April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۱۰۷۹
۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
0
دو دانشمند ایرانی برنده جایزه کامستک (کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی) ۲۰۲۱ در مراسمی با حضور معاون پژوهشی و قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل تجلیل شدند و جوایز خود را دریافت کردند.
تجلیل از دانشمندان ایرانی برنده جایزه کامستک ۲۰۲۱
سالن شهدای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز (شنبه، اول مرداد) میزبان دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی و دکتر اسمعیل قوانلو دو برگزیده ایرانی جایزه ۲۰۲۱ کامستک (Standing Committee for Scientific and Technological Cooperation /COMSTECH) بود که در مراسمی با حضور معاون پژوهشی و قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل، نمایندگان کامستک و شماری از مسئولان حوزه علم و فناوری جوایز خود را دریافت کردند.

جوایز کامستک به صورت دوسالانه در ۹ رشته تخصصی شامل یک عمر تلاش در ارتقای رشته زیست‌شناسی، یک عمر تلاش در ارتقای رشته شیمی، جایزه محقق جوان، جایزه بهترین کتاب علمی، جایزه بهترین پتنت (ثبت اختراع) علمی، جایزه بهترین مقاله علمی در رشته زیست شناسی، جایزه بهترین مقاله در رشته شیمی جایزه بهترین مقاله در ریاضیات و جایزه بهترین مقاله در رشته فیزیک هر دو سال یک بار در حوزه علوم پایه و علم و فناوری برای قدردانی از محققان کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی اعطا می‌شود. هر جایزه شامل یک گواهی، مدال افتخار و جایزه نقدی است.

این کمیته جوایز ویژه‌ای به دانشمندان مقیم و شاغل در کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی اعطا می‌کند که فعالیت‌های پژوهشی ارزنده‌ای انجام داده باشند. جایزه کامستک یکی از جوایز معتبر علمی برای محققان کشور‌های اسلامی است.

دکتر موسوی موحدی عضو هیات‌علمی و استاد ممتاز دانشگاه تهران و مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک برگزیده کامستک در بخش یک عمر تلاش در ارتقای رشته شیمی و دکتر اسمعیل قوانلو عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و دانشیار گروه مهندسی مکانیک جامدات دانشکده مهندسی دانشگاه مکانیک برنده جایزه کامستک در بخش بهترین کتاب علمی بودند.

کامستک با هدف افزایش همکاری‌های علمی و ارتقای سطوح ارتباطات علمی کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی تأسیس شده است. این کمیته با هدف و تأکید بر توسعه آموزش‌های تکمیلی، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات، توجه ویژه به فناوری اطلاعات، مبادله اطلاعات میان کشور‌های اسلامی و جلوگیری از فرار مغز‌ها شکل گرفته است.

برندگان ایرانی جایزه کامستک ۲۰۲۱

دکتر علی اکبر موسوی موحدی (متولد ۱۳۳۱) استاد ممتاز دانشگاه تهران و رئیس موسسه بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، موفق به دریافت جایزه یک عمر دستاورد کامستک در رشته شیمی شده است. وی بنیانگذار بیوشیمی فیزیک در ایران است، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی در رشته شیمی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد در دانشگاه میشیگان شرقی آمریکا و دکترای تخصصی در رشته بیوشیمی فیزیک از دانشگاه منچستر انگلیس است.

علی موسوی موحدی

دکتر موسوی موحدی پس از پایان دوره دکترا، در دانشگاه تهران مشغول به تدریس و تحقیق شد و اکنون استاد تمام گروه بیوفیزیک در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران است. از دیگر افتخارات دکتر موسوی موحدی می‌توان به عضویت کمیته انتخاب اعضای آکادمی علوم جهان در زمینه شیمی، عضویت کارگروه صلاحیت علمی دانشکده مطالعات جهان، رییس اتاق فکر دیپلماسی و مرجعیت علمی، ریاست شاخه شیمی فرهنگستان علوم، عضویت در هیات ممیزه دانشگاه تهران، عضو کمیته تخصصی علوم پایه انتشارات دانشگاه، عضو کمیسیون انجمن‌های علمی کشور، عضو شورای سیاستگذاری و نوآوری آموزشی دانشگاه و عضویت وابسته فرهنگستان علوم اشاره کرد.

دکتر اسمعیل قوانلو (متولد ۱۳۶۴) دانشیار دانشگاه شیراز است که همه دوران تحصیلات خود را در این دانشگاه گذرانده و بعد از دانش‌آموختگی از مقطع دکتری از سال ۱۳۹۲ عضو هیات علمی این دانشگاه بوده است. وی برای تالیف کتاب مکانیک پیوسته محاسباتی ساختار‌های نانوسکوپی (computational continuum mechanics of nanoscopic structures) برنده جایزه کامستک شده است.

اسمعیل قوانلو

دکتر هاشم رفیعی‌تبار عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم و استاد گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دانشگاه پزشکی شهید بهشتی و همچنین دکتر سید احمد فاضل زاده، استاد دانشکده مکانیک دانشگاه شیراز از دیگر نویسندگان این کتاب هستند. کتاب یادشده توسط انتشارات بین‌المللی اشپرینگر در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است.

از دکتر قوانلو تاکنون ۸۵ مقاله در مجلات داخلی و خارجی منتشر شده و ۳۵ مقاله در کنفرانس‌های ملی و بین المللی ارائه داده است و با توجه به فعالیت‌ها و دستاورد‌های پژوهشی انجام شده، در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸ به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه شیراز و در سال ۱۳۹۵ به عنوان پژوهشگر برتر استان فارس معرفی شده است.

اسامی برگزیده‌های جایزه کامستک ۲۰۲۱، اواسط ژانویه سال ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰) اعلام شده بود.

دکتر علی اکبر موسوی موحدی در بخش یک عمر دستاورد علمی در رشته شیمی موفق به دریافت پنج هزار دلار و دکتر اسمعیل قوانلو در بخش بهترین کتاب علمی برای تالیف کتاب مکانیک پیوسته محاسباتی ساختار‌های نانوسکوپی (computational continuum mechanics of nanoscopic structures) موفق به دریافت سه هزار دلار جایزه کامستک شدند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: