April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۸۴۹
۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
0
خاندوزی گفت: در پایان آذرماه نرخ رشد نقدینگی ۱۲ ماهه به ۳۳.۴ رسید که ۷ واحد درصد نسبت به زمان آغاز به کار دولت. کاهش داشته است

کاهش ۷ واحد درصدی نرخ رشد نقدینگی در دولت سیزدهم

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز ۲۰ دی‌ماه در ابتدای نشست خبری از مردم درخواست کرد با توجه به پیش بینی وود جبهه هوای سرد از ۲۰ دی‌ماه تا اواسط بهمن، دولت از مردم می‌خواهد در مصرف گاز صرفه جویی کنند تا در کشور قطعی گاز اتفاق نیفتد.

وی یادآور شد: مشترکان می‌توانند با کاهش یک درصدی مصرف نسبت به ماه مشابه پارسال، از ۳ درصد تخفیف بهره‌مند شوند که با کاهش ۳۰ درصدی مصرف گازب‌های آن‌ها رایگان می‌شود.

کاهش نرخ رشد نقدینگی

خاندوزی گفت: در پایان آذرماه امسال، نرخ رشد نقدینگی ۱۲ ماهه به ۳۳.۴ رسید که ۷ واحد درصد نسبت به زمان آغاز به کار دولت و یک درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. این وضعیت نشان دهنده اثربخشی برنامه‌های بانک مرکزی است.

پیش بینی آینده بازار خودرو

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا افزود: در شیوه قرعه کشی، منافع دلالان بیشتر تأمین می‌شد، ولی با سازوکار بورس کالا، از ۴۷۰۰ میلیارد تومان مجموع اختلاف قیمت کارخانه و بازار بیش از ۲۷۰۰ میلیارد تومان به مصرف کننده نهایی رسیده است. با افزایش عرضه، اختلاف قیمت‌های کنونی هم دیگر وجود نخواهد داشت.

نرخ سرمایه گذاری در کشور افزایش یافت

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در اقتصاد در دولت گذشته به طور متوسط کاهش یافته است؛ در برخی سال‌ها با کاهش میزان سرمایه موجه بودیم یعنی سرمایه گذاری جدید از استهلاک هم کمتر بود. این در حالی است که در ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ نرخ سرمایه گذاری ۶.۳ درصد افزایش یافته است.

آخرین وضعیت برنامه هفتم توسعه‌

خاندوزی گفت: فردا صبح جداول بودجه در دولت تصویب و به مجلس ارسال خواهد شد. برنامه هفتم توسعه نیز پس از تصویب در هفته‌های آینده به مجلس ارسال خواهد شد.

جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص جزئیات لایحه بودجه سال آینده گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲، منابع عمومی ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان (با درآمد‌های اختصاصی بیش از ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان) است. همچنین حداقل حقوق کارکنان دولت ۷ میلیون تومان و متوسط افزایش حقوق‌ها ۲۰ درصد خواهد بود. منابع یارانه نقدی نیز ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و یارانه نان ۱۰۴ هزار میلیارد تومان تعیین شده است. وی افزود: کاهش ۷ واحد درصدی نرخ مالیات برتولید، کمک ۱۵ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی از دیگر جزئیات لایحه بودجه سال آینده است.

خاندوزی در ادامه اظهار داشت: بانک‌ها مکلف به ارائه تسهیلات تولید هستند و هیچکدام از الزامات بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی، مجوزی برای خودداری بانک‌ها از ارائه تسهیلات واحد‌های تولیدی و نیاز‌های خرد مردم نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: خبری که درباره FATF در رسانه‌ها به نقل از وزارت اقتصاد منتشر شده، موضع رسمی وزارت اقتصاد نیست. وزارت اقتصاد مکلف شده با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول، موضوع پیوستن ایران به FATF را بررسی و نظر خود را به مراجع عالی نظام ارائه کند. تصمیم گیری و اعلام تصمیم نهایی از سوی همان مراجع صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: