April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۹۳۰
۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
0

معرفی بنادر مهم تجاری در جزیره قشم

جزیره قشم، بزرگ‌ترین جزیره ایران و خاور میانه است. قشم علاوه بر وسعت زیادش، دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که این جزیره را به یکی از قطب‌های گردشگری در ایران تبدیل کرده است. با اینهمه قشم تنها دارای جاذبه‌های تفریحی نیست و دارای چندین بندر مهم صیادی و تجاری است که به جزیره قشم اهمیت ویژه‌ای بخشیده‌اند.

اگر از نمای هوایی و بالا به قشم نگاه کنیم، شبیه به یک ماهی بزرگ با دمی بلند است که یکی از باله‌هایش از آن جدا شده است. جزیره وسیع قشم دارای یک شهرستان بزرگ به نام قشم است که این شهرستان 64 شهر و روستا را در خود جای داده است. هم‌چنین قشم دارای 17 بندر صیادی و تجاری است. در اینجا با معرفی بنادر مهم تجاری در جزیره قشم برآنیم تا شما را هر چه بیشتر با این جزیره مهم و استراتژیک کشورمان آشنا کنیم.

انواع بنادر در جزیره قشم

در جزیره قشم دو گونه بندر وجود دارد. نخستین نوع آن بنادر صیادی هستند که به ماهی‌گیری اختصاص داشته، کشتی‌ها و لنج‌های ماهی‌گیران پس از تور انداختن در دریا و صید ماهی، هنگام بازگشت به ساحل در آن پهلو می‌گیرند و بارهای خود را تخلیه می‌کنند.

نوع دوم بنادر تجاری است که معمولا به صورت مسافربری – تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنادر محل پهلو گرفتن کشتی‌های مسافری است و بنابراین کسانی که دست به اجاره ویلا، سوئیت و انواع اقامتگاه در قشم با جاباما زده‎اند، می‌توانند با پیاده شدن از کشتی‌ها در این بنادر، به اقامتگاه یا ویلا و سوئیت خود رفته و اوقات خوشی را در جزیره قشم تجربه کنند.

بزرگ ترین بندر تجاری قشم را بشناسیم

بندر بهمن یکی از بزرگ ترین بنادر تجاری قشم است که مساحت آن ۲۵ هکتار بوده و به صورت مسافربری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بندر بهمن از نظر تجاری امکان واردات و صادرات کالای فعالان اقتصادی در قشم را دارد و همزمان هفت لنج باری می‌توانند در آن پهلو گرفته و به بارگیری یا تخلیه بارهای خود بپردازند.

بندر بهمن علاوه بر این یک بندر مسافربری نیز هست. در این بندر روزانه امکان ورود و خروج 6000 نفر وجود دارد؛ 3000 نفر می‌توانند سوار بر کشتی وارد بندر شده و 3000 نفر نیز از آن خارج شوند. به علاوه، بندر بهمن ظرفیت ورود و خروج ۱۰۰۰ مسافر خارجى را نیز دارد. مسافران داخلی و خارجی به هنگام ورود به قشم از طریق بندر بهمن می‌توانند انتظار یک مسافرت بی‌نظیر را داشته باشند. اقامت در بوم گردی های ایران برای تجربه یک سفر متفاوت یکی از کارهایی است که مسافرتی خاص و منحصر به فرد را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

معرفی بنادر مهم تجاری در جزیره قشم

آیا بندر شهید ذاکری مسافرپذیر است؟

پاسخ مثبت است. گفتیم بعضی از بنادر تجاری قشم همچنان که برای پهلو گرفتن کشتی‌ها و لنج‌های باری طراحی شده‌اند، برای تردد مسافران نیز کشتی‌هایی دارند. یکی از بندرهایی کار جابجایی مسافر در آن صورت می‌گیرد، بندر شهید ذاکری است. بیش از ۶۰ درصد مسافران به قشم از طریق این بندر به جزیره وارد شده و یا از آن خارج می‎شوند.

اسکله بندر شهید ذاکری در ساحل شمالى قشم و در بافت قدیمى شهر قشم قرار گرفته است. این اسکله دارای سالن ترانزیت مسافر با ظرفیت ۲۰۰۰ نفر در روز است. مسافران می‌توانند با قایق و اتوبوس‌هاى دریایى فعال در مسیر قشم بندرعباس رفت و آمد کنند. در بندر شهید ذاکری بیش از ۳۰۰ فروند قایق و اتوبوس دریایی به کار جابجایی مسافران می‌پردازند.

بندر صیادی جزیره قشم

اسکله فجر یک بندر صیادی است که مسیری نیم کیلومتری را به خود اختصاص داده است. این اسکله در کیلومتر ۴ جاده قشم درگهان قرار دارد. در اسکله فجر لنج‌هاى صیادى و قایق‌های بزرگ حامل خودروهای سنگین که دارای بار مصالح ساختمانی هستند، پهلو می‌گیرند.  اسلکه فجر در نزدیکی بندر درگهان قرار دارد. 

بندر درگهان یک اسکله مسافری است که ظرفیت ورود و خروج روزانه ۲۰۰۰ نفر و پذیرش محموله‌هاى داخلى را داشته است. اما اسکله قدیم درگهان در حال حاضر شرایط پهلوگیری کشتی‌ها را نداشته و غیر قابل استفاده است.

معرفی بنادر مهم تجاری در جزیره قشم

بندرکاوه صرفا تجاری است

بندر کاوه یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری منطقه آزاد قشم است که مساحت تقریبی آن ۶۳ هکتار بوده و در جاده درگهان لافت و در ۵/۱ کیلومتری جاده قرار دارد. فاز اول بندر کاوه در سال 1380 به بهره‌برداری رسیده است. این اسلکه در شمال جزیره قشم و در بخش عمیقی قرار گرفته که شناور‌های به ظرفیت یکصد هزار تن می‌توانند در آن پهلو بگیرند. این بندر به منظور واردات و صادرات ساخته شده است.

بندر کاوه در نزدیکی شهرک صنعتی کاوه قرار دارد که قرار است در این شهرک، بندر چند منظوره و بارانداز، انبار پشتیبانی، راه آهن، تصفیه خانه صنعتی، فعالیت‌های صنعتی و... راه اندازی بشود. نکته جالب در مورد بندر کاوه این است که در جایی قرار گرفته که نیاز به موج شکن ندارد. فاصله کم بندر کاوه با اسکله شهید رجایی در بندر عباس، آن را به بهترین مسیر برای واردات و صادرات و برقراری ارتباط میان از آسیای میانه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس تبدیل کرده است.

بندر تفریحی قشم چیست؟

یکی از مکان‌های تفریحی در جزیره قشم بندر هامون است. این بندر برای گردشگرانی طراحی شده است که قصد تفریح و تفرج در این جزیره بی‌نظیر را دارند. در بندر هامون امکانات تفریحی ویژه‌ای ساخته شده است و داراى موج شکن، دو دریاچه مصنوعى و یک حوضچه آرامش است. وسعت حوضچه آرامش یا حوضچه هامون ۳۲۰ هزار متر مربع است و در 3 کیلومتری جاده درگهان قرار دارد.

روستا و بندر لافت

روستای لافت یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران در حاشیه جنوب است. این روستا با نام روستای بادگیرها شناخته می‌شود و یکی از مناطق قدیمی و باستانی در جزیره قشم به شمار می‌آید. تاریخ شکل‌گیری روستای لافت به هزاره نخست پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. این روستای لافت نخستین مکان مسکونی در جزیره قشم به شمار می‌آید. 

اسکله لافت واقع در این روستا، به صورت چند منظوره ساخته شده و هم قابلیت جابجایی روزانه 1000 مسافر را دارد و هم دارای کاربری تجاری است. از بندر لافت کار ورود و خروج کالاهاى داخلى صورت می‎گیرد. هم‌چنین امکان ورود و خروج ۲۰۰ دستگاه خودرو در روز از این بندر وجود دارد. 

با سایر بنادر قشم آشنا شوید

گفتیم که قشم چیزی نزدیک به 17 اسکله و بندر دارد که در اینجا به مهم‌ترین‌های آن اشاره شد. سایر بنادر تجاری و صیادی شهرستان قشم عبارتند از: بندر سوزا، بندر باسعیدو، بندر سلخ، بندر مسن، بندر شرکت نفت، اسکله رمچاه، بندر کندالو، اسلکه طبل، اسکله جزیره هنگام، بندر کانی و بندر دوستکو. 

اگر با هدف تفریحی به جزیره قشم سفر می‎کنید، پس از بازدید از جاهای دیدنی طبیعی و عجایب هفت‌گانه قشم، سری به بنادر آن هم بزنید.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: