May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۹۳۲۴
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
0
واهمه از کاهش عرضه شمش فولاد در میانه اوج‌گیری مجدد نرخ ارز در بازار داخل زمینه ثبت تقاضای قابل ملاحظه در رینگ شمش فولاد کشور را فراهم کرد. به این ترتیب تقاضای ۲.۳ برابری نسبت به عرضه باعث شد تا نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بور سکالا به بیشترین نرخ پس از هفته پایانی خرداد ماه برسد.

صعود قیمتی شمش فولاد در واهمه گازی

واحد‌های فولادی کشور برای روز دوشنبه ۲۱ آذر ماه بالغ بر ۱۸۲ هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه کردند. احتمال کاهش عرضه این محصول ظرف هفته‌های آینده با توجه به انتشار خبر قطعی گاز واحد‌های تولیدی به استقبال بی‌سابقه برای این محصول از سوی صنایع تکمیلی منجر شد، به نحوی که میزان تقاضا در این بازار به ۴۲۵ هزار تن رسید. صعود مستمر نرخ آزاد و نیمایی ارز نیز در میانه واهمه افت تولید از اوج‌گیری تقاضا برای شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران حمایت کرد.

شمش فولاد در روز دوشنبه ۲۱ آذر با نرخی در محدوده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۳ هزار و ۹۸۰ تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. با وجود برتری ۲.۳ درصدی تقاضا نسبت به عرضه، اما اغلب متقاضیان رقابت نرخ نسبتا محدودی برای کسب سهم از این بازار داشتند. تعیین قیمت پایه با نرخی بالاتر از نرخ صادراتی مانع از آن شد که حتی در شرایط کنونی و با وجود برتری تقاضا نسبت به عرضه نیز رقابت قیمتی قابل ملاحظه‌ای برای کسب سهم از بازار از سوی متقاضیان انجام شود. به این ترتیب معاملات با رقابت صفر تا ۸ درصدی منعقد شدند.

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران در روز دوشنبه ۲۱ آذر به ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش این محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران پس از هفته پایانی خرداد ماه بود.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس نرخ تمام شده فروش شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران به ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد. با احتساب هزینه حمل ۵۰۰ تومانی برای انتقال هر کیلوگرم شمش به واحد نورد و هزینه تبدیلی معادل ۱.۱ د رصد نرخ شمش، بهای میلگرد تولیدی با این شمش برابر ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان می‌شود.

به این ترتیب اگرچه خبری از تقاضا مصرفی در بخش مقاطع طویل فولادی کشور نیست، اما رشد هزینه تولید و سیگنال مثبت ارزی از افزایش قیمت‌ها حمایت می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: