April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در چهارمین رویداد همرسانی ایمینو(دایان 4) با محوریت فرآوری تاکید شد:
کد خبر: ۳۸۹۷۶۷
۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
0
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران اعلام کرد: استارت آپ ها نقش موثری در همه بخش های مختلف زنجیره معدن و صنایع معدنی به ویژه استحصال مواد معدنی دارند و بسیاری از ایده ها توسعه ای این حوزه حاصل استفاده از ظرفیت های استارت آپ ها است.

وفایی فرد: نقش موثر استارت آپ ها در استحصال مواد معدنی

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مجید وفایی فرد که در رویدار هم رسانی توسعه بازار و تجاری سازی تولیدات شرکت‌های دانش بنیان زنجیره فرآوری مواد معدنی (دایان ۴) سخن می‌گفت، افزود: صنعت نسل چهارم طی دوره ده ساله خود کمتر بر اصول اصلی انصاف و پایداری اجتماعی متمرکز بوده و بیشتر بر دیجیتالی سازی و فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به منظور افزایش بازده و انعطاف پذیری تولید متمرکز بوده است.
وی افزود:، اما در نسل پنجم انقلاب صنعتی با سه محور انسان، پایداری و تاب اوری سعی در تعامل اختصاصی انسان و ماشین داشته و فناوری‌های الهام گرفته از طبیعت و مواد هوشمند، شبیه سازی، هوش مصنوعی و... دیده شده است.
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: پژوهش و توسعه فناوری در بخش فرآوری مواد معدنی نیز دارای چالش‌ها و رویکرد‌هایی است که در چالش‌ها با میزان سهم کم پژوهش از تولید ناخالص ملی، نگاه منطقه‌ای نه ملی و جهانی و موازی کاری و اتلاف منابع مواجه هستیم.

زیست بوم نوآوری و فناوری ایمیدرو و نقش توسعه‌ای آن
وفایی فرد ادامه داد: ایمیدرو به واسطه توسعه فعالیت‌های پژوهشی و علمی در صدد رفع چالش‌ها است و در این زمینه این سازمان بابسترسازی ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) به دنبال رفع چالش‌ها است.
وی گفت: در این زمینه ایمیدرو با شبکه سازی و هم افزایی، حمایت از طرح‌ها مطالعاتی و ایده‌های ارزش آفرین، بومی سازی و تجاری سازی و کسب و توسعه دانش فنی اقدامات توسعه‌ای در اجرای روند‌های فناورانه در بخش فرآوری کرده است.

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی بسترساز توسعه اقتصاد دانش بنیان معدن
وفایی فرد اظهار داشت: همچنین مرکز فرآوری مواد معدنی ایران با تجربه ۱۸ سال در انجام خدمات آزمایشگاهی آنالیز و تحقیقات فرآوری در مقیاس آزمایشگاهی و پایلوت به دنبال ایفای نقش خود در بسترسازی توسعه اقتصاد دانش بنیان معدن است.
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران افزود: این مرکز بستر مناسبی جهت هدفگذاری و انجام فعالیت‌های توسعه‌ای در راستای ایجاد زیست بوم نوآوری و توسعه ارتقای فناوری‌ها در حوزه فرآوری مواد معدنی و اعتلا از مرکز خدمات به مرکز پژوهش و توسعه فرآوری است.
ظرفیت‌ها و دستاورد‌های مرکز
وی گفت: دراین زمینه مرکز نامبرده توسعه بهره وری و اقتصاد سبز در بخش فراوری مواد معدنی، پژوهش و توسعه فناوری در تولید عناصر و مواد معدنی استراتژیک، توسعه ارتباطات با دانشگاه‌ها و صنایع معدنی بزرگ و ایجاد مراکز C&D و رصد فناوری را هدفگذاری کرده است.
وفایی فرد ادامه داد: همچنین مرکز تحقیقات دارای ظرفیت مطالعات و تحقیقات شناسایی و فرآوری گوهرسنگ‌ها است و با محوریت طرح گوهرسنگ برنامه ریزی ایجاد آزمایشگاه مرجع در حوزه گوهرسنگ‌ها در قالب همکاری شبکه‌ای در دستور کار است

حمایت از ایده‌ها و نوآوران
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمایت‌های ایمیدرو و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی از دانش بنیان‌ها و ایده‌های ارزش آفرین، گفت: به طور حتم با اجرای آیین نامه‌های اجرایی طرح زیست بوم و هم افزایی مرکز به عنوان بازوی اجرایی بخش تحییقات فرآوری، ایده‌ها جذب و به دنبال حمایت از نوآوران این بخش هستیم.
وفایی فرد در تشریح اقدامات این مرکز عنوان کرد: طی پنج سال گذشته ۶۳۵ پروژه تحقیقاتی فرآوری و ۹۳ پروژه پایلوت در مرکز مورد اجرا بوده است و در ساخت تجهیزات، روش‌های مختلف فرآوری و عناصر نادر خاکی مطالعاتی انجام شده است.
مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به استراتژی جدید ایمیدرو مبنی بر توسعه عناصر استراتژیک، اعلام کرد: ایمیدرو با ارایه لیست اولویت بندی عناصر استراتژیک و سند راهبردی آن گام‌های اولیه در توسعه اینگونه عناصر برداشته است و بستری فراهم خواهد شد تا محققان در این زمینه فعالیت‌های پژوهشی داشته باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: