April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۵۶۳
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
0
بازرگان گفت: با وجود ۲ برابر بودن مخازن قطری‌ها در میدان مشترک پارس جنوبی، اما از نظر میزان تولید از قطری‌ها جلوتر هستم.

میزان تولید در میدان مشترک پارس جنوبی از رقیب قطری بیشتر است

نشست خبری پروژه پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد.

آقای بازرگان معاون صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این نشست گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی آخرین برگ از مهمترین پروژه صنعتی کشور بعد از انقلاب اسلامی است. در پروژه‌های صنعتی سرمایه‌گذاری شده تا در بهره برداری از سکو‌های مشترک بیشتر باشیم. مخازن قطر در میدان مشترک پارس جنوبی ۲ برابر ایران است، اما ما بیش از آن‌ها تولید می‌کنیم و فاز ۱۴ پارس جنوبی یک پروژه موفق است و مهمترین دستاورد صنعتی انقلاب اسلامی در دو دهه اخیر محسوب می‌شود.

او ادامه داد: به دلایلی این پروژه ۵ سال متوقف شد و احداث فاز ۱۴ از اولویت خارج شد. همانطور که میدانید تکمیل پروژه نیمه کاره از ایجاد یک پروژه جدید سخت‌تر است و این کاری بود که با حمایت سازمان گسترش با حمایت مالی از پیمانکاران انجام شد. اینکه بتوانیم تمام مسائل را حل کنیم و این پروژه را به زمستان امسال برسانیم نکته مهمی بود. ۸ شرکت در این کنسرسیوم نقش داشتند که یک رکورد محسوب می‌شود.

آقای ناصح مدیر طرح‌های صنعتی ایران گفت: در دهه ۷۰ توسعه پروژه‌های پارس جنوبی آغاز شد. برای اینکه انتقال دانش از شرکت‌های خارجی به شرکت‌های ایرانی محقق شود، شرکت‌های خارجی موظف شدند که یک شرکت داخلی را در کنار خود داشته باشند. ورود ما در آغاز با فاز ۶،۷ و ۸ پارس جنوبی بود و با یک شرکت ژاپنی و کره‌ای کنسرسیومی را تشکیل دادیم. در آن مقطع سهم تولید داخل حداقلی بود و مدیریت هم با خارجی‌ها بود، سپس در دو پروژه فاز ۱۷ و ۱۸ و فاز ۱۴ وارد شدیم و در دو فاز اول مدیریت توسط بخش داخلی انجام شد. فاز ۱۴ ایرانی‌ترین پالایشگاه ایرانی است و در حوزه مدیریت کاملا ایرانی است. حوزه طراحی و مهندسی ۱۰۰ درصد به صورت داخلی انجام شده و حوزه اجرا و نصب تجهیزات هم تماما توسط پیمانکاران ایرانی انجام داده ایم. یک سری تجهیزات از خارج خریداری می‌شود که سعی شده حداقلی باشد و آن هم به دلیل ریسک در مسائل ایمنی است. تحریم‌ها و همه گیری کرونا باعث شد پروژه را بدون حضور نمایندگان خارجی راه اندازی کنیم.

آقای ضربی مدیرعامل کشتی سازی و صنایع ساحلی گفت: ما در فاز ۱۶ پیمانکار اصلی بودیم و در اجرای توسعه پروژه نفتی فعالیت خود را ادامه داده و اخیرا هم برنده توسعه فاز ۱۱ شده ایم. در ابر پروژه فاز ۱۴ مجری ساخت، نصب سکو‌های دریایی این پروژه بودیم. ۴ سکوی ۵۰۰ میلیون فوت مکعب را در دوره ساخت تجهیز کردیم. در این پروژه به رکورد‌هایی دست پیدا کردیم و پیشتاز‌ترین پیمانکار این ابرپروژه بودیم.

او با اشاره به دستاورد‌های کسب شده در فاز ۱۴ گفت:بخش دیگری که اهمیت دارد، جایگزینی پیمانکار خارجی با یک شرکت ایرانی برای انتقال ساحل به دریا بود. توانستیم این کار را با روش‌های نوآورانه انجام دهیم و با روش‌های دیگری عملیات بهره‌برداری را به سرانجام رساندیم. این اقدامات باعث شد به یک رکورد در راه اندازی دست پیدا کنیم و در کوتاه‌ترین مدت این سکو‌ها را راه اندازی کنیم. دستاوردی که شرکت‌های خارجی به آن نتوانستند دست پیدا کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: