April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۳۳۹۳
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
0
یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از نبود دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه گفت: کشور ما چیزی تحت عنوان دیپلماسی اقتصادی ندارد و تفکر حاکم بر وزارت‌خارجه ما همچنان تفکر روابط بین‌المللی است.
دیپلماسی اقتصادی چیزی که در ایران معنایی ندارد
«وحید شقاقی شهری» کارشناس اقتصادی در رابطه با انتشار آمار افزایش صادرات غیرنفتی در چهار ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ به خبرنگار پول نیوز گفت: ما در حوزه صادرات ایرادات اساسی داریم که تا آن ایراد‌ها مرتفع نشوند نمی‌توانیم امیدوار به توسعه صادرات غیرنفتی باشیم.

وی در رابطه با موانع پیش روی صادرات غیرنفتی خاطرنشان کرد: مانع اول این است که ما یک استراتژی توسعه صنعتی صادرات محور را در اقتصاد خودمان نداریم و کشور بدون این نوع استراتژی پیش می‌رود، که این اولین مانع در فراروی توسعه صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: مانع دوم برای صادرات غیرنفتی بحث ثبات شاخص‌های اقتصادی و شاخص‌های ریسک است. ما همچنان ثبات اقتصادی را در کشورمان مشاهده نمی‌کنیم و از این منظر تولید کنندگان ما نمی‌توانند یک نقشه راه و یک افق بلند مدت برای بازار‌های صادراتی خود ترسیم کنند.

شقاقی با انتقاد از عدم کمک دیپلماسی به اقتصاد تصریح کرد: مانع سوم این است که کشور ما چیزی تحت عنوان دیپلماسی اقتصادی ندارد و تفکر حاکم بر وزارت‌خارجه ما همچنان تفکر روابط بین‌المللی است، تا توسعه روابط اقتصادی. پس تا زمانی که ما یک دیپلماسی اقتصادی فعال نداشته باشیم، نمی‌توانیم در حوزه صادرات نیز موفق عمل کنیم.

وی همچنین ادامه داد: با ایجاد یک معاونت اقتصادی که نمی‌توانیم انتظار ایجاد یک دیپلماسی اقتصادی داشته باشیم. رویکرد و تفکر حاکم بر امورخارجه باید مبتنی بر مسائل اقتصادی و تجاری باشد.

این کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره وضعیت جهانی انرژی نیز گفت: مسئله‌ای که باعث می‌شود رشد صادرات به آمار‌ها وارد شود، رشد قیمت‌های جهانی است. در حوزه بهبود صادرات دلیل اصلی رشد قیمت‌های انرژی و قیمت‌های جهانی است که موجب رشد دلاری و ارزی صادرات ما در آمار‌ها شده است. به همین دلیل ارزش دلاری صادرات ما بیشتر از ارزش وزنی صادرات است. قیمت جهانی اقلام به خصوص مشتقات نفتی بالا رفته تا موجب افزایش ارزش دلاری صادرات شود.


شقاقی در پایان تاکید کرد: صادرات از دل یک اقتصاد رقابت پذیر بیرون می‌آید. زمانی که می‌خواهید کالایی برای صادرات داشته باشید، باید ابتدا یک نظام اقتصادی ضد انحصاری و رقابتی را فراهم کنید. متاسفانه هنوز فضای اقتصادی ایران غیررقابتی و انحصاری است. از دل یک فضای انحصاری صادرات با کیفیت رقابتی برای بازار‌های جهانی بیرون نخواهد آمد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: