May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۷۲۴۰
۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
0
دانشمندان دانشگاه کیونگ هی سئول اخیرا توانسته اند با استفاده از یادگیری ماشینی، نوعی پوشش پنجره برای مسدود کردن نور UV و مادون قرمز طراحی کنند.

این پنجره بدون هیچ انرژی‌ای اتاق شما را خنک می‌کند

با ادامه افزایش دمای جهانی، تقاضا برای خرید کولرگازی و دستگاه‌های تهویه مطبوع گران قیمت افزایش یافته است. دانشمندان دانشگاه کیونگ هی سئول اخیرا توانسته اند با استفاده از یادگیری ماشینی، نوعی پوشش پنجره برای مسدود کردن نور UV و مادون قرمز طراحی کنند.

این پوشش در مناطق گرم و خشک می‌تواند میزان مصرف انرژی دستگاه‌های خنک کننده را تا ۳۱ درصد کاهش دهد. محققان می‌گویند این پوشش می‌تواند دمای داخل ساختمان‌ها را بدون صرف یک وات انرژی کاهش دهد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که تهویه مطبوع در حال حاضر حدود ۱۵ درصد برق ساختمان‌ها را در سراسر جهان مصرف می‌کند. اشعه فرابنفش و مادون قرمز خورشید به راحتی می‌توانند از پنجره‌های شیشه‌ای معمولی عبور کنند و سبب بالا رفتن دمای داخل اتاق‌ها شوند. از این رو دانشمندان به فکر ایجاد پوششی برای بازتاب این اشعه‌ها و مسدودسازی آن‌ها افتادند.

این پوشش حتی می‌تواند با بازتاب اشعه فرابنفش و مادون قرمز، آن‌ها را از سطح زمین خارج کند. این خنک کننده تابشی شفاف یا «TRC» از لایه‌های نازک متناوبی از دی اکسید سیلیکون، نیترید سیلیکون، اکسید آلومینیوم یا دی اکسید تیتانیوم تشکیل شده است. این لایه‌های متناوب بر روی یک پایه شیشه‌ای که توسط لایه‌ای از پلی دی متیل سیلوکسان پوشانده شده است، قرار گرفته اند.

محققان توانستند با استفاده از یادگیری ماشینی نوع، ترتیب و ترکیب این لایه را بهینه سازی کنند. این روکش را می‌توان علاوه بر پنجره ساختمان‌ها بر روی شیشه خودرو‌ها نیز مورد استفاده قرار داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: