April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۹۵۸۹
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
0

ارتباط بین عرضه و تقاضا با BTC Halving چیست؟

بیت کوین به‌عنوان نخستین ارز دیجیتال رمزنگاری شده به دنیا معرفی شد و به این ترتیب، شکل‌گیری تحولی عظیم در نظام سرمایه‌گذاری و سیستم مالی آغاز شد. پیش از ظهور بیت کوین، چیزی جز ارز فیات برای مردم معنی نداشت و تمام سرمایه‌گذاری‌ها بر پایه پول نقد رایج انجام می‌شد. بیت کوین ارزی را به بازار ارائه کرد که هیچ‌گونه نماد فیزیکی نداشت و مطلقا مجازی بود. در ابتدای راه این مسئله برای بسیاری از افراد غیرقابل پذیرش بود و هنوز هم عده‌ای از افراد به آن اعتقادی ندارند. اما به هر شکل، بیت کوین و نوادگان آن امروزه بخش عظیمی از سرمایه افراد در سرتاسر دنیا را شامل می‌شوند. حال اگر قصد فعالیت در زمینه معاملات بین کوین را دارید، باید از تمام جزئیات این ارز دیجیتال آگاه باشید. پدیده هاوینگ بیت کوین یا BTC Halvening یکی از برنامه‌ریزی‌های ساتوشی ناکاموتو برای ارز دیجیتال خود است که باید اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید. در ادامه هاوینگ بیت کوین را شرح داده و اثر آن بر میزان عرضه و تقاضا را بررسی می‌کنیم.

مروری بر ماهیت هاوینگ بیت کوین

پیش از آنکه به تأثیر هاوینگ بر میزان عرضه و تقاضای ارز بیت کوین بپردازیم، بیایید مروری بر ماهیت آن داشته باشیم. هاوینگ در لغت به معنای « دو‌ نیم کردن» و « نصف کردن» است. اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا هاوینگ، مقدار بیت کوین‌ها را نصف می‌کند؟

هربار که ماینر‌ها استخراج بیت کوین را انجام دهند، طبق پروتکلی که از ابتدا تأیین شده، پاداشی برای اضافه کردن بلاک جدید تحت عنوان «پاداش بلاک» به آن‌ها تعلق می‌گیرد. حال پس از هربار پدیده هاوینگ بیت کوین، مقدار این پاداش نصف می‌شود. در واقع هاوینگ پدیده‌ای است که هر چند سال یک بار رخ داده و منجر به نصف شدن پاداش مشخصی می‌شود که برای استخراج بیت کوین در نظر گرفته شده است. حال به نظر شما این کار چه نفعی برای سیستم بیت کوین دارد؟

همان‌طورکه می‌دانید، بیت کوین از همان ابتدا با محدودیت عرضه ۲۱ میلیون کوین به بازار ارائه شد. به‌این‌معناکه پس از استخراج تمام ۲۱ میلیون بیت کوین، دیگر پرونده این ارز بسته می‌شود. این مسئله به دلایل گوناگون اتفاق افتاد. به نظر می‌رسد ساتوشی ناکاموتو این محدودیت را ایجاد کرده تا امکان اضافه کردن ارز بیت کوین توسط هر کسی انجام نگیرد و به این ترتیب، از تورم خبری نباشد. از طرفی به دلیل آنکه بیت کوین نوعی ارز جدید بود که استقبال یا عدم استقبال از آن هنوز مشخص نبود، ناکاموتو با اعمال محدودیت عرضه سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری پیش از اتمام ذخایر بیت کوین ترغیب کرد.

مجموع این موارد ثابت می‌کنند که هدف بیت کوین، از بین بردن تورم و تنظیم سیستم عرضه و تقاضاست؛ بنابراین بدیهی است که از مکانیزم‌های دیگری نیز برای کنترل میزان عرضه و تقاضا به کار گرفته شود. بیایید اثر BTC Halving را بر این سیستم بررسی کنیم.

تأثیر BTC Halvening بر سیستم عرضه و تقاضا

به‌طورکلی نوسانات قیمت هر محصولی را می‌توان ناشی از عدم تعادل میان عرضه و تقاضا دانست. زمانی که میزان عرضه بیشتر از تقاضا باشد افت قیمت و زمانی که میزان تقاضا از عرضه بیشتر باشد، افزایش قیمت رخ می‌دهد. این موضوع را می‌توانید به راحتی در بازار محصولات مشاهده کنید. حال زمانی این قیمت از نوسان می‌ایستد که به تعادل اقتصادی برسد؛ یعنی میزان عرضه با میزان تقاضا برابر شود.

اگر محدودیت‌هایی در سیستم استخراج بیت کوین وجود نداشت، ماینرها تمام بیت کوین‌ها را برای خودشان استخراج می‌کردند و عملا ارزش بیت کوین سقوط می‌کرد. اما طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مثل مکانیزم BTC Halvening ، تعادلی میان عرضه و تقاضای بیت کوین ایجاد شده که می‌تواند ارزش این ارز را حفظ کند. در واقع وقتی پاداش هر ماینر برای استخراج یک بلاک کم می‌شود، میزان استخراج کاهش یافته و به این ترتیب میزان استخراج بیت کوین کنترل می‌شود.

جالب است بدانید که از ۲۱ میلیون بیت کوین موجود، ۱۸ میلیون آن در حال گردش‌اند و تنها ۳ میلیون از بیت کوین‌ها باقی مانده‌اند؛ بااین‌حال مکانیزم‌های در نظر گرفته شده مانند هاوینگ بیت کوین، آن را تا سال‌ها بعد در بازار ارزهای دیجیتال نگه می‌دارند.

تاریخچه و آینده هاوکینگ

به‌طورکلی به نظر می‌رسد پدیده هاوینگ بیت کوین هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد و بناست تا سال‌ها بعد ادامه داشته باشد. نخستین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد. پیش از آن برای هر استخراج، ۵۰ بیت کوین به ماینرها پاداش داده می‌شد. پس از اولین هاوینگ، این مقدار به نصف، یعنی ۲۵ بیت کوین کاهش یافت. هاوینگ دوم مربوط به سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی چهار سال پس از اولین هاوینگ است. در این BTC Halvening مطابق انتظار، پاداش استخراج به ۱۲.۵ بیت کوین رسید. پس از آن از سال ۲۰۲۰ ماینرها ۶.۲۵ بیت کوین به ازای هر استخراج پاداش می‌گیرند. پیش‌بینی می‌شود بین ماه‌های فوریه و ژوئن سال ۲۰۲۴، با رسیدن ارتفاع کل بلاک‌ها به ۸۴۰ هزار، BTC Halving چهارم پاداش را به ۳.۱۲۵ بیت کوین می‌رساند.

درحالت‌کلی نمی‌توان ارتباطی بین قیمت و ارزش بیت کوین با هاوینگ پیدا کرد؛ چرا که ارزش بیت کوین متأثر از موارد متعددی است. با بررسی قیمت بین کوین در سال‌های گذشته در می‌یابید که پس از اولین هاوینگ قیمت بیت کوین کاهش و بین دومین و سومین هاوینگ، قیمت آن افزایش داشته است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این موضوع و هر مسئله مرتبط با ارزهای دیجیتال دریافت کنید، سری به وب‌سایت «والکس» بزنید. این وب‌سایت هر آنچه که باید برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال بدانید را آموزش داده و دسترسی به بسیاری از نرم‌افزارها را نیز به‌صورت رایگان فراهم می‌کند. والکس می‌تواند بهترین منبع برای افزایش سطح اطلاعات شما در حوزه رمزارزها باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: