April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۷۴۸۷
۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
0
قوه قضاییه پنج دستگاه تابعه دارد که تاکنون تنها یک سامانه از این دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است.

وضعیت اتصال قوه قضاییه به پنجره خدمات دولت هوشمند چگونه است؟

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید.

در درگاه اطلاع رسانی خدمات دولت الکترونیک، ۴۷۶ خدمت برای قوه قضاییه تعریف شده که تعدادی از آن‌ها قابلیت ارائه به شکل الکترونیک در قالب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را دارند.

خدمات قوه قضاییه

اواخر شهریور ماه عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات از اتصال قوه قضاییه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خبر داد و گفت: امکان ثبت درخواست و دریافت برخط گواهی عدم سوءپیشینه، دریافت نوبت از مراجع قضایی و مراکز پزشکی قانونی و دفاتر ثبت اسناد رسمی، امکان نظردادن در خصوص عملکرد واحد‌های قضایی، استعلام وضعیت وکلا و کارشناسان رسمی از جمله خدماتی است که از طریق پنجره واحد این دستگاه ارائه خواهد شد.

پنجره خدمات قوه قضاییه.

اما وضعیت این قوه در پنجره ملی خدمات، چیز دیگری را نشان می‌دهد. قوه قضاییه متشکل از ۵ دستگاه تابعه است که در بین آن‌ها بیشترین تعداد خدمات به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مربوط می‌شود. سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بازرسی کل کشور چهار دستگاه دیگر هستند که سامانه آن‌ها در بخش مربوط به قوه قضاییه دیده نمی‌شود.

روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، با خدماتی مثل پاسخ به استعلامات آگهی‌های قانونی و قوانین و مقررات، وبگاه مشخصی دارد که در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیک قابل مشاهده است، اما در پنجره خدمات برای افراد در دسترس نیست. سازمان قضایی نیرو‌های مسلح هم وضعیتی مشابه دارد.

عمده خدمات سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور هم از طریق شبکه ملی عدالت ارائه می‌شود که این سامانه هم در پنجره ملی خدمات مشاهده نمی‌شود. تنها سامانه‌ای که برای قوه قضاییه در دسترس قرار گرفته، «خدمات قضایی من» که آن هم فعلا برای مدتی است از دسترس خارج شده و استفاده از آن امکان پذیر نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: