April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۳۶۶
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
0

تحلیل در بازارهای مالی حرف اول را می‌زند. اگر قدمی را اشتباه بردارید، طبیعتا با ضرر زیادی رو به رو خواهید شد. به همین دلیل الگوهای بازگشتی مانند الگوهای ستاره و فرفره، اهمیت زیادی داشته و می‌توانند اطلاعات زیادی در اختیار تحلیل گر دهند.

طبیعتا اگر شما بدانید دقیقا چه زمانی قرار است روند موجود در بازار برگردد، می‌توانید تصمیم بهتری گرفته و سود بیشتری به دست آورده یا از ضرر جلوگیری کنید. در حالت کلی شما نمی‌توانید از هیچ چیزی در بازارهای مالی به صورت 100% اطمینان داشته باشید چرا که این بازار غیر قابل پیش بینی بوده و ممکن است هر لحظه اتفاقی بیوفتد که باعث ایجاد تغییرات شود. اما با استفاده از ابزارها و تکنیک‌هایی که به طور کامل در دوره‌های آموزش بورس در تبریز به متقاضیان آموزش داده می‌شود، می‌توان ناگهانی بودن این بازارها رو تا حدی کنترل کرد.

الگوی بازگشتی چیست؟

ولی نمی‌توان به این صورت به خرید و فروش سهام در بورس یا فارکس ادامه داد. به همین دلیل باید با تحلیل بازار آشنایی داشته باشید تا نهایتا تقریب نزدیک به واقعیت از وضعیت بازار داشته باشید. یکی از این تحلیل‌ها، تحلیل تکنیکال نام دارد.

ما در این مطلب تصمیم داریم دو مورد از پر استفاده‌ترین الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال به نام الگوی ستاره و الگوی فرفره را به شما معرفی کنیم.

الگوی بازگشتی چیست؟

زمانی که یک نمودار شمعی در تحلیل تکنیکال را دنبال می‌کنید، می‌توانید متوجه روند قیمت سهام مورد نظر شوید. یعنی قیمت سهام یا صعودی و یا نزولی است. در شرایطی نیز تغییر نکرده و ثابت است.

در شرایطی، روند قیمت سهام تغییر کرده و به صوت کلی برمی‌گردد. یعنی ممکن است روند صعودی باشد ولی به دلیلی، ناگهان به حالت نزولی تغییر جهت دهد. برعکس این حالت نیز وجود دارد. طبیعتا اگر بدانید کی این اتفاق رخ می‌دهد، می‌توانید قبل از نزولی شدن روند، سهم خود را بفروشید یا قبل از صعودی شدن آن، سهم را خریداری کنید.

الگوهایی مانند کندل دوجی سنگ قبر در تحلیل تکنیکال وجود دارند که این بازگشت قیمت را اعلام می‌کنند. یعنی شما نشانه‌هایی را در نمودار قیمت مشاهده می‌کنید که نشان دهنده بازگشت روند است. این نشانه‌ها تحت عنوان الگوهای بازگشتی معرفی می‌شوند.

الگوهای بازگشتی دارای انواع زیادی است که دو مورد از معروف‌ترین آن‌ها، الگوهای ستاره و فرفره هستند. در ادامه شما را با این دو مورد آشنا خواهیم کرد.

معرفی الگوی فرفره

الگوی فرفره زمانی شکل می‌گیرد که خریداران و فروشندگان با تردید و شک خرید و فروش کنند. اگر بخواهیم شکل ظاهری فرفره را توصیف کنیم باید بگوییم که شکلی شبیه به فرفره دارد. یعنی بدنه کندل کوچک و کوتاه بوده و سایه‌های آن بسیار بلند است.

الگوی فرفره

یعنی قیمت آغاز و پایان کندل بسیار به هم نزدیک هستند ولی خریدران و فروشندگان دوست داشتند ریسک‌هایی را انجام دهند که از آن منصرف شدند. می‌دانید که سایه کندل به معنی خرید و فروشی خارج از محدوده عادی کندل است ولی این معاملات نتوانستند بدنه کندل را تغییر داده و نهایتا قیمت تغییر کرده است.

به این صورت می‌توانید متوجه شوید که همه در این کندل دودل بودند و نتوانستند به خوبی تصمیم بگیرند تا چه سرنوشتی برای کندل رقم بزنند. شما با دیدن فرفره‌ها باید بدانید که قرار است روند بازار تغییر کند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که تنها فرفره‌های موجود در کف و سقف قابل استناد هستند. در غیر این صورت اگر آن را در میان روند مشاهده کردید، بهتر است خیلی توجه نشان ندهید.

الگوی فرفره به دو نوع زیر تقسیم بندی می‌شود:

فرفره نزولی یا Spinning Top

اگر این الگو را در انتهای روند صعودی مشاهده کنید، به این معنی است که قرار است روند به حالت نزولی در بیاید. به همین دلیل به آن فرفره نزولی گفته می‌شود.

فرفره صعودی یا Spinning Bottom

این الگو دقیقا برعکس حالت قبلی است. یعنی فرفره صعودی در انتهای یک روند نزولی شکل گرفته و نشان دهنده تبدیل روند به حالت صعودی است.

معرفی الگوی ستاره

الگوی ستاره یکی دیگر از انواع الگوهای بازگشتی است که دارای دو نوع زیر است:

الگوی ستاره صبحگاهی

الگوی کندل ستاره صبحگاهی (morning star)

الگوی کندل ستاره صبحگاهی زمانی دیده می‌شود که یک روند نزولی در حال تبدیل به روند صعودی باشد. در این الگو ابتدا یک کندل بزرگ نزولی را خواهید دید و سپس به کندل بدنه‌ای کوتاه رسیده و در مرحله آخر نیز کندل صعودی خواهد شد.

با دیدن الگوی بازگشتی ستاره صبحگاهی بهتر است وارد بازار شده و از افزایش قیمت نهایت استفاده را بکنید.

الگوی کندل ستاره شامگاهی (evening star)

الگوی ستاره شامگاهی دقیقا برعکس حالت قبلی است. یعنی زمانی الگوی کندل ستاره شامگاهی به وجود می‎آید که یک روند صعودی به حالت نزولی تبدیل شود. از نظر ظاهری این الگو دارای سه مشخصه است. در ابتدا شما یک کندل بزرگ صعودی خواهید دید که در مرحله بعد به کندلی با بدنه بسیار کوتاه بتدیل می‌شود. نهایتا کندل نزولی نمایش داده می‌شود.

دیدن الگوی ستاره شامگاهی یک هشدار است. یعنی باید هر چه سریع‌تر تمام سهام خود را بفروشید تا ضرر نکنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: