April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۸۸۵
۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
0

اگر یکی از فعالین در حوزه فولاد و یا صنعت ساخت و ساز هستید حتماً نام میلگرد اصفهان یا همان ذوب آهن و میلگرد کاشان یا همان میلگرد کویر را شنیده‌اید. این دو تولیدکننده یکی از بهترین میلگردهای بازار آهن ایران را تولید می‌کنند و در بازار داخلی و منطقه مشتریان فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند. این محصول را می‌توانید از فولاد ایرانیان به‌راحتی تهیه کنید. برای تشخیص اصل بودن میلگرد اصفهان و میلگرد کاشان راه‌هایی وجود دارد که در این مقاله می‌خواهیم به شما معرفی کنیم.

چرا میلگرد اصل بهتر است؟ یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تشخیص کیفیت میلگرد وزن میلگرد است که قیمت میلگرد نیز براساس آن کم یا زیاد می‌شود. جدول اشتال مرجعی است که وزن و سایز و مشخصات استاندارد مقاطع فولادی در آن مشخص است. مشخصات فیزیکی و مکانیکی میلگردهای معروف مانند ذوب آهن اصفهان و میلگرد کویر کاشان براساس جدول اشتال تولید می‌شوند. می‌دانیم که وزن میلگرد هرچه به وزن جدول اشتال نزدیک‌تر باشد کیفیت آن میلگرد بهتر است.

وزن میلگرد اصفهان و وزن میلگرد کاشان براساس جدول اشتال است و این یکی از دلایل کیفیت برتر این میلگردها به شمار می‌رود. به همین دلیل قیمت روز میلگرد اصفهان و کاشان از میلگردهای بی‌کیفیت آنها گران‌تر است. اینکه میلگردهای تقلبی معمولاً قیمت ارزان‌تری دارند همین است که وزن این میلگردها و درنتیجه چگالی فولاد به کار رفته در آن‌ها بسیار کمتر از حالت استاندارد است.

بیشترین کاربرد میلگردها در ساخت و ساز است و وظیفه افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای خمشی و کششی را به عهده دارد. میلگرد اصل به دلیل تولید براساس استاندارد مهندسی، مقاومت بهتری دارد و به همین دلیل استفاده از میلگردهای اصل کارخانه‌ها می‌تواند تا حد زیادی از بروز خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری کند. هم‌چنین میلگردهای تولید کارخانه‌های معتبر مانند میلگرد اصفهان و میلگرد کاشان دارای یک کارنامه اطلاعاتی هستند که کارخانه به‌عنوان برگه آنالیز با محصول منتشر می‌کند. با مطالعه این برگه آنالیز که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم می‌توانید مشخصات میلگرد خریداری شده را به‌راحتی بررسی نمایید.

علامت اختصاری میلگرد اولین راه تشخیص میلگرد اصفهان و کاشان

علامت اختصاری مهم‌ترین نشانه‌ای است که جهت شناسایی کارخانه‌های معتبر بر روی بدنه میلگردهای یک بندیل به‌صورت یک‌درمیان حک می‌شود. کارخانه ذوب آهن اصفهان و کویر کاشان نیز برای جلوگیری از سردرگمی مشتریان بر روی محصولاتش علامت اختصاری خود را به ترتیب زیر حک می‌کنند.

از سمت چپ در ابتدا نشان تجاری کارخانه، پس از آن نوع میلگرد یا آج، پس از آن نوع فرآیند تولید و در پایان عدد سایز میلگرد حک می‌شود. شناخت این علائم برای تشخیص میلگردهای اصفهان و کاشان ضرروی است که در ادامه به معرفی هرکدام می‌پردازیم.

علامت اختصاری میلگرد اصفهان

میلگرد ذوب آهن اصفهان دارای علامت اختصاری خاص خود یعنی ESCO است که بر روی محصولات گرم نوردیده آجدار به‌صورت دائمی و خوانا به ترتیب زیر حک می‌شود.

 ESCO CU 18

با توجه به جدول بالا این نشانه یعنی میلگرد اصفهان (ESCO)، نوع آجدار جناقی A3 400 (C)، با فرآیند تولید آلیاژی (U) و سایز 18 میلی‌متر است.

یا ESCO JT 14 که با توجه به جدول بالا این نشانه یعنی میلگرد اصفهان (ESCO)، نوع آجدار مرکب A2 340 (J)، با فرآیند تولید ترمکس (T) و سایز 14 میلی‌متر است.

روش های تشخیص میلگرد اصفهان و میلگرد کاشان

علاوه بر علامت اختصاری مقطع شاخه‌های همسان میلگرد اصفهان با یک رنگ مشخص‌شده، رنگ‌آمیزی می‌شود. میلگردهای اصفهان به‌صورت ساده یا آجدار در دو نوع متفاوت دوکی و یکنواخت به‌صورت سفارشی آج مرکب و از قطر 8 الی 36 میلی‌متر تولید و به بازار می‌شوند.

علامت اختصاری میلگرد کویر کاشان

شما قبل از خرید، نیاز به اطلاع از قیمت میلگرد کاشان و تشخیص اصالت این محصول دارید. میلگرد کویر کاشان دارای علامت اختصاری خاص خود یعنی KAVIR است که بر روی محصولات گرم نوردیده آجدار به‌صورت دائمی و خوانا به ترتیب زیر حک می‌شود. در مورد میلگردهای كوير كاشان 340(J) به معنی آج مارپیچی گرید A2، (H)420 به معنی آج جناقی گرید A3 و (F) 520 به معنی آج مرکب گرید A4 است.

KAVIR 18 520 TF

این نشانه یعنی میلگرد کاشان (KAVIR)، نوع آجدار مرکب A4 (520)(F)، با فرآیند تولید ترمکس (T) و سایز 18 میلی‌متر است.

روش های تشخیص میلگرد اصفهان و میلگرد کاشان

وزن بندیل میلگرد دومین روش تشخیص میلگرد اصفهان و کاشان

وزن بندیل میلگرد کاشان مانند اکثر کارخانه‌ها بین 2 الی 2.2 تن وزن دارد درصورتی‌که بندیل میلگرد اصفهان تقریباً 4.7 تن وزن دارد.

با تقسیم وزن بندیل به وزن هر شاخه میلگرد تعداد شاخه در هربندیل محاسبه می‌شود.

  • میلگرد 16 اصفهان با وزن 20 کیلوگرم: 235 شاخه در هر بندیل
  • میلگرد 14 اصفهان با وزن 15 کیلوگرم: 313 شاخه در هر بندیل

مسلماً با افزایش وزن، تعداد شاخه و قطر میلگرد، قیمت هر بندیل میلگرد نیز بیشتر می‌شود. وزن مقاطع فولادی یک عامل مهم در تعیین قیمت روز آهن آلات در ایران است.

پلاک محصول سومین راه بررسی میلگرد اصفهان و میلگرد کاشان

اطلاعات مندرج در پلاک نصب‌شده بر بندیل میلگرد برای همه کارخانه‌ها مانند میلگرد اصفهان و میلگرد کاشان ثابت است و بر روی دو پلاک به‌صورت کاملاً خوانا شامل موارد زیر حک می‌شود.

روش های تشخیص میلگرد اصفهان و میلگرد کاشان

شماره بسته، طول بسته، نوع میلگرد، نمره میلگرد (قطر اسمی آن)، تاریخ تولید، کارگاه نورد، وزن کل بندیل، شماره ذوب یا بهر، نشانه تأییدیه کنترل کیفیت، نام و برند کارخانه تولیدکننده، علامت استاندارد ملی ایران

گواهینامه فنی از دیگر روش های بررسی میلگرد های اصفهان و کاشان

ذوب آهن اصفهان و کویر کاشان برای محموله‌های میلگرد بیش از ۲۵ تن یک گواهینامه فنی برای ارائه اطلاعات مکانیکی، فیزیکی و مشخصات شیمیایی و ابعاد میلگرد صادر می‌کنند.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین اشتباهات در استفاده از میلگردهای بی‌کیفیت و تقلبی قیمت ارزان‌تر آن است. هرچند قیمت میلگرد یک عامل مهم در خرید آهن‌آلات و مخصوصاً میلگرد است ولی نباید تنها مبنای شما برای انتخاب و خرید میلگرد به شمار رود. با توجه به موارد گفته شده در این مقاله می‌توانید  میلگرد اصفهان و میلگرد کاشان را به‌راحتی از هم تشخیص دهید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: