May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

موسیقی غنی ایرانی و استفاده از سازهای شگفت انگیز با قدمتی چند هزار ساله موجب اغنا هرچه بیشتر موسیقی اصیل ایرانی شده است در ادامه به معرفی محبوب‌ترین سازهای سنتی موسیقی ایران و راهنمای خرید آنها توسط سایت دلشاد موزیک می‌پردازیم.

معرفی 8 ساز سنتی محبوب موسیقی ایران توسط دلشاد موزیک

موسیقی تاثیر زیادی بر روح انسان دارد و می‌توان گفت در جوامع مختلف از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اگر شما هم به خرید این سازهای سنتی مانند (خرید تار،سه تار، سنتور، دف) علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم که حتما یک فروشگاه معتبر مانند دلشاد موزیک را برای خرید انتخاب نمایید. در وهله نخست باید گفت که انتخاب ساز بین خانواده سازهای ایرانی (سنتی) مهم‌ترین کاری است که باید درست انجام شود تا در مرحله بعدی، یعنی انتخاب خود ساز اصلی، مشکلی پیدا نکنید.

انواع سازهای سنتی ایرانی

سازهای ایرانی قدمت زیادی دارند که نشان دهنده فرهنگ و هنر ایرانیان باستان می‌باشد. این سازها به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

سازهای زهی

در سازهایی که زهی هستند، تولید صدا نتیجه ارتعاش یک یا چند سیم است که به صورت زخمه زدن، کشیدن، و یا ایجاد ضربه تولید می‌شود. این سازها نیز به نوبه خود انواع مختلفی دارند که از جمله سازهای زخمه‌ای، سازهای زهی کوبشی و سازهای کششی است.

ساز سنتور

سنتور یکی از معروف‌ترین و بهترین سازهای اصیل ایرانی در موسیقی کشورمان ایران است و هر روزه به تعداد علاقمندان به این ساز، افزوده می‌شود. نقاشی و حکاکی‌هایی که روی سازهای قدیمی سنتور وجود دارد، قدمت آن را به دوره‌های بابلی و آشوری که 669 سال قبل از میلاد است، بازمی‌گردد. این ساز که به شکل یک آلت موسیقی ذوزنقه شکل می‌باشد، سیم‌هایی دارد که آن را به وسیله مضراب می‌نوازند. جالب است بدانید که ایرانیان قبل از اسلام با این ساز آشنا بودند و به آن کونار می‌گفتند.

ساز سنتور دلشاد موزیک

در هر حال سنتور یکی از محبوب‌ترین سازهای ایرانی است که بر روی آن دو ردیف خرک وجود دارد و شکل ذوزنقه‌ای سنتور از کشی‌ها الهام گرفته شده و سیم‌های آن شبیه به تور ماهی‌گیری است. صدایی که این ساز دارد مانند صدای امواج می‌باشد که با صخره برخورد می‌کند. عده‌ای از افراد معتقد هستند که این ساز توسط ابونصر فارابی کشف و ابداع شده‌ است.

ساز سه تار

سه تار هم خانواده سازهایی مانند دوتار و تنبور است که برای هر دستگاه کوک ویژه‌ای را نیازمند می‌باشد. به همین دلیل باید این ساز توسط فردی ماهر تولید شود؛ اگر به این ساز علاقه دارید، می‌توانید آن را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید.

درست مثل هر ساز دیگری پیش از خرید و اطلاع از قیمت سه تار نیز باید اطلاعات مختصری درمورد انواع ویژگی‌های این ساز کسب کنید تا با یک انتخاب صحیح خود را از هزینه‌های گزاف اضافی و خریدن چند ساز راحت کنید.

ساز دف

ساز دف دلشاد موزیک

یکی دیگر از سازهای کوبه‌ای در موسیقی سنتی ایران، دف است که شامل یک حلقه چوبی که داخل آن را از یک پوست نازک استفاده کرده‌اند، می‌شود. این ساز با ضربه‌های آرام انگشت به صدا در می‌آید و صدایی بم دارد.

ساز تنبک

یکی از مهم‌ترین سازهای کوبه‌ای که در موسیقی سنتی ایرانی جای دارد، تنبک می‌باشد که پیشینه آن به پیش از ورود اسلام به ایران برمی‌گردد. تا جایی که گفته می‌شود که انسان‌های نخسین برای اینکه بتوانند تولید صدا داشته باشند از تنه درخت استفاده می‌کردند. به این شکل که داخل آن را خالی و با پوست حیواناتی مانند آهو روی آن را می‌پوشاندند و همین امر موجب پیدایش سازهایی مانند طبل و تنبک شد. تنبک به لحاظ سازشناسی یک نوع طبل است که به آن طبل جام می‌گویند. این ساز در چند دهه اخیر رشد شگفت انگیزی داشت و توانست علاقمندان زیادی را به سمت خود جذب کند.

پیش از خرید و اطلاع از قیمت تنبک بهتر است از ویژگی‌ها و نکات پیرامون هر یک از اجزای آن بیشتر بدانید، نیاز و علاقه مندی خود را بشناسید و‌سازی مناسب و استاندارد، مطابق با نیاز و بودجه‌ی خود را خریداری نمایید.

ساز نی

نی به عنوان یکی از سازهایی که بسیار قدمت دارد، از اعتبار زیادی برخوردار است و به عنوان نمونه‌ای از سازهای بادی می‌باشد. در ادبیات ایرانی، ساز نی همواره مورد توجه بسیاری از هنرمندان و شاعران بوده و می‌باشد.

ساز قانون

قانون در ظاهر شبیه به سنتور می‌باشد با این تفاوت که سنتور به شکل ذوزنقه است و چهار ضلع دارد؛ این در حالی است که قانون شکل مثلثی دارد و دارای سه گوشه است. ساز قانون از خانواده سیتار می‌باشد و امروزه توانسته با معرفی خود هواداران مخصوص خودش را پیدا کند. این ساز برعکس سنتور که با مضراب زده می‌شود، به وسیله انگشت سبابه به صدا در می‌آید و یکی از کهن‌ترین سازهای موسیقی سنتی ایرانی است.

ساز تار

یکی دیگر از سازهای زهی و اصیل ایرانی که برای نواختن از زخمه استفاده می‌ًکند ساز تار است. این ساز علاوه بر اینکه در کشورهای خاورمیانه مشهورمی‌باشد، در سال‌های اخیر در کشورهای اروپایی نیز آموزش آن دیده می‌شود. بر اساس آثاری که از کاخ هشت بهشت اصفهان موجود است، زمان پیدایش آن به دوره قبل از صفویه برمی‌گردد و هنوز هم مورد استقبال مردم است.

خرید ساز سنتی ایرانی از دلشاد موزیک 

سازهای ایرانی (سنتور، تار، سه تار، دف و تنبک) به دلیل اینکه اغلب به صورت سنتی و دستی تهیه می‌شوند، باید بدانید که آن را از چه مرکزی تهیه می‌فرمایید. زیرا در صورتی که فرد از مواد نامرغوب و بی‌کیفیت جهت تولید ساز استفاده کند، امکان خرابی و یا کوک نشدن آن افزایش می‌یابد. به همین دلیل ما همیشه به دوستانی که قصد آموزش سازهای ایرانی را دارند، توصیه می‌کنیم این سازها را از یک مرکز معتبر تهیه کنند.

فروشگاه دلشاد موزیک عرضه کننده انواع سازهای سنتی ایرانی و خارجی آماده خدمت رسانی به تمامی هنرجویان عزیز می‌باشد. شما میتوانید برای تهیه انواع ساز ها به سایت  https://delshadmusic.com مراجعه و یا با شماره تلفن  33938487-021 تماس حاصل فرمایید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: