April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۸۰۹
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
0

آزمایش کلسترول نوعی از آزمایش خون است که علاوه بر اندازه‌گیری مقدار کلسترول خون، سطح گلیسیرید خون را نیز بررسی خواهد کرد. آزمایش کلسترول چه زمانی توسط پزشک تجویز می‌شود؟ chol در آزمایش خون چیست؟ برای کنترل کلسترول خون باید چه کار‌هایی انجام داد؟

چه زمانی باید آزمایش کلسترول انجام شود؟

آزمایش کلسترول چیست؟

آزمایش کلسترول که با نام پروفایل لیپیدی نیز شناخته می‌شود با اندازه‌گیری مقدار دو ماده کلسترول و گلیسیرید در خون کمک می‌کند تا پزشک معالج میزان خطر تجمع رسوبات چربی در رگ‌های خونی را با توجه به نتیجه به دست آمده، بررسی کند.

وارد شدن چربی‌ها به داخل شریان‌ها موجب باریک شدن و مسدود شدن آن‌ها در سرتاسر بدن خواهد شد که در ادامه می‌تواند فرد را با مشکلات و بیماری‌های قلبی و عروقی مختلف روبرو کند. انجام آزمایش کلسترول یک ابزار مهم برای اندازه‌گیری سطح کلسترول خون است. مقدار بیش از حد مجاز این تست به عنوان یک خطر جدی برای قلب و عروق کرونر به حساب می‌آید.

Chol در آزمایش خون چیست؟ این علامت اختصاری معرفی میزان کلسترول بدن در آزمایش خون است. در حالت کلی کلسترول عامل اصلی تولید هورمون‌های خاص و ایجاد یک غشای بیرونی برای هر سلول به شمار می‌رود که ظاهری مومی شکل دارد. وجود کلسترول به مقدار طبیعی یکی از موارد لازم برای ایجاد سلامتی سلول‌ها و اندام‌های بدن خواهد بود.

کلسترول خون توسط بخش‌های مختلفی از بدن مانن کبد و سایز غذا‌هایی که می‌خورید در بدن تولید می‌شود. برخی از این مواد غذایی و ویتامین‌ها عبارتند از:

  • گوشت قرمز و سفید مانند مرغ
  • تخم مرغ و مرغ
  • محصولات لبنی

غذا‌های با چربی زیاد در رژیم غذایی که تأثیر به سزایی در بیشتر شدن تولید کلسترول توسط کبد خواهند داشت. هرچند دریافت نتایج از آزمایش کلسترول برای هر فرد ضروری است اما بالا رفتن مقدار آن از حد نرمال و طبیعی خود می‌تواند در رگ‌های تجمع کرده و در نهایت موجب بروز بیماری‌هایی از قبیل موارد زیر شود:

  • انواع بیماری‌های قلبی
  • بروز سکته
  • گرفتگی یا سخت شدن شریان‌ها با نام آترواسکلروز

مطابق با نتایج به دست آمده، سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مختلف توصیه می‌کند این تست را در کودکی یا نوجوانی شروع کنید و آن را به صورت دوره‌ای بین ۵ تا ۲۰ سال یکبار انجام دهید.

در بدن دو نوع کلسترول یکی با چگالی کم که با نماد ldl شناخته می‌شود و در واقع کلسترول بد نامیده می‌شود. و دیگری hdl که با نام کلسترول خوب شناخته می‌شود. کلسترول ldl یکی از فاکتور‌های خونی است که مقدار نرمال ldl خون مقداری کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر تا عدد ۱۲۹ میلی گرم در دسی لیتر است. هرگاه سطح این کلسترول از حد نرمال بیشتر شود، احتمال ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر و سایر بیماری‌های قلبی را افزایش خواهد داد.

 

دلایل تجویز آزمایش کلسترول چیست؟

انجام آزمایش کلسترول درباره خطرات ابتلا به بیماری قلبی اطلاعات مهم و قابل بررسی را به افراد و هم چنین پزشک معالج ارائه خواهد کرد. آزمایش کلسترول با اندازه‌گیری سطح کلسترول بد و خوب و هم چنین گلیسیرید خون کمک می‌کند تا در صورتی که فرد در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و شریانی است هرچه سریع‌تر روش‌های درمانی مناسب اجرا شود. این آزمایش می‌تواند به صورت یک معاینه معمولی تجویز شود.

علاوه بر وجود سوابق ارثی در ابتلا به کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی، ممکن است آزمایش کلسترول برای بررسی بیماری‌های زیر و نظارت بر روند درمان بیماران مبتلا مورد استفاده قرار گیرد. برخی از دلایل تجویز آزمایش کلسترول عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • دیابت نوع ۲
  • اضافه وزن و چاقی مفرط
  • عدم تحرک بدنی و نداشتن فعالیت‌های حرکتی
  • مصرف دخانیات
  • استفاده از رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی دارای چربی‌های اشباع شده
  • سن فرد

چه زمانی باید آزمایش کلسترول انجام شود؟

سنین خطرناک برای انجام تست cholesterol

در حالت کلی افرادی که ۲۰ سال به بالا هستند نیاز است تا تست کلسترول را به صورت دوره‌ای هر ۵ سال یک بار انجام دهند. برای انجام این آزمایش نیاز است تا کودکان هر ۱۰ سال یک بار و افراد مسن به دلیل مستعد بودن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به صورت سالانه باید این تست انجام شود. افرادی که سوابق خانگی داشته و یا به بیماری‌های مرتبط با بالا بودن چربی خون مبتلا هستند، لازم است تا به صورت ۳ ماه یکبار تست کلسترول را انجام داده و طبق شیوه درمانی مناسب آن را کنترل و درمان کنند.

 

میزان نرمال cholesterol در آزمایش خون چقدر است؟

سطح کلسترول خون با واحد میلی گرم در هر دسی لیتر اندازه‌گیری می‌شود. میزان نرمال cholesterol خون به مقدار کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است. سطح بالاتر آن یعنی عددی بین ۲۰۰ الی ۲۳۹ میلی گرم در دسی لیتر به عنوان بالا مرزی و کلسترول ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر و بالا‌تر از آن به عنوان محدوده خطر شناخته می‌شود.

سطح کلسترول خون را با توجه به مقادیر دو نوع ldl و hdl می‌سنجند که در جدول زیر آمده است.

سطح کلسترول بد ldl

نتیجه نهایی آزمایش

کمتر از ۱۰۰ mg/dl

نرمال و مطلوب

بین ۱۰۰ تا ۱۲۹ mg/dl

نزدیک به حالت مطلوب

بین ۱۳۰ تا ۱۵۹ mg/dl

بالا مرزی

بین ۱۶۰ الی ۱۸۹ mg/dl

خطرناک

بالاتر از ۱۹۰ mg/dl

محدوده خطر با احتمال مرگ در اثر حمله قلبی

 

سطح کلسترول خوب hdl

نتیجه نهایی آزمایش

۶۰ mg/dl و بالاتر

نتیجه مطلوب و محافظ در برابر بیماری‌های قلبی

بین ۴۰ تا ۵۹ mg/dl

مقدار عددی بالاتر، نتیجه مطلوب

کمتر از ۴۰ mg/dl

فاکتور خطر بیماری قلبی

 

با بررسی نتایج متوجه خواهید شد هرچه سطح کلسترول بد از مقدار نرمال ldl بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش خواهد داد و هرچه مقدار hdl کمتر باشد می‌تواند برای بدن خطرناک باشد.

 

آزمایش cholesterol در منزل با هومکا!

آزمایش کلسترول با هدف اندازه‌گیری سطح دو نوع کلسترول خوب و بد به پزشک معالج کمک می‌کند تا با نتایج به دست آمده و اندازه‌گیری کلسترول و گلیسیرید خون، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و مغزی را تخمین بزند. قرار دادن نتایج در کنار یکدیگر و توجه به سایر موارد از جمله سن، سابقه خانوادگی، میزان چربی‌های اضافی و... به پزشک در تشخیص بهتر کمک خواهد کرد.

سامانه هومکا ارائه دهنده خدمات آزمایشی در منزل این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید با مراجعه به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir و یا تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ درخواست آزمایش آنلاین در محل مورد نظر خود را ثبت کرده و از خدمات هومکا بهره‌مند شوید. پشتیبانی از تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی و هم چنین همکاری با آزمایشگاه‌های معتبر استان‌های تهران، اصفهان، کرج، قزوین، شیراز، رشت، اهواز و تبریز از خدمات پلتفرم هومکا به شمار می‌رود.

چه زمانی باید آزمایش کلسترول انجام شود؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: