داوود تیموری منش در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز در خصوص میزان وابستگی تولید و صنعت به ویژه فعالیتهای معدنی به ماشین الات گفت: معادن در چند بخش کاری تعریف میشود که شامل اکتشاف، استخراج، حمل، تولید و محصول اولیه است که در تمامی این مراحل به ماشین آلات نیاز جدی وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه ماشین آلات استخراج و حمل، جز ماشین آلات خاص و بسیار گران قیمت هستند گفت: این ماشین آلات با تیراژ بالا در این معادن کار میکنند که نقش بسیار مهمی در استخراج دارند.
مدیر فنی دامپتراک دلتا راه ماشین با تاکید بر اینکه بدون استخراج و جابجایی مواد معدنی، معادن بدون فعالیت میشوند گفت: استخراج در معادن با بیل مکانیکی، لودر و بلدوزر و... صورت میگیرد و جابجایی با دامپتراکهای سبک و سنگین و کامیونها انجام میشود.
وی با تاکید بر اینکه دامپتراکهای سنگین، از کلیدیترین ماشین آلات در معادن محسوب میشود گفت: دامپتراکهای سنگین قابلیت جابجایی بار زیاد دارند و تحمل و استقامت زیادی در جابجایی مواد معدنی را دارند.
تیموری منش در خصوص اینکه تا چه اندازه توانسته ایم ماشین الات مورد نیاز را در کشور تولید کنیم گفت: در بخش ماشین آلات راهسازی متوسط، شرکت دلتا راه ماشین توانسته تقریباً ماشین آلات مورد نیاز کشور را تولید کند که شامل لودرهای ۳ و ۵ و ۷ تن، بیلهای مکانیکی ۲۲ و ۳۶ تن، مینی بیل ۶ تن و اسکید لودر و گریدر سایز متوسط میشود.
وی در خصوص وابستگی تولید به خارج گفت: بین ۴۰ تا ۶۰ درصد قطعات تمامی ماشین آلات تولیدی دلتا راه ماشین تولید داخل است و این قطعات در داخل تولید میشود، اما بقیه موارد که شامل موتور، گیربکس و اکسلها میشود، یا در ایران تکنولوژی ساخت آن وجود ندارد یا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل از خارج وارد میشود.
مدیر فنی دامپتراک دلتا راه ماشین با اعلام اینکه در بخش ماشین آلات معدنی، برای اولین بار در ایران در مجموعه دلتا راه ماشین دامپتراکهای "دی. تی۶۰" را تولید کردیم گفت: این دامپتراک که ظرفیت جابجایی ۶۰ تن بار را دارد، بومیسازی شده است.
وی با تاکید بر اینکه دامپتراک "دی. تی۶۰" به هیچ عنوان به صورت سی. کی. دی وارد ایران نشده یا از نمونه خاصی مهندسی معکوس به صورت صد در صد اتفاق نیفتاده گفت: این دامپتراک به طور کامل به صورت بومی در ایران در این شرکت طراحی و ساخته شده که شامل شاسی اصلی، بادی، قطعات جلوبندی، اتاق و دیگر موارد است.
تیموری منش در خصوص میزان قطعات خارجی بکار رفته گفت: در این دامپتراک سیستم اکسل عقب از یک شرکت آلمانی وارد شده که به سفارش دلتا راه ماشین طراحی و ساخته شده، موتور این دامپتراک اسکانیا با قدرت ۷۰۰ اسب بخار است و گیربکس آن نیز ساخته کمپانی آلیسون است که این بخشها از نظر کیفیت و متریال از برندهای خوب و مطرح جهان است.
وی با اعلام اینکه تمامی بخشهای وارداتی، تجربه موفق بر روی ماشین آلاتی که استفاده شده را داشته گفت: از نظر تامین قطعات و تعمیر و نگهداری، شرایط بسیار مناسبی دارد و هزینههای آن نیز پایین است.
مدیر فنی دامپتراک دلتا راه ماشین با اعلام اینکه سیستم هیدرولیک و برق دامپتراک "دی. تی۶۰" اختصاصی هستند گفت: این ماشین معدنی توانسته رضایت خریداران را جلب کند و با استقبال خوبی رو به رو شده است.