April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۷۰۵
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
0

مالیات بر ارث یکی از روش های دریافت مالیات به صورت مستقیم می باشد

مالیات بر ارث (یا inheritance tax) یک نوع مالیات است که برای اموال و دارایی‌هایی که پس از فوت یک شخص به وراث او منتقل می‌شود، اعمال می‌شود. به طور کلی، مالیات بر ارث برای جلوگیری از تجمع ثروت در یک خانواده و توزیع بهتر ثروت در جامعه و بهبود توزیع درآمد ایجاد شده است.برای اطلاع از میزان مالیات میتوانید از مشاوره مالیاتی ارث که یکی از خدمات شرکت حسابدار اپ می باشد بهره مند شوید ، مشاوره ی رایگان به افراد در تماس اول ارائه می شود

میزان مالیات بر ارث متفاوت است و به دلیل سیاست‌های مالیاتی در هر کشور می‌تواند متفاوت باشد. در برخی کشورها، مالیات بر ارث تا حدود زیادی معافیت دارد و در برخی کشورها، مالیات بر ارث به عنوان یکی از مالیات‌های اساسی تلقی می‌شود و درصد بالایی از آن برای دولت به دست می اید

برای تقسیم اموال به جا مانده از یک فرد متوفی بین فرزندان و بستگانش، لازم است که مبلغ مالیات بر ارث محاسبه و پرداخت شود. مالیات بر ارث اموال منقول و غیرمنقول متوفی برای طبقات مختلف ارث متفاوت است؛ به عنوان مثال، افرادی که در طبقات دوم و سوم ارث هستند باید مالیات بیشتری نسبت به طبقه اول ارث بپردازند.

در واقع، مبلغ مالیات بر ارث بر اساس میزان ارث دریافتی توسط هر شخص محاسبه می شود و مبلغی که باید پرداخت شود بسته به سهم هر شخص در ارث تعیین می گردد. همچنین، میزان مالیات بر ارث بر اساس نسبت های طبقاتی نیز تفاوت می کند 

مشاوره مالیاتی بر ارث

مشاوره مالیاتی برای ارث 

 برای انجام فرآیند وراثت و تقسیم ترکه، به یک مشاور مالیاتی نیاز است. این فرد می‌تواند با آشنایی با موضوعات مالیات و ارث، به شما کمک کند تا مشکلات و چالش‌های موجود در فرآیند وراثت و تقسیم ترکه را حل کنید. از جمله وظایف این مشاور مالیاتی ارث، تهیه تسلیم اظهارنامه برای حصر وراثت است. پس از کم کردن بدهی‌های متوفی، مالیات بر ارث بر اساس سهم هر وراث محاسبه می‌شود.

استفاده از خدمات یک مشاور مالیاتی در فرآیند وراثت می‌تواند به شما کمک کند تا این فرآیند را با سهولت و کمترین تنش انجام دهید. همچنین، با استفاده از خدمات یک مشاور مالیاتی می‌توانید از کاهش هزینه‌های مالیاتی برای دارایی که به ارث رسیده بهره مند شوید.

اگر قصد دارید از خدمات یک مشاور مالیاتی استفاده کنید، بهتر است از یک شرکت مطمئن و با سابقه در این زمینه استفاده کنید. همچنین، بهتر است پیش از استفاده از خدمات یک مشاور مالیاتی، مطمئن شوید که این شخص دارای مدارک و مجوزهای لازم برای ارائه خدمات مالیاتی است. شرکت حسابدار اپ یکی از معتبرترین شرکت های ارائه دهنده ی خدمات مشاوره حسابداری و مالیاتی می باشد شما عزیزان می توانید با نصب اپلیکیشن حسابدار اپ از تمامی خدمات مالی اپلیکیشن بهره شوید و در صورت نیاز با مشاوران ارتباط بگیرید

مشاوره مالیات بر ارث

مالیات بر ارث چیست؟

مالیات بر ارث یکی از انواع مالیات های مستقیم است که توسط دولت دریافت می‌شود. این مالیات به صورتی است که در صورت وجود وراثت، وراث یا نماینده قانونی فرد متوفی باید به سازمان امور مالیاتی محل سکونت متوفی مراجعه کرده و در اظهارنامه‌ای اطلاعات مربوط به هویت، مکان متوفی، وراث حین فوت، اموال و دارایی‌ها، بدهی‌ها، هزینه‌های کفن و دفن و واجبات مالی و عبادی و دیون متوفی را اعلام کند.

مالیات بر ارث به دلیل وجود حقوق و مالکیت متوفی، به وارث انتقال می‌یابد، مالیات بر ارث در صورت تجاوز از حد مشخصی، به شکل مالیات از درآمد محسوب می شود و درصدی از ارث باید به شکل مایلات به خزانه داری دولت واریز گردد 

لازم به ذکر است که برخی از اموال و دارایی‌های متوفی که قبل از فوت متوفی به شخص دیگری انتقال داده شده‌اند، مستثنی از مالیات بر ارث می‌شوند.

مالیات بر ارث

طبقه بندی وراث

  1. وراث طبقه اول شامل پدر، مادر، شوهر، زن و اولاد هستند.
  2. ورثه طبقه دوم اجداد، خواهر، برادر و اولاد است.
  3. طبقه سوم نیز دایی، خاله، عمو، عمه و اولاد آنها می باشد

مواردی که شامل معافیت مالیات بر ارث می شوند

  • اثاثیه منزل محل  سکونت متوفی
  • دارایی شهیدان انقلاب 
  • مبالغ مرخصی استحقاقی که استفاده نشده باشد
  •  بیمه زندگی و عمر
  • دیه 
  • مبالغ بازنشستگی
  •  امتیازات پایان خدمت
  • بازخرید خدمت
  • بخشی از اموال متوفی که طبق قانون مالکیت آن بلاعوض در اختیار شخص دیگری قرار گرفته باشد
  • اموال مورد وقف
  • نذر برای سازمان، نهاد ها و دستگاه های دولتی

مالیات بر ارث ملک چقدر است؟

برای اینکه فرزندان و بستگان فردی که درگذشته‌است بتوانند اموال و دارایی‌های به جا مانده از او را تقسیم کنند، لازم است که مالیات بر ارث محاسبه و پرداخت شود. مالیات بر ارث برای اموال منقول و غیرمنقول متوفی برای طبقات مختلف ارث متفاوت است. همچنین، افرادی که در طبقات دوم و سوم ارث هستند باید مالیات بیشتری نسبت به طبقه اول ارث بپردازند.

مالیات بر ارث ملک

مالیات بر ارث املاک مسکونی

در اکثر موارد، وراثان متوفی با موضوع مالیات بر ارث ملک مسکونی روبرو هستند و باید مبلغ مالیاتی که برای خانه فرد تعیین می‌شود را پرداخت کنند. طبق قانون، مالیات برای املاک مسکونی متوفیان برابر با ۷.۵ درصد ارزش معاملاتی ملک تعیین می‌شود.

این مبلغ توسط سازمان مالیاتی تعیین می‌شود و معمولاً کمتر از ارزش واقعی ملک است. بنابراین، وراث متوفی برای ملک مسکونی مالیات کمتری نسبت به ارزش واقعی آن پرداخت می‌کنند

مالیات بر ارث املاک تجاری

مالیات بر ارث ملک تجاری با استفاده از معیار متفاوتی از مالیات بر ارث ملک مسکونی محاسبه می‌شود. برخلاف ملک مسکونی که درصد مالیات بر ارث آن 7.5 درصد است، در صورت وراثت ملک تجاری، مالیات بر ارث برابر با 3 درصد ارزش واقعی روز ملک است.بنابراین، با توجه به ارزش بالای ملک‌های تجاری، میزان مالیات بر ارث آن‌ها به صورت چشمگیری بیشتر از ملک‌های مسکونی خواهد بود.بهتر است که در چنین مواردی با مشاوران مالی و مالیاتی مشورت کنید

مالیاتی بر ارث املاک اداری و صنعتی

قیمت املاک اداری و صنعتی در مقایسه با املاک تجاری کمتر است، بنابراین مبلغی که باید وراث برای پرداخت مالیات بر ارث املاک اداری و صنعتی به دولت پرداخت کنند، نیز کمتر از مبلغی خواهد بود که باید برای مالیات بر ارث املاک تجاری پرداخت کنند. به هر حال، مبلغ دقیقی که باید پرداخت شود بسته به ارزش واقعی روز ملک و نرخ مالیات بر ارث متفاوت است. در نتیجه، بهتر است هرگاه این گونه موارد برای شما پیش آمده است، با مشاوران مالیاتی مشورت کنید.

مالیات بر ارث - حسابدار اپ

مالیات بر ارث مغازه

در مورد محاسبه مالیات بر ارث مغازه، این مالیات به دو بخش ملکیت مغازه و سرقفلی مغازه تقسیم می‌شود و برای هر یک از این دو مورد، محاسبه و مبلغ مالیات مربوط به آن تعیین می‌شود.

  1. مالکیت مغازه: مالکیت مغازه شامل مالکیت هر نوع ملک تجاری مثل فروشگاه، رستوران، دفتر کار و ... است. برای محاسبه مالیات بر ارث مغازه، باید ابتدا ارزش مغازه در زمان فوت مالک را تعیین کرد. سپس با استفاده از نرخ مالیات بر ارث معین شده توسط قانون، محاسبه می‌شود. در برخی موارد، می‌توان از معافیت‌های مالیاتی مربوط به مالکیت مغازه استفاده کرد.

  2. سرقفلی مغازه: سرقفلی مغازه امتیازی است که از سمت شهرداری به صاحب نغازه اعطا می شود تا بتواند محصولات خود را به فروش برساند. برای محاسبه مالیات بر ارث سرقفلی مغازه، باید ارزش سرقفلی مغازه در زمان فوت مالک را تعیین کرد و با استفاده از نرخ مالیات بر ارث، محاسبه می‌شود.

مالیات بر ارث مالکیت مغازه

با توجه به قیمت بالای مغازه و به طور کلی ملک تجاری، این نوع ملک‌ها معمولاً بیشترین میزان مالیات را تحمل می‌کنند. محاسبه مالیات بر ارث مغازه شامل دو بخش ملکیت و سرقفلی مغازه است. به عبارت دیگر، مالیات هر یک از این دو مورد به طور جداگانه محاسبه می‌شود و مجموع آن‌ها میزان مالیات بر ارث مغازه را تعیین می‌کند.

با ملکیت مغازه، منظور مالکیت عرصه (زمین) و اعیان (بنا یا ساختمان) است. ارزش عرصه و اعیان مغازه به صورت مجزا از هم محاسبه می‌شود و معیار محاسبه آن، ارزش معاملاتی است. دفترچه‌ای که توسط کمیسیون تقویم املاک سالانه منتشر می‌شود، شامل ارزش عرصه و اعیان املاک در نقاط مختلف شهر است. مجموع قیمت عرصه و اعیان مندرج در این دفترچه، ارزش کل ملکیت مغازه را تعیین می‌کند.

 قیمت‌های مندرج در دفترچه ارزش معاملاتی املاک از ارزش واقعی ملک کمتر است. بنابراین، مالیاتی که به بخش ملکیت مغازه تعلق می‌گیرد، مبلغ زیادی نخواهد بود.

 به طور کلی،محاسبه مالیات بر ارث مغازه بر اساس ارزش ملکیت مغازه و سرقفلی آن صورت می‌گیرد. ارزش ملکیت مغازه شامل ارزش عرصه و اعیان آن است و بر اساس ارزش معاملاتی املاک تعیین می‌شود. اما باید توجه داشت که در محاسبه مالیات بر ارث مغازه، علاوه بر ملکیت مغازه، اطلاعاتی مانند نسبت وراثتی، مالیات ارزش افزوده، مدت زمان مالکیت قبلی و... نیز مؤثر هستند و باید در محاسبه مالیات بر ارث مغازه در نظر گرفته شوند.

مالیات بر ارث سرقفلی مغازه

سرقفلی یک امتیاز تجاری است که به صاحب مغازه اجازه فروش محصولات را می‌دهد.در واقع به دلیل داشتن سرقفلی، ارزش یک مغازه بسیار بالاتر از یک ملک مسکونی خواهد بود. برای وراث طبقه اول، نرخ مالیات بر ارث سرقفلی 3% از ارزش روز سرقفلی، برای وراث طبقه دوم 6% و برای وراث طبقه سوم 12% است.

بدین ترتیب معیار ارزش‌گذاری سرقفلی با مالکیت متفاوت است، ارزش سرقفلی براساس قیمت واقعی آن مشخص می‌شود. بنابراین، بخش اعظم مالیات مغازه به بخش مالیات سرقفلی تعلق دارد. قیمت سرقفلی مغازه توسط کارشناس امور مالیاتی را تعیین می‌شود، در بعضی از موارد ممکن است قیمت تعیین شده بیشتر از قیمت واقعی مغازه باشد. در چنین شرایطی، میتوان به نظر کارشناس اعتراض نمود

لازم به ذکر است که مالیات بر سرقفلی و مالکیت مغازه به صورت یکجا پرداخت می شود مگر اینکه متوفی فقط صاحب سرقفلی و یا ملکیت مغازه باشد.

کلام آخر

 باید توجه داشت که مالیات بر ارث به عنوان یکی از شیوه‌های جمع‌آوری درآمد برای دولت‌ها، به دلیل نوع درآمدی که از آن به دست می‌آید، همواره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این نوع مالیات به معنای مالیاتی است که بر اموال و دارایی‌های موروثی تعلق می گیرد.

در نهایت، آیا مالیات بر ارث عادلانه است یا خیر؟ پاسخ به این سؤال بستگی دارد به چگونگی پیاده‌سازی و اجرای ان. اگر به درستی طراحی و اجرا شود و با هدف توزیع عادلانه‌تر ثروت در جامعه و کمک به نسل‌های آینده ایجاد شود، می تواند بسیار کمک کننده باشد

بسیاری از شرکت های مشاوره مالیاتی در مورد محاسبه و نحوه ی پرداخت مالیات بر ارث و تنظیم اظهارنامه می توانند راهنمایی های لازم را به مودیان گرامی به صورت تلفنی ، انلاین و یا حضوری ارئه می دهند ، توجه فرمایید که حتما قبل از دریافت مشاوره از معتبر بودن موسسه مطمئن شوید تا از راهنمایی های اشتباه در امان بمانید از جمله شرکت های با اعتبار در این حوزه می توان به پرشین تکس و حسابدار اپ اشاره کرد ، که از کادری مجرب و متخصص تشکیل شده اند.

 منبع https://hesabdar.app

برای دریافت مشاوره و یا راهنمایی در جهت نصب اپلیکیشن حسابدار اپ می توانید با شماره پشتیبانی 92 40 00 91 -021 در ارتباط باشید

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: