May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
وابستگی به قطعات پس از سالها تولید، صنعت را آزار می دهد
کد خبر: ۳۹۲۵۱۶
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
مدیر فنی دامپتراک دلتا راه ماشین با تاکید بر اهمیت مهندسی معکوس گفت: برای مهندسی معکوس باید هدفگذاری جامع صورت بگیرد و همه جوانب بررسی شود.

زمان بندی رسیدن به تولید کامل، شرط مهندسی معکوس

در شرایط تحریم که کشور با جدی ترین معضلات و مشکلات رو به رو شده، باید با استفاده از توان داخلی، نیازهای کشور را تامین کنیم. برای آنکه بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم، لازم است مطابق علم و فناوری روز حرکت کنیم تا ماشین آلات بروز برای تولیدی با بهترین کمیت و کیفیت را داشته باشیم. به همین دلیل بحث مهندسی معکوس با جدیت مطرح شده و پیگیری می شود.

 

یکی از بخشهایی که می توان با مهندسی معکوس به نتیجه رسیده، تولید ماشین آلات راهسازی است. امروزه با روشهای سنتی نمی توان به توسعه زیرساختهای عمرانی مطابق سرعت جهانی دست یافت و لازم است به تجهیزات و ماشین آلات روز مجهز شویم. اما براستی توانسته ایم در مسیر تولید ماشین آلات گام برداریم و تحریم ها را دور بزنیم.

 

در این رابطه خبرنگار پول نیوز با داوود تیموری منش، مدیر فنی دامپتراک دلتا راه ماشین گفت و گو کرده که در ادامه آمده است.

 

وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه در زمینه دست یابی به ماشین آلات بروز با مهندسی معکوس پیش رفته ایم و آیا با این روش می توانیم نیازهای کشور را تامین کنیم گفت: بدلیل شدت تحریم ها ناچار به مهندسی معکوس هستیم و تولید ماشین آلات جدید و احداث خط تولید ماشین آلات بروز نشان می دهد که در بحث مهندسی معکوس تقریباً موفق بوده ایم.

 

بیشتر بخوانید:

گام‌های بلند در مسیر خودکفایی تولید ماشین آلات معدنی

 

مدیر فنی دامپتراک دلتا راه ماشین با تاکید بر اینکه مهندسی معکوس باید کامل و جامع صورت بگیرد گفت: متاسفانه در مهندسی معکوس، یک کپی برداری محدود را شاهد هستیم به نوعی که بخشهایی از ماشین آلات را بازتولید می کنیم، که اهمیت زیادی ندارد و در بخش قطعات کلیدی همچنان توانایی لازم را نداریم.

 

وی با تاکید بر اینکه شجاعت در تولید قطعات کلیدی است که باعث می شود از وابستگی بی نیاز شویم گفت: امروزه وابستگی به قطعات خاص باعث شده تا تولید به صورت کامل صورت نگیرد، در صورتی که با تولید قطعات اصلی و خاص از یک ماشین یا محصول بی‌نیاز می شویم.

 

تیموری منش با اشاره به برخی قطعات خاص که باعث شده خط تولید با چالش رو به رو شود گفت: با نگاهی به انبار خودرو سازیها، متوجه می شویم که خودروهای تولید شده بسیاری بدلیل نبود یک یا چند قطعه، در انبارها باقی می ماند در حالی که بازار تشنه خودرو است.

 

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری موارد، نبود، کمبود یا ناتوانی در تولید یک قطعه برقی، مشکل ساز می شود گفت: امروزه قطعات خاصی هستند که در دنیا به جز بعضی از کمپانی ها، هیچ کشوری اجازه تهیه آن را ندارد یا فناوری آن در اختیار کشورهای دیگر قرار نمی گیرد و به صورت خاص در انحصار یک کشور یا یک کمپانی است، بنابر این اگر ماشینی به صورت کامل ساخته شود، ولی این قطعه در دسترس نباشد، راه اندازی آن ماشین غیر قابل امکان میشود.

 

مدیر فنی دامپتراک دلتا راه ماشین با تاکید بر اینکه وقتی برای مهندسی معکوس هدفگذاری می شود، باید به صورت جامع صورت بگیرد گفت: هنگامی که تولید یک ماشین در دستور کار قرار می گیرد، باید همه جوانب آن بررسی شود.

 

وی با اشاره به اینکه قبل از تولید یک ماشین، باید تمامی جوانب بررسی شود گفت: ابتدا باید مصرف ماشین و قطعات آن بالا باشد تا راه اندازی خط تولید صرفه اقتصادی داشته باشد. دوم اینکه حداقل امکان تولید 70 درصد قطعات آن ماشین در داخل امکان پذیر باشد. نکته سوم اینکه برای تولید صد در صدی هدفگذاری شود. چهارم اینکه زمانبر نباشد، زیرا وقتی قطعات یک ماشین 10 سال در ایران تولید می شود اما هنوز نهایی نشده، یعنی وابستگی وجود دارد و امکان چالش برای خط تولید وجود دارد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: