May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳

قبل از خرید گریس و روانکار صنعتی از تامین کننده ها توجه کنید

شرکت‌های تامین کننده روانکار صنعتی دارای شاخه مختلفی از سيالات روانكار هستند. امروزه علاوه بر تنوع انتخاب در نوع روانكار، تامین کننده‌های زیادی نیز در بازار وجود دارند. تامین کنندگانی که با حضور رقبای نوظهور، تمرکز خود را بر عوامل تاثیرگذاری همچون کیفیت و خدمات ارائه محصول می‌کنند. عوامل متمایز کننده زیادی در میان تامین کنندگان روانکار وجود دارد. اینجا هستیم تا مهم‌ترین معیارها را با یکدیگر بررسی کنیم.

معیارهای اصلی برای انتخاب تامین کننده

این مقاله برای مسئولان خریدی است که در بازار بین تامین کنندگان زیادی مستاصل شده‌اند. با توجه به اینکه امروزه شاهد فراوانی شرکت‌های تامین کننده روانکار در سراسر ایران هستیم، خوب است بدانید در حال تصمیم گیری باید به چه نکاتی توجه داشته باشید.

اگر شما نیز به دنبال روانکار مناسب برای تجهیزات خود می‌گردید همراه ما باشید تا راهکارهایی کاربردی و تعیین کننده را با یکدیگر به جزئیات بررسی کنیم. در حالی که معیارهای زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد، برای مشاهده اوستا صنعت بهترین تامین کننده‌ی گریس و روغن صنعتی به ما بپیوندید. در اینجا به 6 نکته مهم اشاره می‌کنیم :

قبل از خرید گریس و روانکار صنعتی از تامین کننده ها توجه کنید

1.   قیمت

یکی از اصلی ترین چالش‌های صنعت روانکار، نوسان قیمت ارز برای تولید کننده روانکارهای صنعتی ایرانی است. امروزه شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از تامین کنندگانی به فروش اینترنتی مشغول‌اند و قیمت روانکارها را در سایت خود درج می‌کنند. براساس تجربه ثابت شده است که عموما این قیمت‌ها به روز نیستند بنابراین برای اطمینان خاطر در خصوص قیمت اصلی و آپدیت شده حتما با شرکت‌ها تماس حاصل فرمایید.

این نکته را درنظر داشته باشید که با توجه به نوسانات قیمت ارز و دلار و وابستگی قیمت محصولات برند خارجی با این نوسانات، کار درست این است که قیمت‌ها را روزانه و لحظه‎ای دریافت کنید. همچنین با توجه به آنکه روانکارهای داخلی با ترکیب درصدی روغن پایه و ادتیو(مواد افزودنی) تشکیل می‌شوند. کشور ما در حال حاضر مشکلی برای تامین و تولید روغن پایه ندارد اما ادتیوها وارداتی هستند. بنابراین به دلیل ادغام روغن پایه و ادتیوها توسط تولید کنندگان ایرانی نیز بهتر است قیمت را به صورت آنلاین از مشاورین شرکت‌های روانکار دریافت نمایید.

2.   فضای رقابتی

دومین عامل حائز اهمیت پس از مقایسه قیمت، ارتباط تلفنی با تامین کننده مربوطه می‌باشد. به دلیل آنکه شما تنها از این طریق می‌توانید نحوه برخورد آنها با مشتری و میزان مسئولیت‌پذیریشان را متوجه شوید. درست است که سنجش از این روش بسیار مشکل خواهد بود اما با ذکر نکاتی در این قسمت، امیدواریم این مسیر آسان‌تر شود. از طریق گفتگو با تامین کنندگان می‌توان میزان ارزش گذاری آنان برای مشتریان و نحوه پاسخگویی را دریافت. همچنین می‌توانید طیف کاملی از گریس‌های روان کننده در زمینه‌های کاربردی را تنها با یک کلیک مشاهده نمایید.

علاوه بر سنجش میزان مسئولیت پذیری تامین کننده‍‌ها، قیمت تمام شده نیز از دیگر گزینه‌های حائز اهمیت در خرید است که باید به آن پرداخت. در واقع تامین کنندگان به دلیل پرداخت همیشگی مالیات به تولید کننده، این 9% مبلغ مالیات را از مشتریان خود دریافت می‌کنند. بنابراین به هنگام تماس با شرکت‌های تامین کننده، از این موضوع مطمئن شوید که قیمت اعلامی را با احتساب 9% ارزش افزوده محاسبه نموده یا خیر؟

این نکته بسیار حائز اهمیت است زیرا بعضی از تامین کنندگان برای برتری در رقابت، قیمت تمام شده را در بدون احتساب مالیات اعلام می‌کنند. اما پس از صدور فاکتور نهایی، متوجه خواهید شد که قیمت خام بالاتری از دیگر رقبا به شما اعلام نموده بودند و حال با اضافه شدن هزینه مالیات، قیمتی چندین برابر بالاتر از دیگر رقبای آن تامین کننده به ایشان پرداخته اید.

3.   لیست قیمت تولید کننده

از آنجا که همه تولیدکنندگان داخلی شامل (بهران، ایرانول، پارس، سپاهان و …) دارای یک لیست قیمت واحد مختص به خود هستند، تامین کنندگان نیز موظف به اعلام قیمتی مطابق با لیست قیمت تولیدکننده می‌باشند. در صورتی که یک تامین کننده‌، قیمت محصولی را به طرز تعجب آوری پایین‌تر از لیست اعلام کند، به تقلبی بودن محصول ارائه شده توسط آن تامین کننده شک کنید.

منظور از تقلبی بودن روغن یعنی با روغن سوخته و یا گازوئیل قاطی شده باشد و به راحتی قابل تشخیص نباشد. می‌دانیم که هیچ تامین‌کننده‌ای آتش به مال خود نمی‌زند حتی اگر محصول را از قبل برای خود انبار کرده باشد. در نظر داشته باشید که تفاوت قیمتی 2 تا 3 درصدی منطقی است اما بیش از آن شک برانگیز بوده و نشان غیر اصل بودن کالا فوق است.

4.   تشخیص اصل یا تقلبی بودن

باید توجه کنید که روغن تقلبی و ارزان در طولانی مدت 3 آسیب جدی وارد می‌کند :

  • دستگاه یا ماشینی که روغن و گریس در آن استفاده می‌شود : در صورت خراب شدن هزینه سرسام آوری از نظر مالی به شرکت وارد خواهد کرد.
  • خرابی دستگاه : توقف تولید برای ساعت‌ها، روزها و یا هفته‌ها می‌تواند دارایی شرکت را در هر حرکت عقربه ساعت دود کرده و به هوا بفرستد.
  • اعتبار شما به عنوان مسئول خرید : ارزیابی تامین کنندگان، ارائه گزارش به مدیریت و پیگیری وضعیت خرید از وظایف محوله مامور خرید بوده و قصور در هریک، موقعیت فعلی را در شرکت دچار تزلزل خواهد کرد.

اگر میخواهید از تقلبی یا اصل بودن روانکارها مطمئن شوید، از مسئول مربوطه بخواهید به شما حواله بهران دهد. با این روش اطمینان دارید که بارگیری از خود پالایشگاه یا انبار تهران اتفاق می‌افتد و در این صورت خودتان باید نام راننده، نوع و پلاک خودرو را معرفی کنید.

در صورتی که تامین کننده اصرار بر ارسال جنس از انبار خودش برای شما داشت و دلیل او برای اینکار توقف تولید محصول درخواستی از پالایشگاه بود، باید حتما از این موضوع مطمئن شوید که بهران تولید آن محصول را متوقف کرده است یا نه. با این حال سوال اینجاست که چطور تولید کننده، تولید را متوقف کرده اما همچنان تامین کننده آن را در انبار موجود دارد. البته این اتفاق گاهی پیش می‌آید اما نکته گفته شده را همیشه گوشه ذهن خود داشته باشید. (توقف تولید چند روزه از سمت پالایشگاه و حضور محصول در انبار تامین کننده منطقی است، اما توقف چند ماه از تولید محصول در پالایشگاه و همچنان حضور آن کالا در انبار تامین کننده بسیار شک برانگیز است.)

اگر مجبور به ترخیص محصول از انبار تامین کننده شدید، یک راهکار دیگر نیز برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن محصول دارید. اینکه بعد از تحویل محصولات، از هر ظرف یک و نیم لیتر خارج کنید و به شرکت‌های تست و آنالیز ارسال کنید. شرکت‌های تست و آنالیز را می‌توانید در وبسایت اوستا صنعت مشاهده کنید.

همچنین اگر روغن و گریس شما خارجی است 2 گزینه را حتما در نظر داشته باشید.

  1. آیا مدارک لازم مبنی بر وارداتی بودن محصولات وجود دارد؟
  • اگر جواب بله بود، مستندات شرکت را مطالعه کنید و مطمئن شوید روغن یا گریس وارداتی است.
  • اگر جواب خیر بود، باز هم قابل قبول است. چرا که گاهی محصولات خارجی به صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند.
  1. بعد از تحویل روغن (خارجی یا ایرانی)، حتما برای تست و آنالیز اقدام کنید.

5.   هزینه باربری

همانطور که می‌دانید ارسال محصولات از طریق باربری انجام می‌شود و هزینه آن بر عهده مشتری می‌‎باشد. توجه داشته باشید که در ارسال محصول نیز دو گزینه برای انتخاب وجود دارد :

  1. خودتان اقدام به بارگیری و ترخیص کالا از انبار شرکت تامین کننده نمایید.
  2. این مسئولیت را تماما به شرکت تامین کننده واگذار کنید.

در هر دو صورت، هزینه ارسال و باربری به عهده مشتری است.

6.   مظروف

با در نظر گرفتن میزان مورد استفاده تجهیزات خود به روانکار اقدام به خرید کنید.هنگامی که نیاز به مظروف 20 لیتری دارید و نه بیشتر، بهتر است همان را سفارش دهید. گفتنی است اگر تامین کننده‌ای به شما پیشنهاد مظروف 208 لیتری یا به طور کلی بشکه یک محصول داد، اما نیاز شما 20 لیتر بیشتر نبود، هرگز این پیشنهاد را قبول نکنید. در ابتدا این پیشنهاد وسوسه انگیز به نظر می رسد زیرا خرید بشکه از لحاظ قیمتی بسیار به صرفه‌تر است. اما این نکته در نیز در نظر داشته باشید حمل و نقل آن دشوارتر خواهد بود.

این نکته را هرگز فراموش نکنید که اگر فقط به 100 لیتر روغن نیاز دارید، از تامین کننده نخواهید نصف بشکه را برای شما ارسال کند. به صورت کلی همیشه این را به خاطر داشته باشید که از خرید مظروف‌های باز شده دوری نمایید.

قبل از خرید گریس و روانکار صنعتی از تامین کننده ها توجه کنید

کلام آخر

با توجه به آنکه کلیه تجهیزات تولید برای ادامه کار به روان کننده‌ها نیاز دارند، شعار شرکت‌های بزرگ تولید کننده روانکار، انتخاب بهترین به جای ارزان ترین است. در واقع خرید یک روانکار ارزان قیمت بدون در نظر گرفتن عوامل ذکر شده در بالا، می‌تواند یک انتخاب نادرست باشد.

در واقع بدون عملکرد با کیفیت روانکارها، تجهیزات شما نیاز به تعمیر و نگهداری معمول بیشتری خواهند داشت، خرابی‌ها مکرر خواهند بود و بهره‌وری در مجموع به اندازه کافی کارآمد نخواهد بود. با خواندن متن فوق شما این شانس و توانایی را خواهید داشت که بین مجموعه‌ای از روان کننده‌ها بهترین را انتخاب کنید. امیدواریم فرآیند سخت و پیچیده انتخاب تامین کننده روانکار را تا حدودی برای شما آسان کرده باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: