April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
برقراری، محرومیت ها را زمینه ساز مهاجرت به شهرها توصیف کرد
کد خبر: ۳۸۷۶۴۷
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور گفت: از آنجا که در قانون اساسی بیمه اجتماعی برای همگان اجباری است، بحث بیمه اجباری به بیمه اختیاری تغییر پیدا کرده و کشاورزان، روستاییان و عشایر با پرداخت بخش ناچیزی از حق بیمه، می‌توانند به صورت اختیاری تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند.

کارگشایی بیمه روستاییان و عشایر

بیمه یکی از مهمترین مواردی است که ریسک را کاهش می‌دهد، اما بخش‌هایی از بیمه اهمیت ویژه‌ای دارند که بیمه اجتماعی مهمترین آنهاست. متاسفانه امروزه بسیاری از کشاورزان، روستاییان و عشایر از داشتن بیمه محروم هستند، بنابر این چیزی به نام بازنشستگی برای آن‌ها تعریف نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود تا روستاییان و عشایر در سنین سالمندی در شرایط نامناسبی به سربرند که این شرایط باعث مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها، حاشیه نشینی، روی آوردن به مشاغل نامناسب و بحران‌های اجتماعی شود.

این وضعیت باعث شد تا دولت چاره اندیشی کند و صندوق بیمه‌ای در این رابطه شکل گرفت که دولت بخشی از سهم حق بیمه‌ها را می‌پردازد که همه ساله در قالب لایحه بودجه تعریف و تعیین می‌شود. در این رابطه مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور با یادآوری اینکه اصل ۲۹ قانون اساسی تاکید دارد که همه مردم باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند گفت: تاکید قانون اساسی حکایت از آن دارد که بیمه یک امر همگانی است، بنابر این دولت مکلف است بیمه را برای عموم مردم از جمله روستاییان وعشایر به صورت همگانی فراهم کند.

بیت الله برقراری در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با تاکید بر اینکه هیچ یک از اقشار جامعه نباید از داشتن بیمه محروم باشند گفت: فردی که کارمند دولت است، تحت پوشش بیمه کارکنان دولت قرار دارد و فردی که با پوشش قانون کار فعالیت می‌کند نیز به عنوان کارگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرد، اما نکته مهم اینجاست که کارگر و کارمند شامل تمام فعالان بازار کار نمی‌شود و باید برای دیگر گروه‌ها نیز بیمه تعریف شود.

 

بیشتر بخوانید: بدهی 10 هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق کشاورزان

 


وی با ابراز تاسف از اینکه فردی که کشاورز است یا در روستاه‌ها زحمت می‌کشد یا در قالب عشایر زندگی و کار می‌کند، تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارد گفت: اکنون سوال اینجاست که وقتی کشاورز، روستایی و عشایر فعالیت سالمی می‌کند و با مشکلات بسیاری دست به گریبان است، اما کارفرمایی ندارد، باید توسط چه کسی بیمه شود؟

مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور به چالش‌های نبود بیمه اشاره کرد و گفت: فردی که در روستا‌ها کار و تلاش می‌کند و امنیت غذایی مردم را تامین می‌کند یا عشایری که تولیدکننده دام و لبنیات است، اما هیچ رابطه بیمه‌ای ندارد، چرا نباید تحت پوشش بیمه قرار گیرد؟

وی با اشاره به اینکه دولت برای پوشش بیمه‌ای روستاییان، کشاورزان و عشایر ساختاری تعریف کرده است گفت: دولت صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر را تشیکل داده که در این صندوق دولت کارفرماست، یعنی بخشی از حق بیمه به وسیله کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت می‌شود و دولت نیز دوبرابر حق بیمه آنان راپرداخت می‌کند تا این بخش بزرگ جامعه محروم از بیمه اجتماعی نباشند.

برقراری به تشریح دلایل و روند تشکیل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت و گفت: از آنجا که در قانون اساسی بیمه اجتماعی برای همگان اجباری است، اما این سه قشر جامعه هیچگونه دسترسی به بیمه ندارند و از سوی دیگری آن‌ها کارفرمایی نیز ندارند و خودشان هم کارگر و هم کارفرما هستند، بنابر این بحث بیمه اجباری به بیمه اختیاری تغییر پیدا کرده و کشاورزان، روستاییان و عشایر با پرداخت بخش ناچیزی از حق بیمه، می‌توانند به صورت اختیاری تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: