April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون وزیر نفت از صدور بخشنامه‌های متعدد وزیر نفت خبر داد
کد خبر: ۳۹۰۳۵۵
۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
معاون امور مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت از بخشنامه‌های متعددی خبر داد که از سوی وزیر نفت برای ممنوعیت ورود قطعه یا کالای خارجی صادر شده است.

۲۰۰ قطعه و کالای نفتی در لیست سیاه واردات

وحیدرضا زیدی فرد در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در پاسخ به اینکه تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت این انتقاد را دارند که همزمان با تولید قطعات با کیفیت در داخل کشور، قطعات خارجی به ویژه از نوع بی کیفیت وارد می‌شود گفت: اعتقادی به قرارداد خرید قطعات از کشور‌های خارجی نداریم و به صورت بسیار جدی در وزارت نفت خرید قطعات از خارج را پیگیری می‌کنیم.


وی از ابلاغیه جدیدی خبر دارد که از طرف وزیر نفت برای ممنوعیت خرید حداقل ۲۰۰ قلم کالا و قطعات صادر شده و گفت: ابلاغیه وزیر نفت را به تمام شرکت‌ها و هلدینگ خلیج فارس ابلاغ و تاکید کردیم تمامی شرکت‌هایی که با صنعت نفت در ارتباط هستند، باید ابلاغیه ممنوعیت خرید کالای خارجی را رعایت کنند.


معاون امور مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد اکنون این ابلاغیه ممنوعیت خرید کالای خارجی رعایت نمی‌شود گفت: شرکت‌ها می‌دانند که تا چه اندازه در این مورد حساس هستیم و اگر قرار باشد از این ممنوعیت تخطی کنند، با آنان برخورد جدی خواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت خرید کالای خارجی یک سیاست کلان برای کشور است گفت: وزارت صمت نیز یکسری ممنوعیت‌های خرید کالای خارجی دارد که آن‌ها نیز تعریف خاص خودش را دارد و لازم الاجراست.


زیدی فرد با تاکید بر اینکه وزیر نفت دستور اکید داده که خرید هرگونه کالا یا قطعه‌ای که در داخل کشور امکان تولید مطلوب و مورد تایید آن باشد، ممنوع است و با متخلفین برخورد می‌شود گفت: البته ابلاغیه ممنوعیت خرید کالای خارجی اولین مورد نیست و بدلیل اعتقاد وزیر نفت به تولید داخل، چندین بار در خصوص ممنوعیت خرید کالای خارجی دستور صادر شده است.


وی با اعلام اینکه باید خیالمان از تامین قطعه راحت باشد تا جلوی ورود کالای خارجی را بگیریم گفت: هر کالا و تجهیزاتی که قرار باشد در کشور تولید شود و خیال ما از آن راحت باشد، این تجهیز قابل اعتماد و قابل اطمینان است و بلافاصله در لیستی قرار میگیرد که ممنوعیت خرید کالا داشته باشد.


معاون امور مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت در پاسخ به اینکه با متخلفان چه برخوردی می‌شود گفت: اگر شرکتی از ابلاغیه ممنوعیت خرید کالای خارجی تختی کند و سازندگان داخلی از هر کانالی این تختی را به وزارت نفت منعکس کنند، غیر از تذکری که به آن شرکت می‌دهیم، از مجاری قانونی از جمله بازرسی این تخلف را پیگیری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که این بحث تکرار شود.


وی با پذیرفتن اینکه بعضی جا‌ها تخطی‌هایی صورت گرفته گفت: در برخی موارد خاص، اجباری بوده که ناچار به اجازه واردات قطعه یا کالای خارجی داده ایم.


زیدی فرد افزود: فرض کنیم که یک پروژه نقش حیاتی در رسیدن گاز یا نفت زمستانی به مناطق داشته و نتوانسته‌ایم یک سازنده داخلی پیدا کنیم که تیراژ مورد نظر یک قطعه را در بازه زمانی مشخص تولید و نیاز آن پروژه را تامین کند، در نتیجه برای آن مقطع خاص مجوز لازم را به شرکت داده ایم که تحقیقاتشان را انجام دهند و کالا را وارد کنند.


وی با تاکید بر اینکه چنین مواردی یک امر استثناست و نمی‌تواند تکرار شود گفت: سیاست کلی وزارت نفت جلوگیری از واردات هر قطعه و تجهیزاتی است که امکان تولید مطلوب و با تعداد مناسب آن برای تامین نیاز داخل وجود داشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: