کد خبر: ۳۸۳۴۹۳
۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
0
یک کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد ایران هنوز یک اقتصاد سنتی است و این صادرات در همه حوزه‌ها مبتنی بر یارانه‌های ارزان قیمت است که حق ۸۵ میلیون ایرانی است، اما متاسفانه به یک عده خاص تعلق می‌گیرد و اگر همین یارانه‌ها نباشد کشور ما صادرات غیر نفتی ندارد.
اگر یارانه تولیدی دولت نباشد صادراتی وجود ندارد
ایران سال‌ها است در موضوع صدرات نه تنها پیشرفتی نداشته است که شاید این عقبگرد و پسرفتی شدیدی را نیز در حال تجربه است. اما این پسرفت به دید عموم و یا حتی مسئولین نمی‌آید چرا که عموم از ریز ماجرا خبر ندارند و مسئولین هم در پس رقم و اعداد منتشره گمرک و سازمان‌های مربوطه به خوابی عمیق فرو رفته‌اند.

باید این موضوع را قبول کنیم که اقتصاد ما نه کودک نوپا است و نه جوان که امیدی واهی برای پیشرفت و بزرگ‌تر شدن آن بدهیم. بلکه این اقتصاد یک اقتصاد پیر و یا افسرده‌ای است که تاب و توان ایستادگی را ندارد.

در این بین تنها امیدی که این نوع اقتصاد می‌شود داد تا دوباره کمر خمیده خود را راست کرده و لبخند را به لبان ایرانیان بیاورد تاکید بر تولید است. تولیدی که نه صرف تولید که به کیفیت عالی، قیمت نازل و صادرات و بازاریابی خوب و مفید نیاز دارد تا ارز مورد نظر وارد کشور شده و بانک مرکزی پشتوانه‌ای برای حفظ ارزش پول ملی داشته باشد.

مشکل کجاست؟ تولید؟ اشتغال؟ کیفیت؟ بازاریابی و یا صادرات؟ کدام یک می‌تواند برای این بازار آشفته اقتصادیمان مرحم درد و التیام زخم باشد.

در همین رابطه «مجید شقاقی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط با این که چه عواملی باعث رفع موانع اقتصادی است و چه باید کرد؛ گفت: زمانی که اقتصاد رقابتی نباشد و دیپلماسی اقتصادی وجود نداشته باشد، هیچ امیدی برای یک صادرات چشمگیر و شکوفایی اقتصادی وجود نخواهد داشت. دنیا؛ دنیای رقابت است و شما زمانی می‌توانید از اقتصاد و صادرات حرف بزنید که اقتصاد شما دانش بنیان، رقابتی و ضد انحصاری باشد و عملا بتوانید در یک دنیای رقابتی بازار‌ها را تصاحب کنید. اما زمانی که هنوز اقتصاد شما سنتی است و فضای اقتصادی رقابتی نشده امکان تصاحب بازار‌های جهانی وجود ندارد.

وی ادامه داد و افزود: مفهوم صادرات این است که شما بتوانید یک کالای با کیفیت و رقابتی تولید کنید تا بتوانید در بازار‌های جهانی بدرخشید. عدم کیفیت کالا‌های ایرانی صرفا به عدم وجود فضای رقابتی برمی‌گردد.

شقاقی با انتقاد از ارائه یارانه ارزان و در برخی موارد رایگان برای تولید تاکید کرد: صادرات غیر نفتی که در کشور وجود دارد بخش عمده آن با یارانه ارزان قیمت اتفاق می‌افتد. آب، انرژی و مواد اولیه رایگان یا ارزان قیمت را در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار می‌دهیم و آن‌ها صادرات را انجام می‌دهند. ژاپن اکنون در حال واردات مواد اولیه است. اما آن‌ها دانش و بهره‌وری را ارتقا می‌دهند تا محصولات و تولیدات باکیفیت و رقابتی تولید کنند و بازار‌های جهانی را تصاحب کنند.
 

وی همچنین خاطرنشان ساخت: اقتصاد ایران هنوز یک اقتصاد سنتی است و این صادرات در همه حوزه‌ها مبتنی بر یارانه‌های ارزان قیمت است که حق ۸۵ میلیون ایرانی است، اما متاسفانه به یک عده خاص تعلق می‌گیرد.

شقاقی همچنین گفت: تا زمانی که ساختار‌های اقتصادی ما اصلاح نشود این مقدار از صادرات غیرنفتی دردی را از کشور دوا نخواهد کرد و در عرصه بازار و رقابت جهانی ما نمی‌توانیم شاهد افزایش صادرات غیرنفتی و یا حتی تداوم همین صادرات نصفه و نیمه و ضرر آفرین باشیم.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که بازار جهانی صادرات محصولات غیر نفتی بازار بسیار پیچیده‌ای است اظهار داشت: ما در این موضوع یک عقب ماندگی عمده را تجربه می‌کنیم. با این اوضاع و حمایت‌های بی‌مورد و بی‌چون و چرا از بنگاه‌های تولیدی صادرات ایران هیچ جهش مثبتی نخواهد داشت. همان طور که تمام دولت‌ها از خودرو سازان حمایت کردند و نتیجه آن خودرو‌های بی کیفیت شد که جان همه ایرانیان را به خطر انداخته است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: