April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس تشریح کرد
کد خبر: ۳۸۹۵۰۷
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
سخنگوی کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت صنعت فولاد برای کشور و لزوم آینده نگری برای این صنعت گفت: با توجه به سرمایه گذاری کلانی که در صنعت فولاد کشور صورت گرفته، باید به هر نحو ممکن این صنعت را حفظ و نهادینه کنیم.

زیان خام فروشی فولاد گریبانگیر تمامی صنایع

روح الله جانی عباسپور در گفتگو با خبرنگار پول نیوز، بر تکمیل چرخه تولید در صنایع مادر تاکید کرد و گفت: خام فروشی بزرگترین معضل کشور است و نباید اجازه دهیم مواد اولیه بسیاری از صنایع که شمش فولاد است، به صورت خام از کشور خارج شود.


وی در واکنش به انتقاد‌هایی که نسبت به اعمال تعرفه صادرات فولاد مطرح می‌شود گفت: برای آنکه مانع خام فروشی شویم، باید تعرفه‌ای وضع کنیم تا به جای صادرات فولاد خام، فراورده‌هایی که مربوط به صنایع پایین دستی می‌شود را صادر کنیم.


نماینده بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قصد نداریم مانع صادرات فولاد شویم گفت: برای آنکه شمش فولاد که نیاز صنایع پایین دستی است، صادر نشود، ناچار شدیم تعرفه را بالا ببریم و چنانچه در وهله اول نیاز صنایع پایین دستی تامین شود، می‌توان برای صادرات برنامه ریزی و اقدام کرد.

 

بیشتر بخوانید: خام فروشی در کشور کاهش یافت


وی از تولید ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داخلی خبرداد و گفت: ۵۰ درصد از این تولید فولاد، مصرف داخلی است و ۵۰ درصد دیگر را می‌توانند صادر کنند، اما متاسفانه فولادسازان ۶۰ درصد آن را صادر کردند و گاه شاهد بودیم که تا ۸۰ درصد را صادر کردند، در صورتی که نباید این مقدار را صادر کنند و صادرات بیش از ۵۰ درصد به زیان تولید کشور تمام شد.


سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه این حجم از صادرات غیر متعارف باعث شد تا مواد اولیه برای زنجیره‌های بعدی فولاد کم شود گفت: صادرات فولاد به اندازه‌ای زیاد شده بود که فولاد خام بدست صنایع پایین دستی نمی‌رسید، در نتیجه صنایع پایین دستی فولاد که اقدام به تولید فراورده می‌کردند، در رقابت‌های جهانی با عراق، اوکراین و ترکیه جایگاهشان را از دست داده بودند.


وی با یادآوری اینکه متاسفانه فولادساز‌های داخلی، شمش فولاد را در فوب خلیج فارس نسبت به داخل ارزانتر می‌دادند گفت: فولادسازی‌ها اگر شمش را به داخل ۵۰۰ دلار می‌دادند، به خارجی‌ها ۳۸۰ تا ۴۰۰ دلار می‌فروختند که باعث شده بود صنایع پایین دستی آسیب ببینند.


عباسپور با انتقاد از اینکه فولادسازی‌ها دیدند صادرات شمش ارز آوری خوبی دارد و تفاوت دلار هم جالب توجه بودف در نتیجه فروش در بازار‌های خارجی اهمیت بیشتری پیدا کرد گفت: به همین دلیل و تبعات خطرناکی که ادامه این روند داشت، کمیسون صنایع و معادن مجلس در این زمینه ورود کرد و با اعمال تعرفه جلوی این صادرات گرفته شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: