May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۲۹۴۸
۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
0
گزارش‌ رسانه‌های مختلف حاکی از استفاده اوکراین از سم بوتولیسم به عنوان سلاحی جدید علیه نیروهای روسیه است.
سم بوتولیسم، سلاح جدید اوکراین علیه روسیه
به تازگی خبرگزاری آرتی از استفاده نیرو‌های اوکراینی از سم بوتولیسم به عنوان سلاحی علیه روسیه خبر داد، از همین رو در این گزارش درباره این سم و راه‌های انتشار آن و همچنین اقداماتی که اوکراین در راستای استفاده از سم بوتولیسم اتخاذ کرده، می‌پردازیم.

بوتولیسم یک بیماری فلج نادر و کشنده است و عامل ایجادکننده آن سمی است که باکتری «کلوستریدیوم بوتولینوم» آن را تولید می‌کند. بوتولیسم با علائمی از جمله «ضعف، سختی در دید، احساس خستگی، و سختی در حرف زدن» آغاز می‌شود و در ادامه «ضعف دست‌ها، عضلات قفسه سینه، و پا» را به همراه دارد.

اما به تازگی شبکه تلویزیونی راشاتودی اعلام کرد که سلاح سمی در اوکراین سربازان روسی را مسموم کرده است و وزارت دفاع روسیه براساس شواهد موجود این مسئله را «تروریسم شیمیایی» عنوان می‌کند. گفته می‌شود نیرو‌های روسیه که اکنون در منطقه هسته‌ای «زاپروژیا» هستند هدف اصلی این حملاتند. برخی از نیرو‌هایی که در اواخر ماه ژوئیه به این منطقه اعزام شدند علائم سم بوتولیسم را دارند و اکنون بستری شدند.

وزارت دفاع روسیه هم سم کلوستریدیوم بوتولینوم را عامل اصلی تروریسم شیمیایی کنونی که سلاح جدید اوکراین برای مقابله با نیرو‌های روسیه است، عنوان می‌کند. این نهاد روسیه همچنین در بیانیه خود اعلام کرد آماده دریافت تمامی شواهدیست که آن‌ها را به سازمان «منع استفاده از تسلیحات شیمیایی» ارائه کند.

پیشتر از این نیز در ماه آوریل یک پهپاد صنعتی دارای یک مخزن حاوی مایع و مجهز به سیستم افشانه را اوکراین رها کرده بود که نیرو‌های روسیه آن را پیدا کردند. این پهپاد برای استفاده از سم علیه نظامیان و غیرنظامیان استفاده می‌شود. از طرفی روسیه می‌گوید اوکراین از ترکیه هم درخواست کرده تا بر روی برخی پهپاد‌های کی‌یف سیستم افشانه نصب کند.

«کریستان نیلان» روزنامه‌نگار نشریه «دونباس اینسایدر» هم در مصاحبه با آرتی گفت: «به تازگی ارتش اوکراین منطقه‌ای در دونتسک را گلوله باران کرد که تانکر‌های حاوی آمونیاک در آنجا قرار داشتند. چنین اقدامی می‌توانست فاجعه‌بار باشد. البته این اقدامات کی‌یف برای من تعجب‌برانگیز نیست، بلکه این حجم از چنین اقداماتی که می‌تواند روی غیرنظامیان هم تاثیر بگذارد عجیب است.»

این روزنامه‌نگار همچنین اعلام کرد که هیچ انتظاری ندارد که جامعه بین‌المللی زمانی که روسیه شواهد خود از استفاده چنین سلاح‌هایی را برای سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی بفرستد، واکنش نشان دهد وگفت: «آن‌ها همواره ریاکارانه برخورد کردند، تازمانیکه تهدیدی برای آن‌ها وجود نداشته باشد، هیچ واکنشی هم نشان نخواهند داد. آن‌ها فساد وروش‌های تروریستی اوکراین را پنهان کرده‌اند.»

او همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به آنکه اوکراین ظرفیت تولید چنین سمی را در کارخانه‌های خود ندارد، گفت: «اوکراین تاسیسات بیولوژیکی خود را وام‌دار آمریکاست احتمال زیادی دارد که تولید چنین سمی در یک آزمایشگاه در اوکراین، اما با کمک مالی آمریکا انجام شده باشد. البته این احتمال هم هست که آمریکا این سم را در اختیار اوکراین قرار داده باشد.

روز گذشته دولت روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد برخی نیرو‌های نظامی این کشور در ماموریتی در نزدیکی منطقه واسیلیفکا در زاپروژیا، با علائم مسمومیت شدید در بیمارستان بستری شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه هم در بیانیه جداگانه‌ای گفت: «روسیه در حال آماده‌سازی تاییدیه رسمی آزمایش‌های نیرو‌های نظامی این کشور است که در هفته‌های اخیر با علائم مسمومیت در بیمارستان بستری شده‌اند. این مدارک قرار است به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) ارسال شود.»

مقامات ارشد روسیه معتقدند در آزمایش‌های نظامیان این کشور آثاری از سم بوتولینوم نوع B دیده شده است که معمولاً در سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیشتر از این هم روسیه گزارش‌هایی از استفاده دولت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، از استفاده از برخی سلاح‌های شیمیایی علیه نظامیان روسیه ارائه کرده بود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: