April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

از آنجا که آب جزء جدا نشدنی در صنعت می باشد، داشتن آب با کیفیت مطلوب از اهمیت بالایی برخوردار است. برای داشتن آب با کیفیت در صنعت بهتر است از دستگاه تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن صنعتی استفاده کرد که یکی از مهم ترین قسمت های این دستگاه، فیلتر ممبران تصفیه آب (فیلتر ممبرین صنعتی) می باشد. به طور کلی می توان گفت فیلترهای ممبران قلب دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشند. این فیلتر ها برای تصفیه بیش از 98 درصد از ذرات محلول در آب کاربرد دارند. در این مطلب قصد داریم به بررسی فیلتر ممبران Membrane filter بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

7 راه اصلی برای تشخیص فیلتر ممبران صنعتی اصلی(اورجینال) از تقلبی

فیلتر ممبران صنعتی (فیلتر ممبران اسمز معکوس) چیست؟

ممبران (ممبرین) صنعتی فیلترهایی هستند متشکل از چندین پوسته روی هم که به دور لوله ای پیچیده شده اند. آب ورودی(Feed Water) پس از عبور از غشاء ممبران و حذف ذرات محلول در آب، از سمت دیگر فیلتر به صورت آب تصفیه شده (Permeate Water ) خارج می شود.

محفظه ای که ممبران در آن جایگذاری می شود پرشروسل نامیده میشود. پرشروسل ها به مانند ممبران در سایز 4 اینچ و 8 اینچ موجود می باشند و بسته به میزان آب مورد نیاز برای سایز 4 اینچ، تک یا دو المانه و برای سایز 8 اینچ، یک تا شش المان(فیلتر ممبرین) در نظر گرفته می شود.

انواع فیلتر ممبران دستگاه آب شیرین کن صنعتی:

فیلترهای ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی بر اساس نوع آب ورودی، ظرفیت و ساختار به انواع مختلفی تقسیم می شود که به بررسی آن می پردازیم.

فیلترهای ممبران صنعتی بر اساس نوع آب ورودی:

آب های ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی به دو دسته کلی تقسیم می شوند، آب های لب شور(آب چاه) و آب دریا که ممبران مورد نیاز هر کدام به ترتیب فیلتر ممبران آب چاه و فیلتر ممبران آب دریا می باشد.

فیلتر ممبران آب دریا همانطور که از اسمش پیداست برای زمانی مناسب است که آب ورودی به دستگاه تصفیه، آب دریا باشد علامت اختصاری این فیلترها (sw) می باشد و به طور کلی اگر tds آب بالاتر  8000 باشد بهتر است از ممبران دریایی استفاده شود.

فیلتر ممبران آب چاه همانطور که از اسمش پیداست برای زمانی مناسب است که آب ورودی به دستگاه تصفیه، آب چاه باشد علامت اختصاری این فیلتر ها (bw) می باشد و به طور کلی اگر tds آب کم تر از  8000 باشد باید از ممبران آب چاه استفاده کرد.

دسته بندی سیستم های فیلتراسیون بر اساس ابعاد ذرات حذف شده:

1- فیلتر ممبران صنعتی اسمز معکوس (RO)

2- ممبران های نانو  فیلتراسیون (NF)

3- میکرو فیلتراسون (MF) یا سیستم فیلتر میکرونی pp

4- الترا فیلتراسیون (UF)

لازم به ذکر است یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین فیلتر ها در صنعت فیلتر ممبران RO می باشد، این مدل از فیلتر ها قادر به حذف املاح تا 98 درصد می باشد.

دسته بندی ممبران ها بر اساس ظرفیت:

1- فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی مانند فیلتر ممبران خانگی 50 گالن

2- فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی مانند ممبران فیلمتک 4021

3- فیلتر ممبران 4 اینچ برای آب های لب شور یا آب چاه با ظرفیت پایین مانند ممبران فیلمتک مدل  bw30-4040

4- فیلتر ممبران 4 اینچ برای آب های شور یا آب دریا با ظرفیت پایین مانند ممبران فیلمتک مدل (sw30-4040)

5- فیلتر ممبران 8 اینچ برای آب های لب شور یا آب چاه با ظرفیت بالا مانند ممبران فیلمتک مدل ( bw30-400)

6- فیلتر ممبران 8 اینچ برای آب های شور یا آب دریا با ظرفیت بالا مانند ممبران فیلمتک مدل ( sw30hrle-400)

دسته بندی ممبران ها بر اساس برند های موجود در بازار:

1- ممبران صنعتی برند Filmtec (فیلمتک) ساخت کشور آمریکا

2- ممبران صنعتی برند Toray ساخت کشور ژاپن

3- ممبران صنعتی CSM ساخت کشور کره جنوبی

4- ممبران صنعتی Keensen یا کینسن ساخت کشور چین

7 راه اصلی برای تشخیص فیلتر ممبران صنعتی اصلی(اورجینال) از تقلبی

7 راه اصلی برای تشخیص ممبرین اصلی(اورجینال) از فیلتر ممبرین تقلبی یا ممبران های کپی:

متاسفانه به علت نوسانات ارزی و تغییرات لحظه ای قیمت ممبران صنعتی، برخی از فروشندگان سود جو با خرید ممبران های استفاده شده و شستشوی مجدد و بسته بندی اقدام به فروش ممبران با قیمت های بسیار پایین می نمایند که همین امر سبب شده است تا بسیاری از خریداران به علت پایین بودن قیمت، اقدام به خرید ممبران های بی کیفیت کنند.

در ادامه به بررسی 7 مورد اساسی برای خرید ممبران اورجینال می پردازیم:

1- یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کرد خرید فیلترهای ممبران اورجینال از واردکنندگان اصلی و با سابقه می باشد. به طور معمول قیمت فیلتر ممبران های کپی پایین تر از نمونه اورجینال آن است.

2- یکی دیگر از راه های شناسایی ممبران اصل از تقلبی بررسی تعداد لایه های آن بر اساس مشخصات فنی محصول می باشد.

3- بسته بندی فیلتر های تقلبی یا همان های کپی از روی ظاهر آن کاملا مشخص است. بسته بندی باید فاقد پارگی و جای چسب باشد.

4- وزن فیلتر های تقلبی کمتر از فیلترهای اصلی می باشد.

5- وجود هر گونه رنگ نامتعارف مانند وجود جلبک و رنگ سبز نشان دهنده اصل نبودن ممبران می باشد.

6-  ممبران اصلی دارای سریال نامبر (Serial Number) معتبر و قابل استعلام می باشد.

7- در صورتی که پس از باز کردن محصول بوی مواد نگهدارنده ممبران احساس نشود به احتمال زیاد، ممبران ها تقلبی می باشند.

نکته بسیار مهم:

شرکت داو Dow تولید کننده ممبران های فیلمتک، اقدام به تولید نسل جدید ممبران های 8 اینچ نموده که دارای کیفیت بالاتر و تولید آب بیشتری به نسبت نمونه های قبلی می باشد. مدل ممبران های جدید از bw30-400 به مدل bw30-pro400 تغییر یافته است.

8 موردی که برای نگهداری بهتر از غشاء فیلتر ممبران دستگاه آب شیرین کن صنعتی باید بدانید:

1- آب ورودی به ممبران ها باید فاقد هر گونه کلر باشد و کلر آب حتما باید توسط متابی سولفیت سدیم یا فیلتر کربن به طور کلی حذف شود در غیر این صورت آسیب های جبران ناپذیری برای ممبران به وجود می آید.

2- آب ورودی به فیلتر های ممبران ها باید دارای کدورت کمتر از 4 باشند(SDI).

3- توجه داشته باشید بعد از اولین استفاده، ممبران ها حتما باید در محیط مرطوب قرار گیرند.

4- اگر پس از گذشت مدتی، آب تولیدی دستگاه تصفیه آب صنعتی بالای 10% افت داشت، به طور قطع باید عملیات شستشوی ممبران ها یا cip صورت گیرد.

5- آب ورودی به سیستم باید فاقد هرگونه روغن باشد.

6- در صورتی که فیلترهای ممبران دستگاه تصفیه آب قرار است به مدت طولانی کار نکند بهتر است از مواد نگهدارنده ممبران استفاده کنید.

7- اگر فشار آب خیلی بالاتر از فشار طراحی شده در سیستم طراحی اولیه دستگاه باشد، سبب تلسکوپی شدن فیلتر های ممبران می شود.

8- یکی از عواملی که سبب تخریب ممبران ها می شود میکروارگانیسم ها می باشند. از این رو بهتر است حتما عملیات کلرزنی آب صورت گیرد برای از بین بردن میکروب های موجود در آب از دستگاه یووی نیز می توان استفاده کرد.

بهترین زمان برای شستشوی ممبران ها چیست؟

غشای ممبران فقط آب خالص را از خود عبور می دهد. بدیهی است پس از طی مدت زمان و کارکرد دستگاه روی سطح ممبرین ناخالصی ها تجمع می کنند که این امر سبب افزایش فشار پمپ و کاهش تولید آب می گردد. لذا زمانی که تولید آب حدود 10 درصد کاهش پیدا کرد می بایست ممبرین ها را با مواد مخصوص شست و شو داد.

آنتی اسکالانت یا مواد ضد رسوب ممبران چیست؟

آنتی اسکالانت یا مواد ضد رسوب ممبران، جهت جلوگیری از رسوب گذاری آب بر روی سطح غشاء ممبران، به آب ورودی به سیستم دستگاه آب شیرین کن تزریق میشود.

استفاده از آنتی اسکالانت موجب افزایش کیفیت آب خروجی، طول عمر بیشتر ممبران  و تنظیم فشار آب خروجی می شود.  عدم استفاده از ماده ضد رسوب ممبران، آسیب جدی به ممبران های دستگاه RO می زند و موجب کاهش دبی خروجی و همچنین بالا رفتن TDS آب و افزایش فشار بر پمپ طبقاتی دستگاه می گردد.

قیمت فیلتر ممبران 8 اینچ و ممبران 4 اینچ صنعتی:

به علت نوسانات ارز هیچ گاه نمی توان به طور دقیق قیمت کلی برای ممبران ها در نظر گرفت، از این رو برای استعلام قیمت فیلتر ممبران تصفیه آب حتما باید با کارشناسان فروش تماس حاصل نمایید ولی در زمان درج این مقاله قیمت فیلتر ممبران فیلمتک 4 اینچ 8 میلیون تومان و قیمت فیلتر صنعتی 8 اینچ 21 میلیون تومان می باشد.

چرا ممبران تصفیه آب برند  FILMTECرا از شرکت خانه آب اویژه خریداری کنیم؟

شرکت خانه آب آویژه به عنوان یکی از شرکت های وارد کننده تجهیزات صنعت آب، اصالت و کیفیت بسیار بالای ممبران Filmtec را ضمانت می کند و خریداران محترم میتوانند پس از خرید ممبران، کد اصالت یا همان سریال نامبر معتبر فیلتر را از شرکت استعلام نمایند.

شرکت خانه آب آویژه به عنوان یکی از شرکت های سازنده دستگاه تصفیه آب صنعتی و وارد کننده فیلتر ممبران تصفیه آب این افتخار را دارد تا این فیلترها را با قیمت رقابتی و با ارایه سریال نامبر معتبر و گارانتی 12 ماهه در اختیار خریداران محترم قرار دهد.

7 راه اصلی برای تشخیص فیلتر ممبران صنعتی اصلی(اورجینال) از تقلبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: