May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۹۹۱
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
0

بیمه شخص ثالث بیمه نامه ای است اجباری که باید همه رانندگان خودرو این بیمه نامه را داشته باشند. همه رانندگانی که در طول مدت داشتن بیمه ثالث تصادفی ندارند می توانند از تخفیفات عدم خسارت شرکت های بیمه استفاده نمایند.
حال ممکن است شرایطی اتفاق بیافتد که دارنده خودرو بخواهد خودروی خود را بفروشد. در این شرایط تکلیف تخفیفات بیمه شخص ثالث آن فرد چه می شود؟

با توجه به قانون جدید بیمه شخص ثالث همه رانندگانی که قانون مدار هستند و تخفیفات بیمه ثالث در سال های گذشته دارند می تواند تخفیفات چندین ساله خود را به خودروی جدید و یا به اعضای درجه یک خانوده شان منتقل نمایند.

با توجه به شرایط جدیدی که برای تخفیفات بیمه شخص ثالث اعمال شده، تخفیفات بیمه ثالث برای راننده ثبت می شود نه برای خودرو. در واقع تخفیفات برای مالک خودرو ثبت می شود نه برای پلاک.

انتقال بیمه شخص ثالث به چه اشخاصی امکان پذیر می باشد؟

در سال های گذشته، امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به افراد دیگر با داشتن چند شرط امکان پذیر بود. اما با ثبت شرایط جدید امکان انتقال بیمه شخص ثالث به افراد دیگر وجود دارد.

در زمان حیات بیمه گذار انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به همسر، والدین و فرزندان امکان‌پذیر است و درصورتی که فرد به هر دلیلی تصمیم به فروش خودروی خود بگیرد، می‌تواند تشریفات انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث را برای اعضای درجه یک خانواده‌اش انجام دهد.

اما در صورت فوت بیمه گذار بیمه نامه ثالث، امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به وراث قانونی و یا نماینده قانونی وی مهیا می باشد.

برای خودروهایی که مالک آن شخص حقوقی است ، امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث فقط به خودروهای دیگر آن سازمان یا اداره امکان پذیر می باشد.

امکان انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث خودروی کارکرده به خودروی صفر همان فرد با لحاظ شرایط امکان پذیر می باشد.

نکته مهم این که : انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی کارخانه‌ای یا صفر کیلومتر ممکن نیست.

 خودروهای صفر کیلومتر تنها در سال اول قابلیت دریافت تخفیف بیمه ثالث از خودروی دیگر  را ندارند و پس از پایان سال اول و بعد از موعد تمدید بیمه، می‌توان سوابق بیمه‌ای را به خودروی جدید راننده انتقال داد.

اطلاعات کامل درباره بیمه شخص ثالث را می توانید در لینک زیر مطالعه نمایید:

https://bimetime.com/1third-party-insurance/

مدارک و مراحل لازم برای انتقال بیمه شخص ثالث

برای انتقال بیمه شخص ثالث اولین قدم، مراجعه به همان دفتر بیمه ای که واحد صادر کننده بیمه نامه اول شما می باشد.

اگر امکان مراجعه به آن مرکز را ندارید می توانید به شعبه مرکزی آن شرکت بیمه مراجعه کرده و درخواست خود را اعلام نمایید.

برای انجام کارهای انتقال بیمه شخص ثالث، حتما مدارک شامل کارت خودرو و بیمه نامه خودروی قدیمی را به همراه کارت خودرو و بیمه‌نامه خودروی جدید را همراه داشته باشید.

البته دقت کنید که اگر خودروی قبلی شما از رده خارج شده و اسقاط شده است لازم است گواهی مربوط به اسقاط را هم علاوه بر مدارک فوق همراه داشته باشید.

قانون جدید بیمه شخص ثالث

با توجه به قانون جدید بیمه شخص ثالث که اخیرا توسط بیمه مرکزی اعلام شده، باید اطلاعات گواهینامه به طور کامل در سیستم ثبت شود. در واقع این حرکت یکی از گام های راننده محور شدن بیمه ثالث می باشد.

در قوانین بیمه شخص ثالث جدید، خود راننده مقصر هم تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد؛ البته در صورتی که نوع خسارت، جانی باشد. بیمه حوادث راننده یک پوشش جداگانه نیست و با خرید بیمه ثالث تمام رانندگان از این پوشش بهره‌مند خواهند شد. اگر در تصادفی راننده مقصر فوت کند، این بیمه‌نامه غرامت فوت را بر اساس دیه در ماه غیر حرام پرداخت به خانواده او پرداخت می‌کند.

در صورت بروز حادثه با وسیله نقلیه که بیمه نامه شخص ثالث ندارد، بیمه نامه علاوه بر پرداخت خسارت، مالک به پرداخت جزای نقدی تا ۲۰ درصد مجموع خسارت بدنی وارده ملزم خواهد شد.

همچنین ارائه خدمات نقل و انتقال، اخذ کارت سوخت، همکاری با مؤسسات حمل و نقل بار و مسافر، به این قبیل وسایل نقلیه ممنوع است.

در قانون جدید بیمه شخص ثالث تخفیفات عدم خسارت با یک حادثه از بین نمی رود، در این قانون در صورت بروز خسارت‌ها نیز خفیفات به صورت پلکانی و در چند مرحله کسر خواهد شد: در حقیقت کسر پلکانی تخفیف بستگی به تعداد خسارت دارد. برای یک بار خسارت جانی ۳۰ درصد، دو بار خسارت جانی ۷۰ درصد و برای سه بار و بیشتر ۱۰۰ تخفیف را از دست خواهید داد. همچنین برای یک بار خسارت مالی ۲۰ درصد. دو بار خسارت مالی ۳۰ درصد و سه بار و بیشتر ۴۰ درصد از تخفیفات را از دست خواهید داد.

در قانون جدید بیمه شخص ثالث، قیمت این بیمه‌نامه برای تاکسی‌های درون شهری با ۱۰% و برای تاکسی‌های برون شهری با ۲۰% افزایش قیمت همراه است.

در صورتی که راننده‌ای در تصادف مقصر شناخته شود و گواهینامه نداشته باشد، خسارت مالی و جانی فرد زیان‌دیده از سمت بیمه پرداخت خواهد شد. البته از آنجا که فرد بدون گواهینامه بوده، تمامی خسارت از فرد مقصر دریافت خواهد شد. به عبارتی هیچ خسارتی از سمت حق بیمه او پرداخت نخواهد شد. همچنین امکان پرداخت قسطی برای فرد خاطی وجود دارد. البته این جدا از مشکلات حقوقی و قضائی است که فرد متخلف با آن‌ها مواجه می‌شود. جریمه این افراد تا ۵ سال حبس و انتقال خودرو یا موتور به پارکینگ است.

خرید بیمه شخص ثالث ارزان از بیمه تایم

با توجه به اجباری بودن بیمه شخص ثالث، همه دارندگان وسایل نقلیه موتوری باید در زمان مشخص شده بیمه نامه شان را در اسرع وقت تمدید نمایند. از طریق بیمه تایم (BimeTime.com) به عنوان کارگزاری رسمی بیمه می توانید بیمه نامه تان را تمدید و یا خریداری نمایید. راه های تماس با بیمه تایم 02188243828 و سایت بیمه تایم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: