April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۵۱۴
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵
0

چگونه ERP و حسابداری صنعتی با یکدیگر مرتبط می شوند؟

برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و حسابداری صنعتی دو عنصر مهم در عملیات تجاری هستند. اگرچه ممکن است فرآیندهای متمایز به نظر برسند، اما ارتباط نزدیکی با هم دارند و می توانند برای بهینه سازی فرآیندهای تجاری و بهبود عملکرد مالی با یکدیگر همکاری کنند.

سیستم های ERP به گونه ای طراحی شده اند که تمام جنبه های عملیات یک کسب و کار از جمله امور مالی، منابع انسانی، فروش و تولید را در یک سیستم متمرکز و واحد ادغام کنند. سیستم های ERP دید جامعی از عملیات سازمان ارائه می دهند که امکان پیش بینی دقیق تر و تصمیم گیری بهتر را فراهم می کند. از سوی دیگر حسابداری بهای تمام شده فرآیند تعیین بهای تمام شده تولید یا خدمات ارائه شده توسط یک کسب و کار است.

سیستم‌های ERP می‌توانند عملکرد نرم افزار حسابداری صنعتی را برای مشاهده و کنترل بهتر هزینه یکپارچه کنند. با ادغام حسابداری بهای تمام شده در سیستم ERP، کسب و کارها می توانند تصویر روشنی از هزینه های تولید خود و نحوه تاثیر آنها بر سودآوری بدست آورند. از این اطلاعات می توان برای بهینه سازی فرآیندهای تولید و کاهش هزینه ها و در نهایت افزایش سودآوری استفاده کرد.

یکی از راه‌هایی که سیستم‌های ERP می‌توانند حسابداری بهای تمام شده را ترکیب کنند، استفاده از هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت (ABC) است. ABC یک روش حسابداری بهای تمام شده است که فعالیت هایی را که باعث ایجاد هزینه ها می شوند شناسایی می کند و هزینه ها را با استفاده از آنها به آن فعالیت ها اختصاص می دهد. سیستم های ERP می توانند از ABC برای ارائه اطلاعات دقیق در مورد هزینه های مرتبط با فعالیت های مختلف در فرآیند تولید استفاده کنند. از این اطلاعات می توان برای بهینه سازی فرآیندهای تولید و کاهش هزینه ها استفاده کرد.

نرم افزار های ERP همچنین می توانند از هزینه یابی استاندارد برای نظارت و کنترل هزینه های تولید استفاده کنند. هزینه یابی استاندارد روشی برای حسابداری بهای تمام شده است که از استانداردهای از پیش تعیین شده برای بهای تمام شده مواد، نیروی کار و سربار استفاده می کند. با مقایسه هزینه‌های واقعی با هزینه‌های استاندارد، کسب‌وکارها می‌توانند مناطقی را که هزینه‌ها بالاتر از حد انتظار است شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی برای کاهش آن‌ها انجام دهند.

به طور خلاصه، ERP و حسابداری بهای تمام شده از این جهت مرتبط هستند که سیستم های ERP می توانند عملکرد حسابداری بهای تمام شده را برای مشاهده و کنترل بهتر هزینه یکپارچه کنند. با استفاده از هزینه یابی مبتنی بر فعالیت و هزینه یابی استاندارد، کسب و کارها می توانند فرآیندهای تولید را بهینه کرده و هزینه ها را کاهش دهند و در نهایت منجر به تحلیل بهتر و افزایش سودآوری شوند. بنابراین، برای کسب و کارها مهم است که در هنگام پیاده سازی سیستم های مدیریت مالی، هم ERP و هم حسابداری صنعتی را در نظر بگیرند و چالش مهم بهای تمام شده را در دل پروژه ERP حل و فصل نمایند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: