April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

11 نکته در طراحی دکوراسیون رستوران که هرگز نباید فراموش کنیم

طراحی رستوران و یا مراکز خدماتی با توجه به اینکه مراجعین زیادی دارد، باید با اصول و معمار های خاصی اجرا شود. نکته ای که در طراحی رستوران بسیار حائز اهمیت است، این است که ابتدا منوی رستوران را انتخاب کنیم. زیرا که منوی رستوران نشان دهنده سبک طراحی و حال و هوای رستوران و فضای داخلی آن است است.  طراحی رستوران بیشتر بر اساس سلیقه شخصی و یا سنت هایی است که در محلی که قرار است رستوران را اجرا کنند انتخاب می‌شود و این سلیقه شخصی می تواند علاقه به یک حوزه خاصی مثل هنر یا فرهنگ باشد. رستوران ها را غالبا بر اساس سه سبک کلاسیک ، مدرن و سنتی طراحی داخلی می کنند. حال در رابطه با این سه سبک و ویژگی های آنها صحبت کنیم.

11 نکته در طراحی دکوراسیون رستوران که هرگز نباید فراموش کنیم

ویژگی های طراحی رستوران کلاسیک

در طراحی داخلی رستوران های کلاسیک اینکه چطور مبلمان و نوع مبلمان را انتخاب و میچینیم بسیار مهم است. حتماً باید یک فضای خصوصی برای مشتری در نظر گرفته شود. نوع رنگ آمیزی در رستوران های کلاسیک بیشتر رنگ های تیره می‌باشد و در انتخاب رنگ باید حتماً به رنگ های تیره توجه بسیاری کنیم. کارکنان نیز در رستوران های کلاسیک بیشتر لباس های رسمی و نوعی لباس خاص می پوشند. برای طراحی داخلی رستوران های کلاسیک بهتر است از گلدان های بزرگ و تابلوهای مجلل و همچنین از شمع روی میز ها استفاده کنیم. در رستوران های کلاسیک بیشتر آهنگ هایی را می نوازند که بدون متن و بی کلام است و بسیار آرام پخش شود. بهتر است کنار این موسیقی ملایم از یک نورپردازی درستی استفاده کنیم تا فضایی را که به وجود می آوریم فضای آرامش بخشی باشد.

ویژگی های طراحی رستوران های مدرن

همان‌طور که می‌دانید در دکوراسیون مدرن بیشتر از وسیله ها، متریال و مبلمان های ساده برخلاف دکوراسیون کلاسیک استفاده می شود. در طراحی رستوران های مدرن نیز بهتر است که از نوعی مبلمان و چوب های ساده استفاده کنیم تا ویژگی های اصلی این سبک را درون طراحی به کار برده باشیم. در رستورانهای که به سبک مدرن هستند بهتر است از نورپردازی ملایم استفاده شود و یادتان نرود که حتماً از آثار هنری بر روی دیوارها استفاده بکنیم. در سبک دکوراسیون رستوران مدرن نیز باید تناژهای روشن داشته باشند، رنگ های قهوه ای خاکستری با تناژ روشن می تواند انتخاب درست و بهتری باشد.

ویژگی طراحی رستوران های سنتی

همانطور که از اسم این سبک که سبک سنتی می باشد، پیداست باید چیدمان مبلمان ها طوری باشد که فضای صمیمی تری را به وجود بیاورد و معمولاً نیز مبلمان از جنس چوب و یا به صورت تخت طراحی و استفاده می شود. از رنگهای شاد مثل رنگ های سبز، قرمز، فیروزه ای و زرشکی می توانید در دکوراسیون سنتی رستوران استفاده کنید. در رستوران های سنتی حتما دیده اید که در منویی که ارائه می کنند غذاهای محلی نیز سرو می کنند و همچنین غذاها را در ظروف سنتی سرو می کند. پس بهتر است که در طراحی داخل فضا این رستوران ها از رنگ های شاداب و از آیتم ها و اکسسوری های محلی استفاده کنیم.

تزیین دیوار ها در رستوران

برای تزیین دیوارهای رستوران ها به سبک سنتی بهتر است که از متریال آجر که از مصالح بومی است، استفاده کنیم. عکس های طبیعت یا مناطق گردشگری یا آثار باستانی که در آن منطقه قرار دارد را بر روی دیوار بچسبانیم. رستوران های سنتی از موسیقی زنده محلی استفاده میکنند و همچنین کارکنانشان لباس های سنتی می پوشد و غذاهای سنتی نیز ارائه می شود. برای زیبا سازی فضا می توانیم از عناصر قدیمی مثل سماور و یا گاهی می توانیم در فصول سرد زمستان از کرسی استفاده بکنیم. آثار دستی را هم می توانیم در این نوع از طراحی رستوران به کار ببریم. بهتر است توریست هایی که از شهر های متفاوت می آیند بتوانند صنایع‌دستی آن شهر را ببینند و از آنها حمایت کند.

رنگ در طراحی دکوراسیون رستوران

عنصر مهم در طراحی رستوران رنگ آن می باشد. مثلا اگر شما بخواهید رستوران طراحی کنید که معمولاً خانواده در آنجا جمع شوند بهتر است از رنگهای ملایم استفاده کنیم. ولی اگر رستورانی را طراحی می کنیم که جامعه هدف شان جوانان باشد بهتر است که از رنگ های شادی استفاده کنیم. مثلاً اگر برای رستوران خود سبک تاریخی را مد نظر قرار گرفته اید بهتر است بدانید که باید از نقاشی های تاریخی صنایع های دستی مرتبط با آن و مبلمان های قدیمی استفاده کنیم.

جزئیات ریز اما مهم در طراحی رستوران

اگر بخواهیم که یک رستوران را اصولی طراحی کنیم بهتر است که به مولفه های اصلی در طراحی رستوران نیز بپردازیم. مثلا بهتر است که حتماً به انتخاب نام رستوران توجه کنید. همچنین طراحی منوی رستوران در طراحی داخلی ما بسیار می تواند اهمیت داشته باشد. مثلا اگر نام رستوران را میخواهید انتخاب کنید باید به گونه ای باشد که هنگامی که اسم رستوران به گوش مشتری میرسد بتواند حدس بزند که چه نوع منویی را شما در نظر گرفته اید و با چه غذاهایی روبرو می شود که بر اساس آن می‌شود سبک آن رستوران را مشخص کرد.

رنگ دیوار، نورپردازی، نوع موسیقی که پخش میشود، مبلمان ها، میزها و موارد بسیار دیگری هستند که در انتخاب سبک طراحی دکوراسیون رستوران می تواند مهم باشد. به همین دلیل شما گونه ای که میخواهید میزها را بچینید و نحوه چیدمان می تواند رابطه مستقیمی با طراحی دکوراسیون داخلی شما باشد.

شاید به نظرتان سخت باشد که بین این سبک ها، یک سبک را انتخاب کنید. به شما پیشنهاد میکنیم که در  مرحله اول نوع برند را در طراحی رستوران مشخص کنید و سپس در رابطه با مشتریانتان تحقیق کنید که چه نوع مشتری از جمله خانوادگی، جوانان و یا قشر دیگر جامعه می خواهد وارد آن رستوران شود و از فضای آن استفاده کنند. زیرا بسیار می تواند در نوع انتخاب سبک کمکتان کند.

طراحی ورودی رستوران

یکی از آیتم های مهمی که در طراحی رستوران بسیار حائز اهمیت است، ایجاد فضای ورودی جذاب می باشد که حتماً باید ورودی رستوران را شما منحصر به فرد، جذاب و خاص طراحی کنید تا مشتری جذب رستوران شود و وارد رستوران شود. سبکی که در ورودی از آن استفاده می کنید باید کاملاً با نوع سبک دکوراسیون داخلی که از آن استفاده کرده‌اید همخوانی داشته باشد. مثلا اگر در رستوران غذای هندی سرو می کنید باید به یاد داشته باشید که در فضای ورودی تان از تصاویر رنگارنگ و تزئینی ،از ادویه جات و گیاهان نیز استفاده بکنیم .اما اگر در رستوران بیشتر غذاهای دریایی را سرو می کنید می توانید فضای ورودی را با عکس ها و تصاویری که از دریا و اقیانوس و به طور کلی رنگ آبی می باشد دکوراسیون کنیم.

نورپردازی داخلی رستوران

یکی دیگر از آیتم های بسیار مهم، نورپردازی در طراحی رستوران می باشد. به طور کلی نورپردازی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. در طراحی رستوران بهتر است روشنایی ترکیبی از نور طبیعی و نور مصنوعی باشد. علاوه بر آن استفاده از رنگ ها نیز می تواند بر نوع نورپردازی شما اهمیت داشته باشد. بهتر است در فضا از رنگ‌های روشن و دلباز استفاده کنید و آنها را در اولویت قرار دهید.

کفپوش مناسب در دکوراسیون رستوران

آیتم بعدی که بسیار حائز اهمیت است، نحوه طراحی کفپوش رستوران می باشد که شما قبل از خرید انواع کفپوش ها که گزینه‌های بسیار زیادی نیز در بازار وجود دارد باید به چند نکته توجه کنید که اولیه آن اهمیت امنیت کفپوش می باشد. کفپوش انتخابی شما نباید لغزنده باشد و یا کاملا ضد لغزش باشد . این دو مورد بسیار حائز اهمیت است.  مورد بعدی صدای کفپوش می باشد هنگامی که مشتریان بخواهند بر روی کفپوش راه بروند نباید صدا داشته باشد. همچنین بتواند صداها را جذب خود کند و باعث کاهش آلودگی صوتی باشد.  به غیر از آن می توانید از پنل های تعدیل صدا در سقف و دیوارها نیز استفاده بکنیم. مورد بعدی که بسیار مهم تر از دو  مورد قبلی بود ماندگاری کفپوش است و کفپوش رستوران ها در معرض تردد قرار دارد و سریع دچار فرسودگی می شوند که برای جلوگیری از آن هم به صورت مداوم باید کف پوش ها را عوض کنیم . ولی خیلی بهتر است که از کفپوش های استفاده کنیم که ماندگاری بالایی داشته باشد مانند کفپوش های چوبی که هم مقاومت بالایی دارد هم ظاهر بسیار زیبایی دارند.

11 نکته در طراحی دکوراسیون رستوران که هرگز نباید فراموش کنیم

طراحی سقف رستوران

نحوه طراحی سقف ها هم بهتر است که از حداکثر فضای سقف به منظور بزرگتر دیده شدن محیط استفاده کنیم. در صورت طراحی سقف باید قسمتهای رستوران با همدیگر هماهنگ باشد. علاوه بر آن طراحی خاص در یکی از نقاط اصلی رستوران انجام شود.

تهویه در رستوران

و آیتم بعدی که بسیار مهم است سیستم تهویه رستوران ها می باشد که باید حتما در نظر بگیریم. مثلاً در آشپزخانه رستوران باید تهویه خوبی داشته باشیم تا بتوانیم گرما، دود و بوی غذا را از محیط آشپزخانه ی رستوران از بین ببریم. سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسبی را باید در نظر بگیریم با مشتریان در فصل های سرد و گرم بتوانند در رستوران تجربه خوبی را داشته باشند.

منبع: شرکت معماری و بازسازی هیرادانا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: