تلسکوپ فضایی جیمز وب شش برابر بزرگتر از آینه‌های استفاده شده در تلسکوپ فضایی هابل است.

به گزارش slashgear، تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند به مناطق بسیار دوری از فضا نگاه کند. در واقع، ناسا تایید کرده است که این تلسکوپ قادر به مشاهده اشیایی است که بسیار کم نور هستند و حتی هابل نیز قادر به شناسایی آن‌ها نیست. ناسا امیدوار است که از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای انجام طیف وسیعی از تحقیقات کیهانی که از کشف سیارات بالقوه قابل سکونت گرفته تا رصد تولد اولین کهکشان‌ها و ستاره‌های کیهان استفاده کند.

سیاره مشتری

جدیدترین مجموعه تصاویر ارسال شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب به زمین، تصاویر دقیقی از نوار‌های ابر عظیم مشتری را نشان می‌دهد که بر اتمسفر بالایی آن تسلط دارند. در برخی از تصاویر، می‌توان چندین ویژگی فیزیکی سیاره را تشخیص داد از جمله لکه قرمز بزرگ و سیستم حلقه ضعیفی که سیاره را احاطه کرده است. موارد دیگری که در این تصویر قابل مشاهده است شامل برخی از قمر‌های مشتری از جمله اروپا، تبه و متیس است. بباید اشاره کرد که اروپا قمر بزرگ مشتری است که هدفی بالقوه برای اکتشافات آینده بشر است. مطالعات قبلی همچنین نشان داده است که این قمر دارای اقیانوس عظیمی است که در زیر پوسته یخی و ضخیم خود پنهان شده است.

در حالی که ممکن است این تصاویر به اندازه تصاویری که در ابتدا دیدیم تماشایی به نظر نرسند، دانشمندان ناسا بسیار هیجان زده هستند. استفانی میلام که یک دانشمند سیاره‌شناسی در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا است، گفت: "روشنایی و وضوح تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب شگفت‌زده شده است". میلام به‌ویژه تحت تأثیر این واقعیت قرار گرفت که تلسکوپ حلقه‌های ضعیف مشتری را در اولین تلاش خود ثبت کرد.

تلسکوپ جیمز وب

این تلسکوپ علاوه بر رصد اجرام آسمانی بزرگی مانند مشتری و قمرهایش، آزمایشاتی را نیز انجام داد تا ببیند در هنگام برخورد با اجرام در یک حرکت سریع چقدر خوب عمل می‌کند. به گزارش میلم، این تلسکوپ با نمرات فوق العاده‌ای این آزمایش را پشت سر گذاشت. در همین حال، برایان هولر، دانشمند مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور، معتقد است که تمام تصاویر منتشر شده توسط ناسا، عملکرد مطلوب تلسکوپ فضایی جیمز وب را نشان می‌دهد.