April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۳۲۹
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
0

در سال 1401 ایران با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم کرد و به دلایل مختلفی قیمت آهن‌آلات و فولاد به طور چشمگیری افزایش یافت. عوامل زیادی در افزایش قیمت این محصولات تاثیرگذار بودند. این عوامل می‌توانند روی قیمت آهن‌آلات در سال پیش رو یعنی سال 1402 نیز موثر باشند.

برای افرادی که در حوزه تولید، خرید و فروش فولاد و آهن‌آلات، همچنین صنایع مختلف وابسته به این محصولات فعالیت می‌کنند؛ پیش بینی تغییرات قیمت تیرآهن در ایران و جهان اهمیت زیادی دارد. انواع تیرآهن نقش بسیار مهمی در اسکلت‌بندی ساختمان‌های تجاری و مسکونی دارند و قیمت آن‌ها روی قیمت نهایی پروژه‌های عمرانی و مسکونی تاثیرگذار است. یکی از انواع تیرآهن که در پروژه‌های عمرانی و مسکونی کاربرد بسیار زیادی دارد، تیرآهن 22 است. این نوع تیرآهن از مقاومت و استحکام فوق‌العاده زیادی برخوردار است و به تسهیل و تسریع انجام فرآیند ساخت و ساز کمک بسیار زیادی می‌کند. در این مقاله ابتدا قصد داریم درباره پیش بینی تغییرات قیمت انواع تیرآهن در ایران و جهان صحبت کنیم و سپس مشخصات، ویژگی‌ها و کاربردهای تیرآهن 22 را به طور کامل و جامع توضیح دهیم.

آیا پیش بینی تغییرات قیمت انواع تیرآهن در ایران و جهان امری امکان‌پذیر است؟

در سال 1401 ایران با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم کرد و به دلایل مختلفی قیمت آهن‌آلات و فولاد به طور چشمگیری افزایش یافت. عوامل زیادی در افزایش قیمت این محصولات تاثیرگذار بودند. این عوامل می‌توانند روی قیمت آهن‌آلات در سال پیش رو یعنی سال 1402 نیز موثر باشند. البته پیش‌بینی‌هایی که برای تغییرات قیمت انواع تیرآهن از جمله تیرآهن 22 انجام می‌شود، قطعی نیستند و گاهی ممکن است با یک اتفاق کاملا غیرمنتظره تمام پیش‌بینی‌ها به هم بریزد. اجازه دهید این موضوع را با یک مثال ملموس توضیح دهیم. به عنوان زمانی که بیماری کرونا در سال 1398 در تمام جهان شیوع پیدا کرد، پیش‌بینی قیمت آهن‌آلات کار سختی بود و در صد خطای پیش بینی‌ها بیشتر بود. هر اتفاقی مانند کرونا می‌تواند قیمت تمام محصولات به ویژه تیرآهن را تحت تاثیر قرار دهد.

چه عواملی در پیش بینی قیمت انواع تیرآهن از جمله تیرآهن 22 در سال آینده تاثیرگذار هستند؟‌

با بررسی و شناخت عوامل تاثیرگذار روی قیمت انواع تیرآهن می‌توان قیمت این محصولات را برای سال 1402 پیش‌بینی کرد. اگر از عوامل غیرمنتظره صرف‌نظر کنیم، برخی از عوامل همواره تاثیر ثابتی روی قیمت انواع تیرآهن دارند که شامل موارد زیر هستند.

نوسانات قیمت دلار

اگر به قیمت آهن‌آلات در سال جاری نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که نوسانات قیمت دلار چقدر در افزایش قیمت این محصولات تاثیر زیادی داشته است. تغییر قیمت دلار همواره روی قیمت همه تیرآهن‌ها از جمله تیرآهن 22 به عنوان پرکاربردترین نوع تیرآهن در صنعت ساختمان‌‌سازی موثر بوده و خواهد بود. به این نکته هم توجه داشته باشید که برخی از استانداردها و سایزهای تیرآهن در کارخانه‌های داخلی تولید نمی‌شوند و مجبور به واردات آن‌ها هستیم. خرید تیرآهن‌های وارداتی با نرخ دلار محاسبه می‌شوند‌؛ بنابراین قیمت محصولات وارداتی همواره گران‌تر از نمونه‌های داخلی محاسبه می‌شود‌.‌ کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت دلار در سال 1402 نیز با نوسان همراه خواهد بود و قیمت آهن‌آلات را تحت تاثیر قرار خواهد داد. با بهبود سیاست‌های ایران امکان منطقی شدن روند تغییرات قیمت آهن‌آلات وجود دارد.

میزن عرضه و تقاضا

عامل دیگری که در پیش‌بینی قیمت انواع تیر آهن به ویژه تیرآهن 22 در سال آینده موثر خواهد بود، میزان عرضه و تقاضاست. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که همواره میزان تقاضا برای خرید و فروش تیرآهن‌هایی که سایز آن‌ها در بازار کمیاب شده، بیشتر است. در سال گذشته یکی از عوامل مهم افزایش قیمت انواع تیرآهن کمبود سایز برخی تیرآهن‌ها در بازار و بالا بودن میزان تقاضا برای خرید آن‌ها بود. در فصول گرم سال با افزایش ساخت و سازها تقاضا برای خرید تیرآهن بیشتر می‌شود و در نتیجه قیمت این محصول در بازار آهن‌آلات افزایش می‌یابد.‌ کارشناسان بازار آهن‌آلات پیش‌بینی می‌کنند که با مناسب شدن شرایط آب و هوایی در شش ماهه نخست سال 1402 برای شروع پروژه‌های ساختمان‌سازی میزان تقاضا برای خرید انواع تیرآهن افزایش یابد. با افزایش تقاضا قیمت این محصولات نیز افزایش خواهد یافت.

قیمت مواد اولیه

یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده قیمت انواع تیرآهن قیمت مواد اولیه‌ای است که برای تولید این محصولات به کار می‌رود. ماده اولیه‌ مورد نیاز برای تولید تیرآهن شمش فولادی است که با قیمت دلار خریداری می‌شود‌؛ بنابراین نوسانات قیمت دلار روی قیمت شمش فولادی نیز تاثیرگذار است‌. از زمان شیوع بیماری کرونا کارخانه‌های تولید آهن آلات میزان تولیدات خود را کاهش دادند و مواد اولیه یا همان شمش فولادی نیز دچار کمبود شدند. با کمبود مواد اولیه قیمت مقاطع فولادی از جمله تیرآهن 22 نیز در بازار افزایش یافت. در سال 1401 میزان شیوع کرونا به شدت کاهش یافته است و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده تغییرات قیمت آهن‌آلات روند مثبت و قابل رشدی داشته باشد.

سیاست‌های داخلی و سیاست‌های خارجی

آخرین عاملی که می‌تواند در پیش‌بینی قیمت انواع تیرآهن مانند تیرآهن 22 در سال 1402 تاثیر‌گذار باشد، سیاست‌های داخلی و خارجی است. به عنوان مثال با افزایش نرخ تورم در سال 1401 قیمت آهن‌آلات و مقاطع فولادی نیز افزایش یافت. علاوه بر سیاست‌های داخلی، سیاست‌های خارجی و تورم جهانی نیز روی قیمت این محصولات تاثیر به‌سزایی دارند. زمانی که قیمت جهانی مقاطع فولادی افزایش می‌یابد، قیمت این محصولات در داخل ایران نیز بالا می‌رود. جنگ روسیه و اوکراین نیز روی قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است.

تیرآهن 22 چه مشخصات، ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد؟

یکی از تیرآهن‌های پرکاربرد و بسیار مقاوم که با رعایت اصول استاندارد اروپایی یا IPE توسط ماشین‌آلات و دستگاه‌های پیشرفته و مدرن تولید می‌شود، تیرآهن 22 است‌. هر شاخه از این نوع تیرآهن سنگین 22.6 کیلوگرم وزن و 12 متر طول دارد. استحکام و مقاومت بالای تیرآهن‌های 22 این مقاطع فولادی را به پرکاربردترین تیرآهن‌های صنعت ساخت و ساز تبدیل کرده است. این مقاطع فولادی به راحتی می‌توانند فشارهای خمشی و فشار تنشی سازه‌ها را تحمل کنند. از مهم‌ترین کاربردهای این محصول می‌توان به مواردی مانند ساخت ستون‌های ساختمان برای تحمل نیروهای افقی و عمودی، ساخت ستون‌های میانی و ساخت ستون‌های کناری اشاره کرد.

امکان استفاده در سازه‌های سنگین و پرحجم، امکان استفاده در ساختمان‌های بلند مانند برج‌ها، امکان استفاده در صنعت پل‌سازی، استفاده در ساخت پروژه‌های صنعتی، ساخت بیمارستان‌های بزرگ، ساخت مراکز تجاری از مهم‌ترین مزایای تیرآهن‌های 22 به شمار می‌روند. مهم‌ترین نکته در زمان خرید تیرآهن 22 این است که به اعتبار شرکت تولیدکننده آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. شرکت‌های معتبر تولیدکننده انواع آهن‌آلات همواره محصولات خود را با بهترین کیفیت و طبق استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کنند و با مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

استعلام قیمت تیرآهن 22 از طریق سایت‌های معتبر

افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند، قبل از خرید تیرآهن‌های 22 بهتر است که برای استعلام قیمت این محصولات به یکی از سایت‌های معتبر مراجعه‌ کنند. شرکت‌های معتبر فروشنده آهن‌آلات و مقاطع فولادی برای رفاه حال مشتریان خود شرایطی را فراهم کرده‌اند تا به راحتی بتوانند به صورت آنلاین برای استعلام قیمت انواع تیرآهن اقدام کنند. این شرکت‌ها محصولا خود را به گارانتی و تضمین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. همانطور که اشاره کردیم، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت انواع تیرآهن در سال آینده نیز افزایش خواهد یافت. با این حال امیدواریم که دولت با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب اقتصادی بتواند گام موثری در جهت متعادل‌سازی قیمت‌ها بردارد. آهن هایپر مرجع قیمت تیرآهن در ایران است. از جمله سایت های معتبر برای قیمتگذاری تیرآهن می توان به این سایت ها اشاره نمود.
https://ahanhyper.com
markazeahan.com
ahanpakhsh.com

ahanonline.com

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا سعی کردیم درباره پیش بینی تغییرات قیمت تیرآهن در ایران و جهان و عوامل تاثیرگذار روی قیمت انواع تیرآهن صحبت کنیم. سپس مشخصات، ویژگی‌ها و کاربردهای تیرآهن‌های 22 به عنوان پرکاربردترین نوع تیرآهن در صنعت ساختمان‌سازی را توضیح دادیم‌. امیدواریم از مطالب ارائه شده در این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: