April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۹۰۴
۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
0
شورلت کوروت مدل ۱۹۸۷ یک خودروی بی‌نظیر و کاملاً الکتریکی بود که توسط (Motorola Automotive) دراواسط دهه ۱۹۹۰ ساخته شده بود.

داستان عجیب اولین شورولت برقی جهان

هجوم خودرو‌های برقی به دنیا امروز ممکن است اینطور به نظر برسد که از ناکجاآباد آمده اند، اما در واقع این دستاورد سال‌ها و سال‌ها تحقیق و توسعه تعدادی از خودروسازان است. به چند دهه قبل برگردید و شروع کنید به پیدا کردن داستان‌های واقعاً عجیب و جذاب از طلوع انقلاب الکتریکی مدرن. اخیراً به یکی از باورنکردنی‌ترین پروژه‌های ناشناخته آن دوران برخورد کردم در اوایل دهه ۱۹۹۰ موتورولا یک نمونه از (۱۹۸۷ Chevy Corvette EV) را ساخت. یک دستگاه از این ماشین در حال حاضر در موزه‌ای در گورنی ایلینویز در انتظار یک خریدار مناسب است.

شما هم احتمالاً به اندازه من شگفت زده شده اید. موتورولا ماشین ساخت؟ موتورولا خودرو‌های برقی ساخت؟ من پس از بررسی‌های بسیار نمی‌توانم آنچه را که در مقابل چشمانم بود انکار کنم این شرکت یک دستگاه (C۴ Corvette) کاملا سالم با پیشرانه الکتریکی با باتری و علامت‌های رسمی موتورولا ساخت و این کاملا واقعی است. در دوره‌ای که خودرو‌های برقی عمدتاً هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت بودند، موتورولا برای خود یک تسلا رودستر پروتو ساخت که با عملکرد خودرو‌های اسپورت گازسوز معاصرش مطابقت داشت. شگفت‌انگیزتر این بود که وقتی جستجو کردم متوجه شدم که اساساً هیچ اطلاعاتی در مورد این ماشین به صورت آنلاین وجود ندارد بدون شایعه، بدون گزارش. این یک پروژه شگفت‌انگیز بود که ظاهراً در انتهای عصر آنالوگ زندگی می‌کرده و درست قبل از اینکه اینترنت بتواند داستان خود را به تصویر بکشد و آن را برای همه جاودانه کند از پیش چشم‌ها خارج شد.

پس چگونه چنین خودروی مهمی از تاریخ خودرو‌ها محو شد از بین رفت؟ دنیا به این پاسخ نیاز دارد بنابراین تصمیم گرفتم آن را پیدا کنم. داستان (Corvette EV) از راهنمایی تصادفی یکی از دوستان در مورد یک ماشین مبهم و متفاوت که در شمال منطقه شیکاگولند بود شروع شد یک جیپ چینی ساخت پکن که نشان (Fuqi) را داشت. من می‌خواستم آن را بررسی کنم پس با مالک خودرو لری بروستن، مالک شهر قطعات خودرو تماس گرفتم.

در حین گپ زدن، بروستن چیز‌های جالبی برای من گفت شاید در تلاش بود تا نظر مرا جلب کند او گفت: من یک شورلت کوروت مدل ۱۹۸۷ دارم که توسط موتورولا ساخته شده است. بنا به دلایلی چیزی که براستن گفت بلافاصله مورد توجه من قرار نگرفت. با خودم فکر کردم احتمالاً این فقط یک ماشین سرعت است. اما در عرض دو ثانیه زمانی که براستن از موتورولا کوروت خود در گاراژی در فاصله‌ای از مرز ویسکانسین برایم پرده‌برداری کرد متوجه شدم که آن را به شدت دست کم گرفته بودم. این یک خودروی بی‌نظیر و کاملاً الکتریکی بود که توسط (Motorola Automotive) دراواسط دهه ۱۹۹۰ساخته شده بود. فقط خودرو نبود بلکه براستن اسناد توسعه آن را نیز در اختیار داشت.

من بلافاصله گفتم ماشین کار نمی‌کند. بروستن گفت که مالک قبلی آن را در زمستان بیرون گذاشته است که باعث خراب شدن باتری‌های آن شده. او مطمئن نبود که برای روشن کردن خودرو چه چیزی لازم است و مشخص نبود که چه مدت مالک قبلی خودرو را روشن نکرده. این خودرو تقریبا شبیه کانورتیبل شوروی است. رنگ آن قرمز و دارای پنل‌های بدنه و فضای داخلی مشابه کوروت استاندارد است بدون نشان، چرخ یاهر چیزی که به ما اطلاع دهد که این خودرویی متفاوت است فقط پلاک خودروی برقی «EL» در عقب آن جلب نظر می‌کند. امروزه پلاک‌های EL نسبتاً رایج هستند و در تمام خودرو‌های الکتریکی ثبت‌شده در ایلینوی تا اواسط سال ۲۰۲۰ اجباری بودند. کاپوت تاشو را که باز کنید و با چندین جعبه نقره‌ای رنگ که برچسب‌های ترسناک «ولتاژ بالا» روی آن‌ها دیده می‌شود را می‌بینید. روی بزرگترین جعبه نزدیک به فایروال خودرو، لوگوی موتورولا به رنگ آبی روشن قرار دارد. این خودرو یک مدل سفارشی است که در ساخت آن از قطعات استوک (C۴ Corvette) به همراه پیشرانه الکتریکی اختصاصی استفاده شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: