April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
پیام الیاس کردی در گفتگو با پول نیوز
کد خبر: ۳۸۴۱۶۱
۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
0
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به سطح توافق هسته‌ای گفت: سطح برجام مهم است، اگر سطح توافق مثل ۲۰۱۵ باشد واکنش بازار نیز در حد ۲۰۱۵ خواهد بود. اما اگر سطح توافق از آن توافق قبلی پایین‌تر باشد؛ احتمال می‌دهم بازار واکنش خاصی نشان ندهد و به انتظار تورم یا افزایش قیمت دلار بنشیند.

امضای برجام هم شاید نتواند بورس را رونق دهد

«پیام الیاس کردی»، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در رابطه با هفته گذشته و شرایط بازار سرمایه اظهار داشت: شرایط بازار شرایط بهتری بود، اما هنوز هم در یک کانال نزولی بلندمدت قرار گرفته‌ایم. یعنی اگر کلیت بازار را در نظر بگیریم شرایطمان به‌ طور کلی خوب نیست و ارزش معاملات ما، ارزش بسیار پایینی است. در این شرایط وقتی به بازار نگاه می‌کنیم نمی‌توانیم انتظار خیلی عجیب‌ و غریبی از آن داشته‌ باشیم. در هفته‌های گذشته به‌ خاطر اخبار مثبت سیاسی برجام و این‌ که احتمال بیشتری می‌رفت تا توافق صورت بگیرد، شرایط بورس در صنایعی که برجام در آن‌ها اثر خوبی می‌گذارد بهتر بود. اما از هفته گذشته وقتی اخبار منفی تزریق می‌شد که احتمال عدم توافق بیشتر است. شرایط بازار منفی و نزولی شد که شرایط قابل‌پیش‌بینی بود.


وی در رابطه با پیش‌بینی از هفته پیش‌روی بورسی نیز گفت: به‌ نظر هفته آینده با هفته پیش رو فرق خاصی نخواهد داشت و احتمالا شرایط بورس در هفته آینده نیز به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. مگر این‌ که در هفته پیش رو اخبار مثبت سیاسی داشته‌ باشیم. در غیر این صورت با روند نزولی که بازار به خود گرفته و این ارزش معاملات و خروج پول از بازار به‌ نظر می‌رسد شرایط هفته آینده نیز منفی بوده و جذابیت خاصی را شاهد نباشیم.

 

بیشتر بخوانید:  فساد ۲۰ هزار میلیاردی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

 

الیاس کردی در مورد این که اگر نتیجه برجام زمان بر باشد چه، خاطرنشان کرد: البته سطح برجام مهم است، اگر سطح توافق مثل ۲۰۱۵ باشد واکنش بازار نیز در حد ۲۰۱۵ خواهد بود. اما اگر سطح توافق از آن توافق قبلی پایین‌تر باشد؛ احتمال می‌دهم بازار واکنش خاصی نشان ندهد و به انتظار تورم یا افزایش قیمت دلار بنشیند.

 

وی در ارتباط با این که چرا بازار و اقتصاد ما به سیاست وابسته است تصریح کرد: این موضوعی طبیعی است. در تمام کشورهای دنیا اقتصاد و سیاست به هم وابسته‌اند. به همین دلیل رشته اقتصادِ سیاسی تولید شده و تدریس می‌شود. پس این‌ مورد یک امر کاملا طبیعی است.

خبرنگار: مجتبی بیگلری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: